Text amb traducció automàtica
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció automàtica de l'anglès.
La traducció automàtica pot contenir errors i llacunes. Consulta-la només amb finalitats informatives!
Consulta el text traduït només amb finalitats informatives!
Texto con traducción automática
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción automática del inglés.
La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport / Mestre d'Educació Primària amb Menció en Educació Física
Assignatura
Programes d'Activitat Física i Salut
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Alba Solera Sánchez |
Anna Maria Señé Mir | ||
Clara Teixidor Batlle |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
Objectius
L'assignatura posarà de manifest el valor preventiu i terapèutic de la pràctica regular d'activitat física. Es treballaran competències per capacitar els alumnes de CAFE a planificar programes d'activitat física per millorar la salut i el benestar de les persones sanes i/o sedentàries. L'assignatura persegueix els següents objectius:
- Conèixer la relació entre el sedentarisme, la inactivitat física i la salut
- Conèixer els rols del GCAFE dins l'àrea de l'Activitat Física i la Salut
- Conèixer les característiques dels diferents programes d´activitat física saludables.
- Conèixer les recomanacions d'activitat física saludables per a nens, adolescents, gent adulta i gent gran.
- Aprendre a confeccionar programes d'activitat física i exercici físic individualitzats per millorar la salut de les persones.
- Conèixer la terminologia de la postura i saber-la analitzar.
Resultats d'aprenentatge
- Dissenya, planifica i avalua diferents programes d'activitat física saludable d'acord amb diferents criteris. (RA2)
- Aplica, identifica i selecciona instruments específics per mesurar els nivells d'activitat física i diferents paràmetres de salut vinculats a la dimensió física, psicològica i social de les persones. (RA3)
- Planifica, organitza i promociona l'activitat física en diferents nivells i tenint en compte diferents realitats. (RA4)
Competències
Generals
- Capacitat d'organització i planificació.
- Capacitat per adaptar-se a situacions noves.
- Capacitat per resoldre problemes i prendre decisions.
Específics
- Planificar, avaluar i desenvolupar programes individualitzats d'activitat física per a la salut al llarg del cicle vital en la prevenció primària, secundària i terciària de nens i nenes, adolescents, adults, dones embarassades, discapacitats i gent gran.
- Seleccionar i aplicar els mètodes, estratègies, tècniques i tecnologies més adequades per millorar els processos i programes d'activitat física per a la salut en la prevenció primària, secundària i terciària de nens i nenes, adolescents, adults, dones embarassades, discapacitats i gent. gran.
Continguts
- Relació entre Activitat Física i Salut pública
- Definició de conceptes: Activitat física, exercici físic, esport, sedentarisme
- Paper de l'activitat física entre la salut pública
- Determinants de l'activitat física
- L´Evolució cap a una societat sedentària
- Funció dels GCAFE dins l'àrea de l'Activitat Física i la Salut pública
- Recomanacions actuals d'activitat física saludable per a nens i adolescents, gent adulta i gent gran (relació dosi-resposta)
- Diferències entre la programació d'activitat física per millorar el rendiment esportiu i la programació d'activitat física per millorar la salut.
- Programes d'activitat física saludable per a persones sanes
- Models de programació d´activitat física per a la salut
- Estil de vida actiu
- Programa d'exercici físic estructurat
- Models de programació d´activitat física per a la salut
- Prescripció i planificació de programes d'activitat física
- Concepte FITT
- Principis bàsics dels programes d'activitat física
- Components de l'informe prèvi
- Història personal
- Mesures objectives i subjectives de l'activitat física
- Mesures de paràmetres de salut
- Estratificació del risc cardiovascular
- Aptitud per a la pràctica d'activitat física
- Estadis de canvi
- Programes d'estil de vida actiu
- Individual
- Comunitari
- Programa d'exercici físic estructurat
- Resistència cardiovascular
- Força i resistència muscular
- Flexibilitat
- Equilibri i propiocepció
- Tests de fitness: resistència cardiovascular, força, flexibilitat i equilibri
Avaluació
- L'avaluació del procés es realitza mitjançant l'assistència obligatòria a les sessions de taula rodona, discussions, presentacions, lectures, tutories... (20% de la nota)
- L'avaluació dels resultats es realitza mitjançant la presentació d'un treball escrit a final de curs (40% de la nota), l'exposició del treball a través d'una presentació a classe amb coavaluació per part de les companyies de classe (10 % de la nota), la realització de dos exàmens teòrics tipus test i/o pregunta curta (15% primer parcial i 15% segon parcial, amb un total del 30% de la nota final).
Metodologia
- Les sessions classe s'utilitzaran per exposar continguts teòrics bàsics i analitzar documents de recerca (en llengua anglesa) relacionats amb la programació d'activitat física saludable.
- Les sessions de treball dirigit serviran per estudiar i analitzar casos concrets amb l'objectiu de transferir els coneixements teòrics a situacions reals. Es realitzaran discussions de grup sobre els casos que presentaran els alumnes així com també la realització d'exposicions orals sobre els programes d'activitat física que els alumnes hauran plantejat per a cada cas real.
- Les sessions de tutorial serviran per tutoritzar i monitoritzar individualment el treball que els alumnes hauran de presentar a final de curs. El treball consistirà en planificar un programa individualitzat d'activitat física saludable per a un cas real del seu entorn proper.
Bibliografia
Bàsica
- American College of Sports Medicine (ACSM) (2017). ACSM´s Guidelines for Exercise Testing and Prescription (10 ed.). Wolters Kluwer.
- Dishman, RK., Heath, GW., Lee, I-M. (2013). Physical activity epidemiology. Human Kinetics.
- Kohl, HW., Murray, TD. (2012). Foundations of physical activity and public health. Human Kinetics.
- Nyman, S., Barker, A., Haines, T., Horton, K., Musselwhite, C., Peeters, G., Victor, C., Wolff, J. (2018). The Palgrave handbook of ageing and physical activity promotion. Recuperat de http://eds.a.ebscohost.com.biblioremot.uvic.cat/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzE3NDM3ODFfX0FO0?sid=da3a5e59-6ca5-46bf-bb2f-84efe2aed76b@sessionmgr400
- Puig Ribera, AM., Rusiñol, J. (2018). Mou-te! La revolució de seure menys des de petits. Eumo Editorial.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.