Titulació
Multimèdia. Aplicacions i Videojocs
Assignatura
Entorns Interactius
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, matí | català | Joan Soler Adillon |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
L'objectiu principal d'aquesta assignatura és aportar a l'alumne el coneixement del llenguatge i dels conceptes de creació gràfica i audiovisual interactiva a partir de codi i algorismes generats a temps real amb p5.js i amb elements de hardware que permetin la interacció física amb els usuaris.
Resultats d'aprenentatge
- Adquireix les habilitats i coneixements per participar en projectes pluridisciplinaris que mesclen programació, disseny d'interacció i disseny visual.
- Obté un coneixement genèric que dona més llibertat creativa en la realització d'instal·lacions i entorns interactius més enllà de l'ús habitual de l'ordinador i dels programes comercials.
- Contribueix, amb les habilitats de programació i disseny d'entorns interactius, a estructurar els processos i projectes per resoldre problemes complexos de manera ordenada, de forma individual o en equip.
- Aplica als projectes solucions de gràfica generativa, sensòrica, processament d'imatge, generació de so, etc. per aprofitar les especificitats i avantatges dels entorns interactius en el camp de la multimèdia.
- És capaç de dissenyar gràficament sketches, storyboards i guies d'estil bàsics, per explicar i mostrar la idea del projecte abans de programar.
Competències
Generals
- Combinar el coneixement científic amb les habilitats tècniques i els recursos tecnològics per resoldre les dificultats de la pràctica professional.
- Mostrar actitud positiva per aprendre permanentment, innovar, crear valor i adquirir nous coneixements.
Específiques
- Analitzar, dissenyar i implementar aplicacions, ja sigui per a entorns web, per a dispositius mòbils, videojocs o d'àmbit general, a través de l'ús de llenguatges de programació i les eines de desenvolupament.
- Conceptualitzar, dissenyar, implementar i avaluar interfícies i esquemes d'interacció que responguin a models estàndard d'avaluació.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- Projectes interactius en l'art digital
- Disseny d'interacció per a sistemes interactius
- Programari amb p5.js
- Interacció amb el mòbil i dibuix generatiu
- Interacció amb el controlador midi i mapping
- Interfícies tangibles amb Makey Makey o Arduino
- Interacció amb el cos sencer o parcial, amb Kinect, leap motion o webcams
- Disciplines alternatives per a instal·lacions interactives (machine learning, data visualization...)
Avaluació
La nota es calcula en funció de les activitats següents:
- Exercicis de programació (individual): 20 %
- Pràctiques individuals: 20 %
- Pràctica en grup: 10 %
- Projecte final d'assignatura (per grups): 40 %
- Seguiment de l'assignatura (individual): 10 %
Les pràctiques i el projecte són obligatoris per aprovar l'assignatura. En cas de suspens, l'estudiant té la possibilitat d'entregar una pràctica individual de recuperació. Només es pot recuperar el projecte final.
Metodologia
- Realització de treballs pràctics mentre es van desenvolupant els conceptes teòrics.
- Aprenentatge cooperatiu en els treballs en grup.
- Elaboració d'un projecte final en què s'apliquen diverses de les tècniques apreses en treballs d'avaluació contínua.
Bibliografia
Bàsica
- Bohnacker H., Gross B., Laub J., Lazzeroni C., Lee J., Poldervaart N. (2018). Generative Design: Creative Coding on the Web (2 ed.). http://www.generative-gestaltung.de/2/.
- McCarthy L., Reas C., Fry B. (2018). Introducción a p5.js: Making Interactive graphics in JavaScript and Processing. Maker Media, Ink.
- Shiffman D. (2019). The Coding Train. https://www.youtube.com/playlist?list=PLRqwX-V7Uu6Zy51Q-x9tMWIv9cueOFTFA.
- Varis (2020). OpenProcessing. Recuperat de https://www.openprocessing.org/
- Varis (2020). p5.js. Recuperat de https://p5js.org/es/
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.