Vés al contingut

Gestió de l'Empresa i de la Qualitat

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.

La traducción al español está desactualizada.

¡Consulta preferentemente el texto original!

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Enginyeria de l'Automoció

Assignatura

Gestió de l'Empresa i de la Qualitat

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G51, presencial, matíanglèsVito Di Virgilio Virgilio
Marco Donadio

Objectius

La gestió de la qualitat és un tema important que preocupa en totes les indústries, inclosa la indústria de l'automoció. En els cotxes o en qualsevol vehicle de motor és vital assegurar que la indústria fabrica productes o peces de la qualitat més alta possible d'una manera consistent i que garanteixi la seguretat dels consumidors. Totes les peces i productes han de superar nombroses avaluacions i proves de seguretat abans de ser lliurats finalment als clients.

La gestió i el control de la qualitat no només permeten oferir productes d'alta qualitat i eliminar defectes abans que els productes arribin al mercat. També permeten reduir costos de fabricació. Els fabricants d'automòbils han d'optimitzar els processos de producció, evitar el malbaratament que suposen les reelaboracions o la retirada de productes i multiplicar l'escala de producció per augmentar els seus marges de benefici a llarg termini. Per tant, cal un enfocament sòlid de gestió de la qualitat per prevenir problemes en els vehicles i augmentar la rendibilitat de la fabricació.

La indústria de l'automoció és una de les indústries més regulades i imposa als fabricants una sèrie de requisits de compliment obligat per garantir la seguretat i la qualitat dels productes mitjançant un sistema de qualitat basat en ISO 9000, VDA, ISO TS, EFQM o sistemes de qualitat propis.

Els objectius d'aquesta assignatura són que l'estudiant conegui els principis del control de qualitat, de la gestió de la qualitat i de la qualitat total, i que aprengui a relacionar aquests sistemes amb els sistemes ambientals i de seguretat in situ. Els estudiants també han d'assolir la capacitat d'entendre les normes de qualitat en els models de negoci de l'automoció i el rendiment intern de l'empresa des del punt de vista de la comptabilitat.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix, analitza i aplica l'economia de mercat i l'estructura jurídica i organitzativa de l'empresa.
  • RA2. Coneix el procés de posada en marxa d'empreses.
  • RA3. Coneix, analitza i aplica la gestió de la innovació tecnològica i la conceptualització de producte.
  • RA4. Coneix i aplica l'anàlisi d'oportunitats de mercat, arquitectura i optimització de productes.
  • RA5. Coneix, analitza i aplica l'anàlisi comptable i de rendibilitat.
  • RA6. Identifica i utilitza la terminologia, la notació i els mètodes de gestió empresarial.
  • RA7. Proposa i resol problemes en equip i analitza críticament els resultats obtinguts.
  • RA8. Aplica els seus coneixements, comprensió i habilitats de resolució de problemes en entorns laborals o professionals complexos i també habilitats especialitzades que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • RA9. Es mou amb desimboltura en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC.
  • RA10. Mostra actitud de motivació i compromís amb la millora personal i professional

Competències

Generals

  • Actuar amb voluntat d'harmonitzar l'autonomia i la iniciativa personal amb el treball en equip en activitats multidisciplinàries.
  • Mostrar actitud positiva per aprendre permanentment, innovar, crear valor i adquirir coneixements nous.

Específiques

  • Comprendre adequadament el concepte d'empresa i el seu marc institucional, jurídic i econòmic, i aplicar recursos per a l'organització, la gestió i la gestió de qualitat de les empreses. Conèixer l'estructura organitzativa i les funcions d'una oficina de projectes d'enginyeria i saber aplicar tècniques per organitzar, gestionar i dirigir projectes.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

Unitat 1

  1. Introducció al món de l'automoció. Paisatge actual
  2. Gestió del model empresarial. Model actual de negoci de l'automoció: VW, Nissan, Tesla, Seat, Hyundai

Unitat 2

  1. Rols de qualitat en la gestió del model de negoci
  2. Maneres d'aconseguir la qualitat dels proveïdors

Unitat 3

  1. Economia de mercat. L'estructura jurídica de l'empresa
  2. La creació i posada en marxa de l'empresa. Motivacions i fets. Casos especials en la indústria de l'automoció

Unitat 4

  1. Comptabilitat: Balanços i compte de pèrdues i guanys
  2. Anàlisi econòmica i financera de l'empresa a través de la seva comptabilitat
  3. Anàlisi cost-benefici

Unitat 5

  1. Estructura organitzativa de l'empresa
  2. Qualitat i competitivitat

Unitat 6

  1. Gestió de la qualitat: Concepte de qualitat
  2. Control de qualitat i la seva evolució
  3. Objectiu dels sistemes de gestió de qualitat

Unitat 7

  1. Control de qualitat vs garantia de qualitat. Eines orientades a millorar i assegurar la qualitat

Unitat 8

  1. Models de qualitat. Auditories i sistemes d'informació de qualitat: ISO, VDA, TS, EFQM
  2. Relació entre sistemes de qualitat, medi ambient i sistemes de seguretat

Unitat 9

  1. Eines bàsiques de qualitat: Diagrama de flux del procés, diagrama d'execució, gràfics de control, espina de peix, full de comprovació, histograma, anàlisi de Pareto

Unitat 10

  1. Eines bàsiques de qualitat: SPC (control estadístic del procés), FMEA (mode de fallada i anàlisi d'efectes), DOE (disseny d'experiments)...

Unitat 11

  1. Gestió per processos. Gestió de la qualitat en processos de manufactura ajustada
  2. Sistema Toyota

Unitat 12

  1. Sistema de gestió de la qualitat
  2. Estàndards i normatives de qualitat en la indústria de l'automoció

Unitat 13

  1. SPC (control estadístic de processos) en la indústria de l'automoció. Visió general pràctica

Unitat 14

  1. Anàlisi modal de fallades i els seus efectes (FMEA) en la indústria de l'automoció. Visió general pràctica
  2. Disseny FMEA i procés FMEA

Unitat 15

  1. Resolució de problemes mitjançant les 7 eines bàsiques de qualitat
  2. Procés d'anàlisi de l'arbre de fallades (FTA)

Unitat 16

  1. Metodologia de resolució de problemes A3 (part I). Visió general pràctica

Unitat 17

  1. Metodologia de resolució de problemes A3 (part II). Visió general pràctica
  2. Resolució de problemes (diagrames d'Ishikawa, 5 WHY's)

Avaluació

  • Avaluació continuada (30 %)
    Treballs: 30 % (normalment 3 durant el semestre, cadascun 10 %)
  • Projecte d'acord amb els criteris d'ABP (20 %)
    Aquest projecte s'avalua segons la Normativa interna del grau en Enginyeria de l'Automoció. Consulta el document.
    No recuperable. Avaluació individual i en el grup de treball.
  • Examen final (50 %)
    S'informa del sistema de qualificació durant el semestre.
  • Recuperació de l'examen (50 %)
    Substitueix el 50 % de l'examen final.

Important

Tot i que matemàticament i per la ponderació descrita s'obté una nota global de 5 o superior, l'estudiant que no obtingui una nota igual o superior a 4 punts tant a l'examen final com a l'examen de recuperació, no pot superar l'assignatura.

Metodologia

Assistència a classe + ABP + examen final

Bibliografia

Bàsica

  • Defeo, Joseph (2016). Juran's Quality Handbook: The Complete Guide to Performance Excellence (7 ed.). McGraw-Hill Education.
  • Deming, W. Edwards (2000). Out of the crisis. The MIT Press.
  • Hutchins, David (2008). Hoshin Kanri: The Strategic Approach to Continuous Improvement: Explorations in Practical, Pas. Routledge.
  • Liker, Jeffrey K. (2014). The Toyota Way: 14 Management Principles from the World's Greatest Manufacturer. Brilliance.
  • Martin, Karen (2014). Value Stream Mapping: How to Visualize Work and Align Leadership for Organizational Transformation. McGraw-Hill Education.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte