Vés al contingut

Ecosistemes Aquàtics

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.

Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Biologia

Assignatura

Ecosistemes Aquàtics

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíanglèsAnna Badosa Salvador

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 6. Aigua neta i sanejament
  • 12. Consum i producció responsables
  • 13. Acció climàtica
  • 14. Vida submarina

Objectius

  • Conèixer l'estructura i la funció dels ecosistemes d'aigua dolça i marins.
  • Comprendre els factors que determinen la biodiversitat aquàtica.
  • Conèixer quins factors d'estrès antropogènic afecten els ecosistemes aquàtics.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Identifica els factors que condicionen i defineixen el desenvolupament dels ecosistemes aquàtics.
  • RA2. Comprèn la distribució i el funcionament dels ecosistemes aquàtics.
  • RA3. Coneix els principals grups d'organismes aquàtics i identifica les principals espècies indicadores.
  • RA4. Entén l'estructura i la dinàmica dels ecosistemes aquàtics.
  • RA5. Té habilitats en el treball de camp i sap relacionar les evidències experimentals trobades en estudis de camp i/o laboratori amb els coneixements teòrics.
  • RA6. Utilitza tècniques d'anàlisi i quantificació de bioindicadors.
  • RA7. Cerca i analitza informació científica per preparar i exposar en públic un tema relacionat con els continguts de l'assignatura.
  • RA8. Interpreta correctament de manera quantitativa i qualitativa les dades experimentals obtingudes al laboratori i aprèn dels errors.
  • RA9. Es preocupa per la qualitat del treball que fa.
  • RA10. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • RA11. Comprèn missatges orals i escrits de diferent tipologia de forma completa expressats en les llengües pròpies i en anglès.
  • RA12. Utilitza adequadament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional en català, espanyol i anglès.

Competències

Generals

  • Tenir disposició per superar les adversitats esdevingudes en l'activitat professional i aprendre dels errors per integrar coneixement i millorar la pròpia formació.

Específiques

  • Aplicar les metodologies i tècniques de mostreig i anàlisi idònies per a l'obtenció d'informació del medi natural.
  • Conèixer els mètodes d'anàlisi, modelització i predicció del funcionament dels ecosistemes.
  • Disposar de les habilitats i recursos expressius, tant de forma oral com escrita, en anglès per a la comunicació de resultats, conclusions i processos derivats de la recerca en el camp de la Biologia.
  • Dominar les tècniques fonamentals de laboratori en biologia, aplicar els protocols i utilitzar els instruments corresponents tenint en compte les normes de seguretat per poder interpretar correctament dels resultats obtinguts.
  • Identificar i reconèixer els diferents nivells d'organització dels éssers vius i de la diversitat biològica.
  • Mostrar un coneixement avançat en el funcionament i diversitat dels ecosistemes —dinàmica, interaccions entre espècies, fluxos d'energia i cicles biogeoquímics— necessaris per a l'estudi i la preservació del medi natural.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

  1. Introducció als ecosistemes aquàtics
  2. Ecosistemes lèntics
  3. Ecosistemes lòtics
  4. Ecosistemes marins
  5. Impactes antropogènics principals sobre els ecosistemes aquàtics (seminaris)

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura té en compte tant les classes teòriques com les pràctiques. La nota final es calcula com a mitjana ponderada dels ítems següents:

  • Examen parcial 1: nota individual. Recuperable. (Pes: 25 %)
  • Examen parcial 2: nota individual. Recuperable. (Pes: 25 %)
  • Sessions pràctiques (No recuperables):
    • Memòria científica (resultats de les sessions de camp i de laboratori): nota de grup. (Pes: 20 %)
    • Qüestionari de mostreig de camp: nota individual. (Pes: 3 %)
    • Qüestionari de metodologia de laboratori: nota individual. (Pes: 3 %)
  • Sessions d'innovació docent: nota de grup. (Pes: 2 %)
  • Seminaris (No recuperables):
    • Contingut de la presentació i format: nota de grup. (Pes del 10 %: avaluació del professor 7 % + avaluació entre iguals 3 %)
    • Comunicació oral i defensa: nota individual. (Pes del 5 %: avaluació del professor 3 % + avaluació entre iguals 2 %)
  • Participació activa a classe, al laboratori i en les sessions de camp: nota individual. No recuperable. (Pes: 5 %)
  • Participació en el treball de grup (seminaris, laboratori i sessions de camp): nota individual (avaluació entre iguals). No recuperable. (Pes: 2 %)

L'assistència a les sessions de camp i de laboratori, als seminaris i a les sessions d'innovació docent és obligatòria per aprovar l'assignatura.

Per calcular la nota final (mitjana ponderada), la nota de cada examen parcial ha de ser ≥ 4,5/10.

Per aprovar l'assignatura, la nota final (mitjana ponderada) ha de ser ≥ 5/10.

El juny només es pot recuperar el 50 % del curs.

Metodologia

  • Classes teòriques i seminaris
  • Seminaris
  • Sessions pràctiques a classe, sessions de camp i de laboratori

Bibliografia

Bàsica

  • Allan, J.D. (2007). Stream ecology : structure and function of running waters (2 ed.). Chapman and Hall : Kluwer.
  • Castro, P., Huber, M.E. (2013). Marine biology (9 ed.). McGraw Hill.
  • Kalff, J. (2002). Limnology : inland water ecosystems. Prentice Hall, cop.
  • Levinton, J.S. (2014). Marine biology : function, biodiversity, ecology (4 ed.). Oxford University Press.
  • Wetzel, R.G. (2001). Limnology : lake and river ecosystems (3 ed.). Academic Press, cop.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte