Vés al contingut

Psicologia i Noves Tecnologies

Text amb traducció automàtica

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció automàtica de l'anglès.

La traducció automàtica pot contenir errors i llacunes. Consulta-la només amb finalitats informatives!

Consulta el text traduït només amb finalitats informatives!

Consulta preferentment el text original!

Texto con traducción automática

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción automática del inglés.

La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Psicologia

Assignatura

Psicologia i Noves Tecnologies

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, tardaanglèsIvan Alsina Jurnet
G16, presencial, tardaanglèsIvan Alsina Jurnet

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar

Objectius

En els darrers anys, la ràpida emergència de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) ha comportat transformacions importants en la manera com les persones interactuen, es comuniquen i viuen. L'àmbit de la psicologia no ha estat exempt d'aquests canvis, ja que les TIC han evolucionat cap a eines poderoses per als professionals de la salut mental. L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a conèixer als estudiants la utilització i el potencial de les últimes tecnologies emergents en l'àmbit de la salut mental..

 

El objectius específics de l'assignatura són els següents:

  • Promoure la comprensió i l'interès per les últimes tecnologies emergents i el seu potencial en recerca i desenvolupament d'aplicacions en Psicologia Clínica.
  • Descriure i analitzar les aplicacions tecnològiques actuals orientades a l'estudi, diagnòstic i tractament de les condicions psicològiques.
  • Aprendre a utilitzar eines tecnològiques accessibles per facilitar l'aprenentatge per competències i el disseny i desenvolupament de projectes tecnològics en Psicologia Clínica.
  • Establir connexions entre l'anàlisi i la comprensió dels problemes socials i sanitaris actuals i el desenvolupament de solucions tecnològiques.
  • Utilitzar textos científics com a recursos teòrics i eines d'autoformació.
  • Adquirir les habilitats necessàries per participar en el treball en equip col·laboratiu.

 

És important destacar que els estudiants no han de tenir cap coneixement tècnic i/o tecnològic previ.

 

Competències

Generals

  • Capacitat d'iniciativa i esperit emprenedor.
  • Capacitat de compromís ètic.
  • Capacitat de lideratge.
  • Capacitat de reconèixer i respectar la diversitat humana.
  • Capacitat per adaptar-se a noves situacions.
  • Capacitat per pensar de manera creativa i desenvolupar noves idees i conceptes.
  • Competència en l'ús de les TIC en l'àmbit de la psicologia.

Específics

  • Capacitat d'anàlisi de necessitats i demandes dels destinataris de la funció en diferents contextos.
  • Capacitat d'elecció de les estratègies i les tècniques d'intervenció psicològica adequades per associar els objectius proposats.
  • Capacitat d'establir les fites de l'actuació psicològica en diferents contextos, proposant i negociant les fites amb els destinataris.
  • Capacitat d'identificar diferències, dificultats i necessitats.
  • Capacitat de descriure i mesurar factors (personalitat, competència cognitiva i altres aptituds, actituds, etc.) i processos cognitius, emocionals, psicobiològics i comportamentals.
  • Capacitat de diagnosticar seguint els criteris propis de la professió i el context d'intervenció.
  • Capacitat de planificació de l'avaluació dels programes i les intervencions.
  • Capacitat de planificar i realitzar una entrevista.
  • Capacitat per conèixer i ajustar-se a les obligacions deontològiques de la Psicologia.
  • Capacitat per definir els objectius i elaborar el pla de la intervenció en funció del propòsit de la mateixa (prevenció, tractament, assessorament, inserció, acompanyament, etc.).
  • Capacitat per obtenir dades rellevants per a l'avaluació de les intervencions.
  • Capacitat per proporcionar retroalimentació als destinataris de forma adequada i precisa.
  • Competència per a dissenyar i adaptar instruments, processos i serveis, segons els requisits i les teories.
  • Competència per a elaborar informes orals i escrits.
  • Competència per a utilitzar estratègies i mètodes d'intervenció directes sobre els destinataris: consell psicològic, teràpia, negociació, mediació, etc.
  • Competència per a utilitzar estratègies i mètodes d'intervenció indirectes sobre els destinataris: assessorament, formació de formadors, etc.
  • Competència per analitzar i interpretar els resultats de l'avaluació.
  • Competència per contrastar i validar instruments, processos i serveis.
  • Competència per seleccionar i administrar els instruments, processos i serveis i capacitat per identificar les persones i grups interessats.
  • Competència per seleccionar i construir indicadors i tècniques d'avaluació dels programes i les intervencions.

Transversals

  • Mostra habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informatiu de les TIC.

Avaluació

Per a l'avaluació final de l'assignatura es tindrà en compte tant la participació i l'assistència a classes presencials, com la correcta realització de les tasques assignades. Per aprovar l'assignatura, l'estudiant ha d'assistir a un mínim del 80% de les classes.

 

Valoració sumativa

En finalitzar el curs, es realitzarà un examen teòric-pràctic individual. Aquesta valoració constitueix 50% de la nota final per al tema. Només si l'estudiant no aprova l'examen, tindrà l'oportunitat de presentar-se a l'examen de recuperació.

 

Avaluació formativa

És obligatori que l'alumne realitzi cadascuna de les activitats proposades en el termini fixat pel professor. Al llarg del semestre, es realitzaran dues activitats grupals que representen el 50% de la nota final per al tema. Aquestes activitats engloben aspectes tant teòrics com pràctics, i requereixen que l'estudiant reflexioni i aplique els coneixements adquirits durant les classes presencials. És important tenir en compte que aquestes activitats no seran elegibles per a la recuperació.

Metodologia

L'assignatura s'impartirà mitjançant els següents mètodes:

 

  • Sessions de classe: En aquestes sessions presencials es tractaran els aspectes teòrics i pràctics de l'assignatura. Els estudiants rebran orientació per adquirir les habilitats necessàries per utilitzar diverses eines tecnològiques i integrar-les en contextos clínics.
  • Sessions de tutoria: Es realitzaran sessions de tutoria individuals i/o grupals per fer un seguiment del progrés de cada alumne i donar suport segons sigui necessari.
  • Pla de treball: A l'inici de cada bloc temàtic, l'alumnat rebrà un pla de treball detallat que resumeix les lectures i les activitats d'avaluació requerides.

Bibliografia

Bàsica

  • APA (2013). Guidelines for the Practice of Telepsychology. Recuperat de https://www.apa.org/pubs/journals/features/amp-a0035001.pdf
  • Colombo, D., Fernández-Álvarez, J., García-Palacios, A., Cipresso, P., Botella, C. & Riva, G. (2019). New Technologies for the Understanding, Assessment, and Intervention of Emotion Regulation. Frontiers in Psychology, 10: 1261. Recuperat de https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.01261/full
  • Colombo, D., Fernández-Álvarez, J., Patané, A., Semonella, M., Kwiatkowska, M., Garcia-Palacios, A., Cipresso, P., Riva, G. & Botella, C (2019). Current State and Future Directions of Technology-Based Ecological Momentary Assessment and Intervention for Major Depressive Disorder: A Systematic Review. Journal of Clinical Medicine, 8, 465. Recuperat de https://www.mdpi.com/2077-0383/8/4/465
  • de la Torre Martí, M. & Pardo Cebrián, R. (2018). Guía para la Intervención Telepsicológica. Recuperat de https://www.copmadrid.org/web/img_db/publicaciones/guia-para-la-intervencion-telepsicologica-5c1b5a8602018.pdf
  • Wiederhold, B.K. & Bouchard, S. (2014). Advances in Virtual Reality and Anxiety Disorders. Recuperat de https://www.springer.com/gp/book/9781489980229

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte