Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Biomedicina
Assignatura
Tecnologies Òmiques
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
2
Crèdits
3,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Aleix Noguera Castells |
Objectius
La ràpida evolució de les tecnologies òmiques està canviant el coneixement que tenim sobre la salut humana i les malalties i la manera com es planteja la investigació de les malalties. La revolució de l'anàlisi molecular a gran escala (gràcies a la genòmica, l'epigenòmica, la proteòmica, la transcriptòmica i la metabolòmica) ha ampliat el nostre coneixement sobre els processos relacionats amb la salut humana, a nivell estructural, mecànic i funcional, i en aquests moments les tecnologies òmiques tenen un gran protagonisme en els descobriments científics.
L'objectiu d'aquesta assignatura és fer una introducció a les tecnologies òmiques i a les seves aplicacions per als estudis de biomedicina, incloent la seqüenciació d'ADN, l'anàlisi de transcriptoma i l'anàlisi de proteoma.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la biomedicina.
- RA2. Comprèn els conceptes bàsics de l'enginyeria genètica i l'aplicació clínica de la genòmica.
- RA3. Coneix les diferents tecnologies òmiques (seqüenciació d'ADN, anàlisi de transcriptoma i anàlisi de proteomes) i les seves aplicacions en la biomedicina.
Competències
Generals
- Dur a terme la pràctica professional amb autonomia, iniciativa i amb respecte a altres professionals de la salut.
- Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.
Específiques
- Aplicar els principis de la química i la física en la interpretació de fenòmens biològics i en el desenvolupament de tecnologia rellevant per a la biomedicina.
- Integrar les bases moleculars, cel·lulars, genètiques i epigenètiques de les malalties més prevalents.
- Reconèixer l'aplicabilitat dels mètodes d'enginyeria genètica i de les tecnologies òmiques en l'investigació preclínica i clínica.
- Sortir-se'n amb habilitat tècnica en un laboratori d'investigació amb mostres de cèl·lules i teixits i amb animals d'experimentació.
- Utilitzar les principals tècniques analítiques i d'imatge, l'instrumental tecnològic bàsic i els protocols habituals d'un laboratori d'investigació preclínica.
- Valorar els avenços tecnològics per al diagnòstic, pronòstic i tractament de malalties.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.
Continguts
- Introducció a les òmiques i a les diferents tecnologies i les seves aplicacions
- Tecnologies de transcriptòmica (qPCR, microarrays i NGS)
- Tecnologies de genòmica (qPCR, microarrays i NGS)
- Tecnologies de epigenòmica (qPCR, microarrays i NGS)
- Tecnologies de proteòmica i metabolòmica (MS, RMN, MALDI)
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura té en compte l'adquisició de les competències i dels resultats d'aprenentatge.
Es basa en el seguiment continu del treball de l'alumne, que s'avalua al llarg del curs, de l'assistència activa a l'aula, de proves escrites de teoria, de la participació activa en seminaris i en clubs de publicacions, i d'un informe escrit sobre la pràctica.
La nota final de l'assignatura és la mitjana de l'avaluació dels ítems següents:
- Activitat 1. Dues proves escrites: 50 % de la nota final (NF); puntuació mínima per aprovar l'assignatura: 4/10 punts; puntuació mitjana mínima de les dues proves escrites: 5/10 (recuperable)
- Primer examen: 25 %; recuperable
- Segon examen: 25 %; recuperable
Si se suspèn un dels exàmens (primer o segon) o tots dos, es pot tornar a fer la part suspesa a l'examen del període de recuperació.
- Activitat 2. Projecte de redacció: 25 %; no recuperable i obligatori
- Activitat 3. Participació activa: 10 % de la NF; no recuperable
- Activitat 4. Presentació oral: 15 %; no recuperable. L'assistència és obligatòria a les sessions d'exposició oral.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
L'assignatura Tecnologies Òmiques presenta una sèrie de continguts teòrics que s'imparteixen regularment al llarg del curs en sessions de classe i seminaris. Van acompanyats del suport de recursos audiovisuals, documentació escrita i referències bibliogràfiques i s'avaluen mitjançant exàmens escrits.
Bibliografia
Bàsica
- Arivaradarajan, P., Gauri, M. (2018). Omics Approaches, Technologies and Applications. Springer.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.