Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en espanyol. El pla docent en català és una traducció de l'espanyol.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto original
Esta asignatura se imparte en español. El texto original de este plan docente es en español.
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Spanish.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Refer to the translated text as non-binding orientation only!
Titulació
Comunicació Audiovisual
Assignatura
Taller de Producció Radiofònica
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | espanyol | Raúl Martínez Corcuera |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
L'assignatura Taller de Producció Radiofònica s'emmarca en la matèria Producció Audiovisual. Totes dues aborden els coneixements tecnològics, artístics i de contingut per fer un producte audiovisual. L'alumnat ha de comprendre el procés de producció radiofònica, que va des de la idea, a la producció, la realització i fins a l'emissió, i ha de participar en aquest procés. El Taller de Producció Radiofònica integra els coneixements i els resultats adquirits pels estudiants en assignatures prèvies del grau, com el Taller de Redacció i Locució en Mitjans Audiovisuals i el Taller de Ràdio, i a partir d'aquí aprofundeix en el procés de la producció per al medi radiofònic i per a noves finestres de la indústria de l'àudio.
Entre altres, els objectius centrals són:
- Treballar la cooperació en equip en la producció i la realització de peces radiofòniques.
- Fomentar l'autonomia en la producció i la realització audiovisual.
- Evolucionar en la comunicació oral i escrita audiovisual.
- Promoure la creativitat.
- Capacitar en la creació i la realització de programes radiofònics complexos.
Resultats d'aprenentatge
- Aplica els seus coneixements per resoldre problemes en àmbits professionals i especialitzats de manera creativa i innovadora.
- Comunica de manera clara i precisa coneixements, metodologia, idees, problemes i solucions.
- Coneix el procés de producció de programes radiofònics.
- Dissenya, de forma creativa i col·laborativa, produccions per a la ràdio.
- Coneix i utilitza les tècniques que intervenen en el procés de muntatge, visual i sonor, i edició de projectes audiovisuals.
- Analitza les estructures, els continguts i els codis de la producció radiofònica i sonora.
- Utilitza un llenguatge respectuós amb les qüestions de gènere.
- Dissenya intervencions de forma respectuosa amb les qüestions de gènere.
Competències
Generals
- Adquirir habilitats per al disseny i la direcció de projectes prenent les decisions oportunes i aplicant estratègies de resolució de problemes.
- Mostrar habilitats de relació interpersonal, d'adaptació a situacions noves i per al treball en entorns de pressió.
- Organitzar i planificar tasques vinculades a l'exercici professional a través d'una gestió correcta del temps i de la temporització d'aquestes tasques.
Específiques
- Crear continguts i estructurar els processos de direcció i realització per al cinema, la televisió, la ràdio i els mitjans interactius.
- Desenvolupar habilitats narratives per als diferents productes audiovisuals i multimèdia i aplicar les tècniques de la creació de guions: de ficció, de no ficció i d'entreteniment.
- Dominar les eines teòriques i pràctiques que permetin produir i gestionar productes audiovisuals per als mitjans clàssics o els entorns interactius.
- Expressar-se amb fluïdesa i eficàcia comunicativa, de manera oral i escrita, tant en les llengües pròpies, català i espanyol, com en anglès, utilitzant el llenguatge dels mitjans de comunicació tradicionals i dels nous suports digitals.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- Els gèneres radiofònics I. Concepte i antecedents. Àmbits de classificació i descripció. Tipologies dels gèneres radiofònics de no ficció
- Els gèneres radiofònics II. Gèneres dialògics: entrevista, debat, taula rodona, tertúlia i tren de veus
- Els gèneres radiofònics III. Gèneres de monòleg: crònica, comentari i reportatge
- El programa radiofònic. Paràmetres programàtics. Conceptualització i disseny. El programa com a unitat. El programa magazín. El procés de producció. Models de programació
- Productes sonors asíncrons. Paràmetres per a la ideació i el disseny d'un podcast. Els podcast de no ficció
- El sector radiofònic i la indústria de l'àudio. Estructura del sector. Nous i vells actors en la indústria de l'àudio. Tendències actuals: continguts, audiències i consums
- El rol de la comunicació en una societat inclusiva
Avaluació
El Taller de Producció Radiofònica té diferents treballs d'avaluació, amb ponderació sobre la qualificació final.
L'avaluació teòrica (20 % de la nota final de l'assignatura) consisteix a fer un treball individual d'anàlisi d'un podcast de no-ficció. S'hi valora especialment l'anàlisi crítica del cas pràctic partint de la teoria de l'assignatura, l'ús de bibliografia i articles especialitzats (2-3 referències), així com la integració del llenguatge adequat al tipus de treball i a la matèria objecte d'estudi. Per a l'avaluació es presenta un podcast de 5 minuts i el guió. Aquesta prova és recuperable a la prova del mes de maig establerta per la Facultat.
La realització de treballs pràctics o projectes és una feina en grup. Consisteix en la ideació, producció i realització de tres produccions radiofòniques: una entrevista, un reportatge i dos programes magazín. Es valora especialment que l'alumnat integri i apliqui en la pràctica els fonaments de la narrativa i llenguatge radiofònics.
- Entrevista: 15 % de la nota final
- Reportatge: 15 % de la nota final
- Programa magazín I: 20 % de la nota final
- Programa magazín II: 30 % de la nota final
Per poder aprovar l'assignatura, cal una nota mínima de 5 en les proves d'avaluació i en els projectes.
Seguiment del treball individual avaluant una memòria individual de producció dels diversos projectes realitzats, com a carpeta d'aprenentatge (15 %). Inclou: descripció de les activitats realitzades individualment que han permès aprendre uns continguts determinats o assolir objectius i competències concretes; reflexions de l'alumnat sobre el procés d'aprenentatge a partir de respostes a: «Què he après?», «Què penso sobre els continguts apresos?», o «Com puc aplicar el que he après?».
Recuperació. Només es poden recuperar un màxim de dues produccions.
En el seguiment de les diverses activitats d'avaluació, l'alumnat disposa d'una guia específica. En tots els casos es té en compte la cura dels elements formals, així com de la redacció.
Qualsevol irregularitat en una activitat avaluable (còpia, plagi, suplantació d'identitat...) comporta una qualificació de 0 en l'activitat en qüestió. Si es produeixen 3 irregularitats, la qualificació final de l'assignatura és 0.
Metodologia
L'assignatura es desenvolupa mitjançant diferents procediments metodològics. Els continguts teòrics es treballen en les sessions amb grup complet. Aquesta part permet abordar els fonaments conceptuals que s'apliquen a les sessions amb subgrups, que treballen amb la metodologia de l'aprenentatge basat en projectes. Les sessions de pràctiques de laboratori es desenvolupen a l'estudi de ràdio Carles Capdevila de la UVic.
Bibliografia
Bàsica
- Abel, J. (2015). Out on the wire: The storytelling secrets of the new masters of radio. Broadway Books.
- Bee, A. (2021). Station and programme formats. En J. Collins & A. Bee (Eds.), The Radio Handbook (pp. 67-92). London & New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429276637-4-4.
- Pedrero-Esteban, L. M., García Lastra-Núñez, J. M. (2019). La transformación digital de la radio: Diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant Humanidades.
- Rodero, E. (2011). Creación de programas de radio. Síntesis.
- Stewart, P., I Alexander, R. (2022). Setting Up the Interview. En Broadcast Journalism. Techniques of Radio and Television News (8.a ed., pp. 103-151). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003026655-7.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.