Vés al contingut

Taller de Producció Radiofònica

Titulació

Comunicació Audiovisual

Assignatura

Taller de Producció Radiofònica

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matíespanyolRaúl Martínez Corcuera

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 5. Igualtat de gènere
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

El Taller de Producció Radiofònica és una assignatura que s'emmarca en la matèria Producció Audiovisual, en la qual s'aborden els coneixements tecnològics, artístics i de contingut per a la realització d'un producte audiovisual. Es pretén que l'alumnat comprengui el procés de producció radiofònica, que va des de la idea fins a l'emissió, i hi participi. El Taller de Producció Radiofònica integra els coneixements i resultats assolits pels estudiants en assignatures prèvies del grau, com el Taller de Redacció i Locució en Mitjans Audiovisuals i Taller de Ràdio, i a partir d'aquí aprofundeix en el procés de la producció per al mitjà radiofònic i per a noves finestres de la indústria de l'àudio.

Entre d'altres, els objectius centrals son:

  • Treballar la cooperació en equip en la producció i realització de peces radiofòniques.

  • Fomentar l'autonomia en la producció i realització audiovisual.
  • Evolucionar en la comunicació oral i escrita audiovisual.
  • Promoure la creativitat.
  • Capacitar en la creació i realització de programes radiofònics complexos.

Resultats d'aprenentatge

  • Aplica els seus coneixements per resoldre problemes en àmbits professionals i especialitzats de forma creativa i innovadora.
  • Comunica de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.
  • Coneix el procés de producció de programes radiofònics.
  • Dissenya, de manera creativa i col·laborativa, produccions per a la ràdio.
  • Coneix i utilitza les tècniques que intervenen en el procés de muntatge, visual i sonor, i edició de projectes audiovisuals.
  • Analitza les estructures, els continguts i els codis de la producció radiofònica i sonora.
  • Utilitza un llenguatge respectuós amb les qüestions de gènere.
  • Dissenya intervencions de forma respectuosa amb les qüestions de gènere.

Competències

Generals

  • Adquirir habilitats per al disseny i la direcció de projectes prenent les decisions oportunes i aplicant estratègies de resolució de problemes.
  • Mostrar habilitats de relació interpersonal, d'adaptació a situacions noves i per al treball en entorns de pressió.
  • Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.

Específiques

  • Crear continguts i estructurar els processos de direcció i realització per al cinema, la televisió, la ràdio i els mitjans interactius.
  • Desenvolupar habilitats narratives per als diferents productes audiovisuals i multimèdia i aplicar les tècniques de la creació de guions: de ficció, de no ficció i d'entreteniment.
  • Dominar les eines teòriques i pràctiques que permetin produir i gestionar productes audiovisuals per als mitjans clàssics o els entorns interactius.
  • Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa, de manera oral i escrita, tant en les llengües pròpies, català i espanyol, com en anglès, utilitzant el llenguatge dels mitjans de comunicació tradicionals i dels nous suports digitals.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Els gèneres radiofònics I. Concepte i antecedents. Àmbits de classificació i descripció. Tipologies dels gèneres radiofònics de no-ficció
  2. Els gèneres radiofònics II. Gèneres dialògics: entrevista, debat, taula rodona, tertúlia, tren de veus
  3. Els gèneres radiofònics III. Gèneres de monòleg: crònica, comentari, reportatge
  4. El programa radiofònic. Paràmetres programàtics. Conceptualització i disseny. El programa com a unitat. El programa magazín. El procés de producció. Models de programació
  5. Productes sonors asíncrons. Paràmetres per a la ideació i disseny d'un podcast. Els podcast de no-ficció.
  6. El sector radiofònic i la indústria de l'àudio. Estructura del sector. Nous i vells actors en la indústria de l'àudio. Tendències actuals: continguts, audiències, consums

Avaluació

El Taller de Producció Radiofònica té diferents sistemes d'avaluació, amb ponderació sobre la qualificació final.

L'avaluació teòrica (20 % de la nota final de l'assignatura) consisteix a fer un treball individual d'anàlisi d'un podcast de no-ficció. S'hi valora especialment l'anàlisi crítica del cas pràctic partint de la teoria de l'assignatura, l'ús de bibliografia i articles especialitzats (3 referències), així com la integració del llenguatge adequat al tipus de treball i a la matèria objecte d'estudi. Aquesta prova és recuperable.

La realització de treballs pràctics o projectes és una feina en grup. Consisteix en la ideació, producció i realització de tres produccions radiofòniques: una entrevista, un reportatge i un programa magazine. Es valora especialment que l'alumnat integri i apliqui en la pràctica els fonaments de la narrativa i llenguatge radiofònics.

  • Entrevista (15 % de la nota final)
  • Reportatge (20 % de la nota final)
  • Programa magazine (30 % de la nota final)

Per poder aprovar l'assignatura, cal un mínim de 5 en les proves d'avaluació i els projectes.

Seguiment del treball individual avaluant una memòria individual de producció dels diversos projectes realitzats, com a carpeta d'aprenentatge (15 %). La memòria, a mode de carpeta d'aprenentatge, té una primera avaluació formativa a meitat de semestre i una segona avaluació de qualificació al final. No és recuperable.

Recuperació. Per poder optar a la recuperació del treball teòric o de les produccions radiofòniques avaluables, cal haver obtingut una nota mínima de 3 en l'activitat avaluada. Només es poden recuperar un màxim de dues produccions.

En el seguiment de les diverses activitats d'avaluació, l'alumnat disposa d'una guia específica. En tots els casos es té en compte la cura dels elements formals, així com de la redacció. Cada falta d'ortografia resta 0,2 punts.

Qualsevol irregularitat en una activitat avaluable (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) comporta una qualificació de 0 en l'activitat en qüestió. Si es produeixen 3 irregularitats, la qualificació final de l'assignatura és 0.

Metodologia

L'assignatura es desenvolupa mitjançant diversos procediments metodològics. Els continguts teòrics es treballen en les sessions amb grup complet, mitjançant la metodologia de la classe inversa. Aquesta part permet abordar els fonaments conceptuals que s'apliquen a les sessions amb subgrups, que treballen amb la metodologia de l'aprenentatge basat en projectes. Les sessions de pràctiques de laboratori es desenvolupen a l'estudi de ràdio Carles Capdevila de la UVic.

Bibliografia

Bàsica

  • Abel, J. (2015). Out on the wire: The storytelling secrets of the new masters of radio. Broadway Books.
  • Bee, A. (2021). Station and programme formats. En J. Collins & A. Bee (Eds.), The Radio Handbook (pp. 67-92). London & New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429276637-4-4.
  • Pedrero-Esteban, L. M., García Lastra-Núñez, J. M. (2019). La transformación digital de la radio: Diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant Humanidades.
  • Rodero, E. (2011). Creación de programas de radio. Síntesis.
  • Stewart, P., I Alexander, R. (2022). Setting Up the Interview. En Broadcast Journalism. Techniques of Radio and Television News (8.a ed., pp. 103-151). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003026655-7.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte