Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Periodisme
Assignatura
Mètodes de Recerca en Comunicació
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G21, presencial, matí | anglès | Ruth Sofia Contreras Espinosa |
Objectius
Si comences el teu primer projecte de recerca, la tasca pot semblar aclaparadora. Com trio el tema? On puc trobar informació relativa a aquest tema? Què en faig quan la trobo? Per què investigar? Aquesta assignatura et permetrà fer preguntes, recopilar informació i t'animarà a pensar en la creació i interpretació de missatges. La investigació en comunicació és més que un simple treball d'estadística. Per això en aquesta assignatura s'examinen tant els aspectes quantitatius com els qualitatius de la investigació en comunicació. L'assignatura combina teoria i pràctica relacionada tant amb la metodologia com amb les anàlisis que solen emprar els estudiosos de la comunicació. Es tracta de fer una recerca original en l'àmbit de la comunicació. Al llarg del camí, adquiriràs habilitats específiques que t'ajudaran a pensar, escriure i parlar com un investigador de la comunicació.
L'objectiu és proporcionar als estudiants els principis i les habilitats bàsiques necessaris per fer una lectura crítica de la literatura de recerca i desenvolupar competències mínimes per a l'estructuració bàsica d'estudis descriptius i experimentals que incloguin les tècniques de recollida, anàlisi i presentació de dades en la investigació de la comunicació.
Resultats d'aprenentatge
- Discernir les perspectives i tradicions de recerca periodística i acadèmica, així com els seus mètodes i procediments, tant en el context històric com en relació amb les tendències d'avantguarda.
- Demostrar motivació, creativitat i capacitat d'iniciativa en el desenvolupament de projectes acadèmics i professionals, i també el compromís amb la qualitat, el rigor i l'ètica.
- Desenvolupar la gestió del procés formatiu propi per poder emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia i afrontar amb solvència els reptes professionals i intel·lectuals generats per l'evolució de l'àmbit.
- Practicar estratègies i tècniques d'anàlisi i síntesi per prendre decisions eficients en processos de recerca, selecció i interpretació de dades i informacions.
- Utilitzar dades i estadístiques de manera correcta i eficaç amb finalitats periodístiques, informatives o comunicatives, tant en contextos acadèmics com professionals.
- Dominar els llenguatges escrit, oral, audiovisual, gràfic, hipertextual i multimèdia, per presentar informació en una forma periodística efectiva, tant en català i espanyol com en anglès, i amb adaptació al medi i a l'audiència.
Continguts
- Iniciar un projecte de recerca en comunicació
- Què és la recerca (en comunicació)?
- Per què escriure recerca?
- Per què un informe formal?
- Dels temes a les preguntes
- D'un àmbit d'interès a un tema de recerca
- Pregunta de recerca
- Problema
- Revisió bibliogràfica i fonts
- Usos de les fonts
- Evidències
- Preparar un esborrany
- Redactar un apartat de revisió de bibliografia
- Els arguments
- Objectius generals i específics
- Raons, arguments
- Hipòtesis
- Metodologies d'investigació
- Trobar alternatives
- Investigació qualitativa vs quantitativa
- Disseny d'una entrevista
- Disseny d'una enquesta
- Recollida de dades
- Anàlisi de les dades
- Preparant una revisió
- Conclusions
- Tres elements d'una introducció
- Paraules inicials i de tancament
- Presentació d'una investigació
Avaluació
- Proves específiques d'avaluació, exàmens: 40 %
- Realització d'un projecte de recerca en grup i presentació de la investigació: 40 %
- Observació de la participació: 10 %
- Seguiment del treball realitzat: 10 %
Metodologia
Ens reunim dos cops per setmana per treballar els mètodes de recerca i discutir el projecte del curs. S'assignen lectures de bibliografia per facilitar el treball, però no es dedica temps de classe a repassar aquests documents. El temps de classe s'utilitza per respondre preguntes sobre els conceptes i utilitzar aquests conceptes per entendre projectes de recerca publicats i ajudar a planificar les pròpies consultes.
Cada alumne forma part d'un grup de recerca que es reuneix a classe per treballar els projectes del curs. Per acomplir els objectius de l'assignatura cal assistir regularment a classe. Cal evitar perdre's classes: no és ètic que només una part del grup treballi en el projecte de recerca. És molt més fàcil dur a terme investigacions quan tothom treballa conjuntament en un tema determinat. S'utilitzen Excel, Word i Google Drive.
Bibliografia
Bàsica
- Booth, W., Colomb, G., Williams, J. (2003). The Craft of Research (2 ed.). The University of Chicago Press.
- Collins H. (2010). Creative Research: The Theory and Practice of Research for the Creative Industries. Bloomsbury Publishing.
- Creswell, J. W. (2008). Chapter 1. The Selection of a Research Design: In: Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Recuperat de http://www.sagepub.com/upm-data/22780_Chapter_1.pdf
- Denzin, Norman K., Lincoln, Yvonna S., ed. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications.
- Hesse-Biber Nagy S. (2010). Mixed Methods Research: Merging Theory with Practice. Guilford Press.