Vés al contingut

Pràctiques I

Titulació

Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

Assignatura

Pràctiques I

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

3

Crèdits

9,0

Semestre

Anual

Professorat responsable

  • Dídac Herrero Ballart

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar
  • 4. Educació de qualitat
  • 5. Igualtat de gènere

Objectius

Les Pràctiques I, que es duen a terme en el tercer curs del grau en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, estan concebudes fonamentalment per iniciar l'estudiant en el coneixement de la pràctica professional de l'activitat física i de l'esport.

A més de la tasca d'observació, l'estudiant ha d'actuar en les pràctiques com a ajudant o col·laborador del professional en la conducció dels grups i encarregar-se de totes les activitats que pugui dur a terme d'acord amb ell o ella (exposicions orals, correcció i avaluació de treballs, seguiment d'alumnes concrets, organització i preparació d'activitats, implementació d'estratègies, recerca d'informació, preparació de materials, etc.).

És important que l'estudiant assumeixi responsabilitats i intervingui en alguns aspectes del treball, de manera que es vagi introduint de forma activa en tot allò que suposa treballar en l'àmbit de l'activitat física i de l'esport.

Per tant, practicant i professional han de posar-se d'acord en les formes de col·laboració més adequades en funció de les característiques dels grups, de les activitats i de la institució o empresa, sense que la presència de l'estudiant distorsioni el funcionament normal, sinó que més aviat el faciliti. Per això és indispensable que l'estudiant tingui una actitud participativa i receptiva als suggeriments dels professionals de cara a l'aprofitament màxim de les Pràctiques.

Una de les tasques de l'estudiant és participar en la vida del centre (club, institut o empresa) i no només romandre a l'aula o en el lloc de treball en el qual actua més directament com a practicant. Així, doncs, és aconsellable l'assistència a altres activitats que el centre porta a terme, des de les més habituals per al funcionament (reunions, claustres, etc.), fins a sortides, festes, activitats i partits, sempre que el centre hi estigui d'acord. La puntualitat en l'assistència de l'estudiant és bàsica, com també ho és la discreció i el seguiment de totes les normes i deures d'un treballador normal.

Cal remarcar que, com que per a la majoria d'estudiants es tracta del primer contacte continuat i sistemàtic que mantenen amb un centre dedicat a l'activitat física i l'esport, aquest període pretén ser una iniciació a la pràctica professional (més que no pas un aprofundiment), a partir de la qual l'alumne ha d'obtenir una visió general del centre de pràctiques i del treball que s'hi duu a terme. Més endavant, en les Pràctiques II que l'estudiant farà en el quart curs, ja tindrà ocasió d'aprofundir-hi i d'elaborar un projecte d'intervenció més específic.

El tret característic principal de les Pràctiques I és el seu format extensiu, des del mes de setembre fins al mes de maig. Les pràctiques duren tot el curs acadèmic, i aquest període tant prolongat permet a l'estudiant observar el procés de les persones que realitzen activitat física o esport, intervenir-hi i avaluar-lo.

Els objectius de les pràctiques són:

  1. Conèixer de prop el treball que es duu a terme en el centre de pràctiques i participar-hi com a ajudant o col·laborador de l'equip de professionals del centre.
  2. Conèixer el context social i cultural del centre i les característiques del centre com a institució (tipologia, projecte esportiu, educatiu, social, empresarial, organització, serveis, programacions i planificacions, etc.).
  3. Analitzar els elements que defineixen la dinàmica dels grups (ja sigui d'equips, grups-classe, usuaris d'un gimnàs, practicants, turistes...), les característiques de les persones a qui va dirigida l'actuació (ja siguin joves esportistes o persones de la tercera edat que fan activitat física), l'espai en el qual s'intervé (l'aula, el gimnàs, l'empresa...) i observar i analitzar la intervenció sobre els usuaris (àrees o àmbits d'intevenció, metodologies i estratègies, recursos i materials, promoció i comercialització, activitats d'aprenentatge, activitats de sensibilització, d'avaluació, etc.).
  4. Planificar, executar i avaluar, d'acord amb els tutors, un treball dirigit als usuaris del centre.
  5. Reflexionar de forma sistemàtica, crítica i constructiva sobre la pròpia pràctica duta a terme al centre.

Resultats d'aprenentatge

  • K4.1. Seleccionar les estratègies, mètodes, tècniques i tecnologies més adequats per millorar processos i programes esportius i d’activitat física.
  • K7.1. Conèixer l'organització i el funcionament de centres educatius, esportius, de salut i de lleure vinculats a la pràctica o promoció de l'activitat física i de l'esport.
  • S1.1. Planificar programes d'activitat física i esport adequats a les necessitats de l'àmbit i als usuaris implicats.
  • S2.1. Desenvolupar programes d'activitat física i esport adequats a les necessitats de l'àmbit i als usuaris implicats.
  • S3.1. Avaluar programes d'activitat física i esport adequats a les necessitats de l'àmbit i als usuaris implicats.
  • C1.1. Transmetre actituds i valors que afavoreixin l'adherència a la pràctica regular de l'activitat física i en destaquin els efectes formatius i saludables.
  • C2.1. Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • C6.1. Integrar una perspectiva inclusiva per garantir l'atenció a la diversitat (sexual, de gènere, d'origen, etc.), l'equitat i l'accessibilitat en les pròpies produccions i propostes d'actuació.

Continguts

  1. Anàlisi d'un centre o institució de l'àmbit de l'activitat física o de l'esport
  2. Observació, intervenció i avaluació d'un procés personal o grupal en l'àmbit de l'activitat física o en l'àmbit esportiu
  3. Reflexió sobre elpropi procés d'aprenentatge en les pràctiques

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura Pràctiques I es fa a partir de tres elements diferents que cal aprovar per separat per poder fer mitjana per a la nota final de l'assignatura:

  • Avaluació de l'estada al centre: 40 %
  • Avaluació de la memòria de pràctiques: 45 %
  • Avaluació del seguiment de les pràctiques a partir del seminari de pràctiques: 15 %

Metodologia

L'estada al centre de pràctiques es porta a terme sobre un volum de 4 h diàries i de 20 h setmanals com a valors de referència que estan subjectes a les característiques del centre. Aquest horari s'acorda a tres bandes: centre de pràctiques, el professor o professora de la UVic i l'estudiant. A mes a mes, també a tres bandes, es dissenya un pla de treball. Aquest instrument serveix a l'estudiant per conèixer les funcions i responsabilitats que té i també és l'eina de seguiment de l'estada al centre per part dels dos tutors (de centre i UVic).

Bibliografia

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte