Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Biotecnologia
Assignatura
Tendències de la Biotecnologia Biomèdica
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Ferran Tarrés Freixas |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

- 2. Fam zero
- 3. Salut i benestar
- 4. Educació de qualitat
- 8. Treball digne i creixement econòmic
- 9. Indústria, innovació i infraestructures
- 10. Reducció de les desigualtats
Objectius
Tradicionalment, les assignatures dels graus de ciències s'organitzen al voltant del marc conceptual de disciplines específiques com la bioquímica i l'ecologia. Això afavoreix l'especialització, però perjudica la integració del coneixement i la contextualització, que requereix enfocaments multidisciplinaris.
En aquesta assignatura busquem un enfocament holístic de la recerca i la innovació. Aquest enfocament és vital per adquirir habilitats analítiques clau que cal aplicar per entendre les tendències del mercat i del món de la investigació. Aquí, l'estudiant observa l'ecosistema de la salut des de diferents perspectives per entendre la profunda relació entre la recerca i els problemes als quals ens enfrontem com a societat. Per aconseguir aquest objectiu, l'estudiant participa en diverses activitats que promouen una visió sistèmica de l'àmbit biomèdic.
L'estudiant també es familiaritza amb diferents metodologies per mostrar els resultats als seus companys i companyes d'una manera que tingui impacte. Aquestes competències també seran beneficioses en la seva carrera professional futura, sigui quin sigui el camí que escullin seguir (investigació acadèmica o privada, carrera en biotecnologia o en empreses farmacèutiques, o educació).
Resultats d'aprenentatge
- Analitza les tendències actuals de recerca en l'àmbit biomèdic.
- Assumeix responsabilitats quan treballa individualment o en equip, i avalua els resultats.
- Redacta informes amb ortografia i gramàtica correctes en català, castellà i anglès.
- Proposa intervencions que respecten els valors democràtics i de sostenibilitat i els drets humans.
- Desenvolupa la capacitat de pensament crític relacionada amb els processos associats a la professió.
- Desenvolupa habilitats de treball en equip, analitza les tendències actuals de la biotecnologia biomèdica i proposa nous projectes més enllà de l'estat de la qüestió.
Competències
Generals
- Actuar amb voluntat d'harmonitzar l'autonomia i la iniciativa personal amb el treball en equip en activitats multidisciplinàries.
Específiques
- Adquirir la formació científica i tècnica que permeti estudiar les possibilitats d'explotació dels organismes per a la producció de béns i serveis amb valor comercial tenint en compte els aspectes ètics i la normativa de propietat intel·lectual.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Teràpia gènica i enginyeria del genoma
- Enginyeria del sistema immunitari
- Cultius 3D: organoides i xips
- Biotecnologia en malalties infeccioses emergents
- Influència del microbioma en la salut i en la malaltia
- Intel·ligència artificial en la sanitat
- Nanobiotecnologia
- Tecnologies unicel·lulars que guien la investigació
Avaluació
L'avaluació de l'assignatura té en compte l'adquisició de les competències i dels resultats d'aprenentatge.
Es basa en el seguiment continu del treball de l'alumne, que s'avalua al llarg del curs, i l'assistència activa a l'aula. S'elaboren 3 treballs col·laboratius amb l'exposició oral com a eix principal en què s'avaluen la teoria i la participació activa en seminaris i en clubs de publicacions.
La nota final de l'assignatura és la mitjana ponderada dels ítems següents:
- Activitat 1. Avaluació contínua de l'assignatura (assistència i participació en totes les activitats previstes) (15%). Aquesta activitat inclou:
- Assistir a classe i participar en les presentacions (classes, sessions de preparació, seminaris i pòsters).
- Respondre els qüestionaris de cadascun dels mòduls elaborats pel professor o pels alumnes (els qüestionaris compten el 50 % de l'activitat 1).
- Activitat 2. Competències en el treball col·laboratiu (15 %). Aquesta activitat inclou:
- Participar activament en la dinàmica de classe a través de preguntes, d'opinions a favor i en contra dels punts de vista dels companys o professors i de l'enriquiment del debat.
- Compartir informació interessant relacionada amb avenços recents o amb temes candents en biotecnologia biomèdica.
- Llegir tots els textos suggerits pel professor i pels companys al campus virtual, inclosos els seleccionats per als clubs de lectura crítica.
- Fer treball en equip positiu per preparar les exposicions obligatòries d'aquesta assignatura, que avaluen els companys.
Les activitats 3 i 4 són activitats principals obligatòries i recuperables.
- Activitat 3. Presentació del seminari sobre l'estat de la qüestió en un tema candent en biotecnologia biomèdica (20 %). Obligatòria. Aquesta activitat inclou:
- Avaluar el material de recerca, la qual cosa forma part de l'avaluació contínua.
- Fer la presentació oral del tema, avaluada pel professor i pels companys de classe.
- Generar un qüestionari amb 6 preguntes per comprovar si els companys han entès l'explicació (amb suport i supervisió del professor).
- Activitat 4. Presentació al club de lectura crítica d'un article escollit pel professor (30 %). Obligatòria. Aquesta activitat inclou:
- Presentar diapositives i sotmetre's a l'avaluació oral del discurs.
- Fer una valoració crítica de l'article.
- Tenir capacitat per iniciar un debat sobre l'article i el tema de què tracta.
És obligatori assistir al seminari i a les presentacions dels companys de classe. Si aquest dia no s'assisteix a classe, es resten 0,5 punts de la nota final.
L'activitat 5 és obligatòria.
- Activitat 5. Pòster de presentació d'un tema nou sobre biotecnologia biomèdica (20 %). Aquesta activitat inclou:
- Elaborar un pòster científic a partir d'un tema escollit. Aquest pòster hauria de ser similar a un pòster de congrés en què s'expliqui el procediment tècnic, amb introducció, objectius, mètode (avantatges i problemes), resultats esperats en aplicacions biomèdiques, aspectes ètics d'aquestes aplicacions, aspectes comercials, patents o assaigs clínics.
- Defensar el pòster i debatre amb els companys i el professor.
Si s'han suspès les activitats 3 o 4, es pot recuperar la part suspesa escrivint una ressenya completa d'una aplicació de biotecnologia diferent amb finalitats biomèdiques.
Metodologia
- Conferències plenàries: el professor imparteix algunes sessions plenàries sobre temes actuals relacionats amb la biotecnologia biomèdica seguides de seminaris de discussió.
- Sessions de discussió i de debat formal: hi ha classes dedicades a fomentar la discussió i el debat.
- Sessions de treball i consultoria: hi ha algunes sessions dedicades a la supervisió i discussió per a la preparació de les presentacions obligatòries.
- Activitats de treball autònom: els estudiants han de dedicar 90 hores al semestre a preparar les presentacions, a més de les sessions de treball i de tutoria.
- Sessions de presentació: els estudiants han de presentar tres projectes (un seminari, un club de lectura crítica i un pòster), que són les activitats principals d'aquesta assignatura.
- Elaboració dels projectes
- Treball en equip
Bibliografia
Bàsica
- (2021). Nature Biotechnology journal's publications. Recuperat de https://www.nature.com/nbt/
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.