Vés al contingut

Disseny Experimental, Bioestadística i Epidemiologia

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Biomedicina

Assignatura

Disseny Experimental, Bioestadística i Epidemiologia

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

2

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàMeritxell Pujolassos Tanyà

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 5. Igualtat de gènere

Objectius

El disseny experimental i l'estadística són eines essencials en els estudis biomèdics que permeten el disseny dels experiments, la identificació d'associacions entre variables i factors vinculats amb la salut humana i amb l'epidemiologia i la interpretació de resultats. D'aquest disseny, anàlisi i interpretació es poden deduir patrons en el comportament d'una malaltia i la influència de diversos factors en aquesta malaltia, entre altres coses. Els objectius generals d'aquesta assignatura, doncs, són els següents:

  • Introduir els principis bàsics del disseny experimental i de la metodologia estadística aplicada a la recerca científica.
  • Conèixer els mètodes estadístics descriptius i el concepte i mètodes de la inferència estadística més utilitzats.
  • Conèixer l'estadística com a eina d'anàlisi epidemiològic en ambdós sexes.
  • Conèixer i utilitzar aplicacions estadístiques en l'àmbit de la biomedicina.
  • Facilitar la comprensió i la valoració crítica dels resultats obtinguts en un estudi estadístic.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Analitza dades biomèdiques utilitzant tècniques d'estadística descriptiva, inferència i models de regressió.
  • RA2. Interpreta i comunica els resultats de les anàlisis estadístiques i bioinformàtiques de manera rigorosa.
  • RA3. Coneix i aplica els fonaments del disseny experimental i d'estudis epidemiològics.
  • RA4. Analitza seqüències biològiques en estudis d'epidemiologia genètica i anàlisi d'expressió gènica.
  • RA5. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • RA6. Aplica procediments propis de la investigació científica en el desenvolupament de l'activitat formativa i professional.
  • RA7. Dissenya intervencions que atenen a necessitats de l'àmbit de forma multidisciplinària.
  • RA8. Es mou amb desimboltura en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC.
  • RA9. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària des d'una perspectiva de gènere.
  • RA10. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes de caràcter social, científic o ètic en l'àmbit de la biomedicina.

Competències

Generals

  • Formular hipòtesis seguint el mètode científic, en les quals es posi en pràctica la capacitat sintètica i analítica de la informació de manera crítica per poder resoldre problemes.

Específiques

  • Analitzar dades biomèdiques i seqüències biològiques mitjançant l'ús de l'estadística i la computació.
  • Formular hipòtesis i dissenyar experiments en l'àmbit de la recerca biomèdica.
  • Interpretar amb esperit crític els resultats i conclusions d'un estudi científic.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per transferir el coneixement a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.

Continguts

Els continguts d'aquesta assignatura inclouen coneixements en:

  • Estadística descriptiva
  • Probabilitat
  • Variables aleatòries
  • Inferència estadística. Intervals de confiança i proves d'hipòtesis
  • Disseny d'experiments
  • Conceptes bàsics d'epidemiologia

Avaluació

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Avaluació dels temes: 50 %
    • Primer parcial: 25 % (recuperable)
      Important: per poder fer mitjana amb l'altre examen s'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4/10. Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part.
    • Segon parcial: 25 % (recuperable)
      Important: per poder fer mitjana amb l'altre examen s'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4/10. Si s'obté menys de 4/10 s'ha d'anar a recuperació d'aquesta part.
  • Participació activa a les classes, seminaris (preguntes a altres grups, avaluació entre iguals, assistència): 5 % (no recuperable)
  • Exercicis i qüestionaris en línia o presencials (individual): 25 % (no recuperable)
  • Treball en grup: 20 % (no recuperable) (nota individual 7,5 %, nota de grup 7,5 %, tutories de seguiment treball en grup 5 %)

Important: per aprovar l'assignatura cal obtenir una qualificació de 5/10 en la mitjana dels dos parcials de l'avaluació de temes.

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.

Període de recuperació

  • L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • Presentació de continguts teòrics a través de classes ordinàries i de seminaris
  • Realització d'exercicis a partir dels continguts teòrics presentats a classe (treball autònom i individual)
  • Anàlisi de dades amb R
  • Tutories de correcció d'exercicis amb el grup classe
  • Realització de treball de grup amb tutories de seguiment a l'aula

Bibliografia

Bàsica

  • Daniel, W.W., Cross, Ch.L. (2013). Biostatistics: Basic concepts and methodology for the heath sciences (10 ed.). Wiley.
  • Henquin, R. (2013). Epidemiología y estadística para principiantes. Recuperat de https://elibro.net/ca/lc/bibliouvic/titulos/76940?fs_q=Epidemiologia__y__estad%C3%ADstica__&prev=fs
  • Milton, S. (2007). Estadística para biología y ciencias de la salud. McGraw-Hill / Interamericana de España.
  • Zaiats, V.; Calle, M.L. (2001). Probabilitat i estadística: Exercicis II. Edicions UAB.
  • Zaiats, V.; Calle, M.L.; Presas, R. (2001). Probabilitat i estadística: Exercicis I (2 ed.). Edicions UAB.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte