Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Biomedicina
Assignatura
Enginyeria Genètica
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Magí Passols Manzano |
Objectius
Els objectius d'aquesta assignatura són que els alumnes adquireixin i comprenguin els fonaments i les tècniques essencials per a la caracterització i manipulació del material genètic, així com les seves aplicacions en la recerca bàsica i aplicada en la biomedicina. Per tal d'assolir aquests objectius, els alumnes s'endinsen en:
- Els conceptes bàsics de l'enginyeria genètica
- Les tècniques d'aïllament de gens i clonatge i la seva manipulació
- La tecnologia d'última generació en enginyeria genètica i les seves aplicacions en biomedicina, especialment en teràpia
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la biomedicina.
- RA2. Utilitza les metodologies i tecnologies per a la clonació dels àcids nucleics i les aplica de forma correcta al disseny d'experiments.
- RA3. Domina els conceptes bàsics d'enginyeria genètica i de genòmica amb aplicació clínica.
- RA4. Comprèn els principis bàsics de la teràpia gènica i cel·lular.
Competències
Generals
- Dur a terme la pràctica professional amb autonomia, iniciativa i amb respecte a altres professionals de la salut.
- Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.
Específiques
- Reconèixer l'aplicabilitat dels mètodes d'enginyeria genètica i de les tecnologies òmiques en l'investigació preclínica i clínica.
- Valorar els avenços tecnològics per al diagnòstic, pronòstic i tractament de malalties.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.
Continguts
- Conceptes bàsics
- Recombinació d'ADN in vitro
- Reacció en cadena de la polimerasa (PCR)
- Estratègies de clonació i tipus de vectors
- Sistemes eucariotes vector-hoste
- Biblioteques de gens
- Estudi de l'expressió gènica
- Proteïnes recombinants
- Animals transgènics com a models d'estudi de fisiopatologia en humans
- Bases de la teràpia gènica
- Edició del genoma. CRISPR-CAS
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període lectiu o ordinari
Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Avaluació dels temes: 50 %
- Primer parcial: 25 % (recuperable)
Important: per poder fer mitjana amb l'altre examen s'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4/10. Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part. - Segon parcial: 25 % (recuperable)
Important: per poder fer mitjana amb l'altre examen s'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4/10. Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part.
- Primer parcial: 25 % (recuperable)
- Participació activa en les classes, seminaris i en les presentacions orals (preguntes a altres grups, avaluació entre iguals, assistència i comportament en el treball en equip): 5 % (no recuperable)
- Exercicis i qüestionaris en línia o presencials: 20 % (no recuperable)
- Problemes i treballs requerits: 25 % (no recuperable). Si és un treball en equip es desglossa la nota de la manera següent: nota de la presentació, que inclou la nota individual (12,5 %) + la nota de grup (12,5 %). Si són problemes, es valora de manera individual.
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.
Període de recuperació
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables, pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Hi ha algunes sessions d'assistència obligatòria que el professorat indica al pla de treball. La causa de no assistència ha d'estar inclosa entre les causes justificables previstes i s'ha de comunicar degudament al professorat.
Metodologia
Els continguts d'aquesta assignatura s'imparteixen emprant les metodologies llistades a continuació, en funció de les necessitats dels continguts que calgui treballar:
- Classes magistrals
- Casos pràctics
- Exercicis a l'aula
Bibliografia
Bàsica
- Brown, T. A. (2021). Gene cloning and DNA analysis : an introduction. Hoboken, NJ : Wiley Blackwell.
- Herráez, A. (2012). Texto ilustrado e interactivo de biología molecular e ingeniería genética. Recuperat de https://www-clinicalkey-com.biblioremot.uvic.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20110096783
- Izquierdo, M. (2014). Curso de genética molecular e ingeniería genética. Pirámide.
- Primrose, S.B., & Twyman, R. M. (2006). Principles of gene manipulation and genomics (7 ed.). Blackwell.
- Watson, J. D., Caudy, A. A., Myers, R. M., & Witkowski, J. A. (2007). Recombinant DNA. Freeman & Co-CSHL Press.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.