Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Biologia
Assignatura
Sistemes d'Informació Geogràfica
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Judit Molera Marimon |
Núria Ferrer Ramos |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 15. Vida terrestre
Objectius
Els sistemes d'informació geogràfica (SIG) són un marc conceptualitzat que permet capturar i analitzar dades espacials i geogràfiques. Els programes informàtics SIG permeten emmagatzemar, visualitzar, analitzar, modificar i relacionar qualsevol tipus d'informació geogràfica, per facilitar-ne l'estudi, la gestió i la planificació territorial. Els SIG s'estan convertint cada cop més en una part de les ciències biològiques modernes.
En aquesta assignatura, els estudiants aprenen els principis bàsics dels SIG i la seva relació amb les dades geogràfiques, i com posar en pràctica aquests conceptes a través d'exercicis pràctics en què s'utilitzen diferents programes com QGIS, Instamaps, Vissir, Googlearth, etc.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix les bases dels programes informàtics de sistemes d'informació geogràfica més usats en l'àmbit professional, acadèmic i investigador.
- RA2. Coneix els fonaments de l'anàlisi espacial: sap obtenir un mapatge per crear un projecte, donar pautes i crear una metodologia que permeti arribar a un resultat; sap distingir entre mapes ràster i vectorials.
- RA3. Interpreta i analitza cartografia en els diferents camps de la biologia.
- RA4. Cerca informació cartogràfica digital.
- RA5. Proposa una aplicació de tècniques instrumentals que aporten solucions amb possible valor tècnic i comercial.
- RA6. Comprèn missatges orals i escrits de diferents tipus expressats completament en català, castellà i anglès.
- RA7. Es mou amb desimboltua en l'ús general de les TIC, especialment en els entorns tecnològics propis de l'àmbit professional.
- RA8. Aplica els seus coneixements per resoldre problemes en entorns laborals o professionals complexos que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
Competències
Generals
- Mostrar actitud positiva per aprendre permanentment, innovar, crear valor i adquirir nous coneixements.
Específiques
- Disposar de les habilitats i recursos expressius, tant de forma oral com escrita, en anglès per a la comunicació de resultats, conclusions i processos derivats de la recerca en el camp de la Biologia.
- Dominar les tècniques fonamentals de laboratori en biologia, aplicar els protocols i utilitzar els instruments corresponents tenint en compte les normes de seguretat per poder interpretar correctament dels resultats obtinguts.
- Interpretar mapes emprant sistemes d'informació geogràfica i relacionar la geologia amb la distribució de les espècies a través de la identificació dels materials i els processos geològics.
- Manipular les bases de dades que s'utilitzen en l'àmbit de la biologia.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
- Mapes topogràfics
- Introducció als sistemes d'informació geogràfica (SIG)
- Cartografia
- Sistema de coordenades UTM
- Models vectorials
- Models ràster
- Font de dades i base de dades
- Teledetecció
- Anàlisi estadística en SIG
- Cartografia temàtica per a la conservació de la biodiversitat
Avaluació
Aquesta assignatura segueix un procés d'avaluació contínua en què es valoren 5 tasques al llarg del semestre i 2 exàmens/qüestionaris. L'avaluació té en compte tant els aspectes teòrics com pràctics de l'assignatura. La nota global final s'obté a partir de la mitjana ponderada dels ítems d'avaluació.
- Tasca 1. Glossari: 5 %
- Tasca 2. El meu primer projecte: 15 %
- Tasca 3. Digitalització: 15 %
- Tasca 4. Teledetecció: 25 %
- Tasca 5. Cartografia de la biodiversitat: 20 %
- Exàmens i qüestionaris: 20 %
Per aprovar l'assignatura cal lliurar totes les tasques i treballs.
Per calcular la nota global cal una qualificació mínima de 5 de cada examen i treball.
Els treballs lliurats fora de termini tenen penalització.
Metodologia
Els continguts teòrics s'imparteixen tant en classes plenàries com en sessions de resolució de casos reals.
Les habilitats pràctiques es milloren treballant en petits grups a l'aula d'ordinadors o a través de l'ús de ordinador portàtil personal de cadascú.
Programari utilitzat: aplicacions QGIS, Instamaps, Hipermapa, Googlearth i Mobile GIS.
Bibliografia
Bàsica
- Otto Huisman & Rolf A. de By (2009). Principles of Geographic Information Systems. Recuperat de https://webapps.itc.utwente.nl/librarywww/papers_2009/general/principlesgis.pdf
- (2022). QGIS Training Manual. Recuperat de https://docs.qgis.org/2.18/en/docs/user_manual/
- MacLeod, C.D. (2015). GIS for Biologists: A practical introduction for undergraduates. Pictish Beast Publications.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.