Vés al contingut

Emprenedoria i Innovació

Titulació

Multimèdia. Aplicacions i Videojocs

Assignatura

Emprenedoria i Innovació

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G15, presencial, matícatalàJaume Miquel March Amengual

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 4. Educació de qualitat
  • 8. Treball digne i creixement econòmic
  • 9. Indústria, innovació i infraestructures

Objectius

Actualment el concepte "emprendre" té un rol fonamental en el desenvolupament de l'economia i el benestar de les societats. La creació de projectes emprenedors innovadors i responsables socialment permet obtenir productes i serveis nous basats en idees que apliquen coneixement i tecnologies creativament. Tot plegat genera importants beneficis com llocs de treball de qualitat, creació de valor per a la societat, cura del medi ambient... Aquests projectes serveixen per inspirar i desenvolupar l'esperit emprenedor en altres persones. Aquesta assignatura té la finalitat de promoure l'esperit emprenedor dels estudiants i transmetre els coneixements clau que ha de conèixer qualsevol persona que vulgui emprendre.

Objectius

Els cinc grans eixos de l'assignatura són:

  • Prendre consciència de la importància de tenir una actitud emprenedora en la vida, tant en l'àmbit personal com professional.
  • Aportar coneixements als estudiants per analitzar la viabilitat d'una idea de negoci o d'un projecte empresarial.
  • Proporcionar eines i recursos específics que facilitin el procés de creació d'empreses innovadores.
  • Facilitar estratègies eficaces per a la venda d'un projecte empresarial davant de clients, inversors i socis.
  • Transformar una idea de negoci amb potencial en un projecte empresarial d'alt valor.

Resultats d'aprenentatge

  • Mostra habilitats de comunicació.
  • Coneix el procediment per a la creació i posada en marxa d'un negoci digital.
  • Utilitza estratègies de màrqueting i les valora a través de models estàndards d'avaluació.
  • Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos i en àmbits professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre afers d'índole social, científica i ètica en l'àmbit del seu camp d'estudi.
  • Resol problemes i situacions pròpies del desenvolupament professional amb actituds emprenedores i innovadores.
  • Utilitza adequadament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional.
  • Aplica els seus coneixements, la comprensió d'aquests coneixements i les seves capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • Coneix els conceptes bàsics de la gestió empresarial.
  • Sap com elaborar i comunicar un pla de màrqueting.

Competències

Generals

  • Mostrar actitud positiva per aprendre permanentment, innovar, crear valor i adquirir nous coneixements.

Específiques

  • Demostrar habilitats de comunicació i màrqueting digital, d'emprenedoria i de gestió empresarial.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

  1. Presentació del fenomen emprenedor
  2. Innovació i creativitat per al desenvolupament d'una idea de negoci
    1. Escenari actual per a les empreses
    2. L'organització
    3. Innovació
      1. Definició d'innovació
      2. Tipus d'innovació
      3. Sistematització de la innovació
      4. Claus per innovar
    4. Creativitat
      1. Creativitat i innovació
      2. Creativitat, persones i organització
      3. El procés creatiu
      4. Tècniques de creativitat
    5. Gestió del talent
      1. Definició de talent
      2. Era del talent/coneixement
      3. La gestió estratègica del talent
      4. Situació de la gestió del talent a Espanya
    6. Organització 2.0
      1. Definició i característiques de la cultura organizacional
      2. Definició d'empresa 4.0 i cultura innovadora
      3. Xarxarquia vs jerarquia
      4. Característiques de les organitzacions 4.0
    7. Lideratge i gestió del canvi
      1. Gestió del canvi
      2. Lideratge
      3. Estils de lideratge
    8. Eines per al canvi
      1. Mentoring
      2. Coaching
    9. Eines 2.0 creadores d'entorns innovadors
      1. Xarxes internes
      2. Funcionalitats de les eines 4.0
  3. De la idea al business plan: com desenvolupar el meu pla d'empresa
    1. Conceptes preliminars
      1. El problema econòmic
      2. L'empresa com mecanisme alternatiu al mercat
      3. Els preus en un mercat competitiu
      4. Costos d'utilització del mercat: cost de transacció
      5. L'empresa des del punt de vista macroeconòmic
      6. Creació de valor
    2. L'empresa des de la perspectiva interna
      1. Elements de l'empresa
      2. Coordinació del factor humà: integració
      3. Coordinació del factor humà: interconnexió
    3. Entorn i nivell global. La globalització de l'activitat empresarial
      1. El canvi tecnològic
    4. Anàlisi de l'entorn general: macroentorn
      1. Factors socioculturals
      2. Factors demogràfics
      3. Factors econòmics
      4. Factors legals
      5. Factors de competitivitat de les empreses d'un país
    5. Anàlisi de l'entorn específic: microentorn
      1. Forces competitives bàsiques
      2. Estratègies competitives
    6. L'empresari i la funció directiva
      1. Empresari i característiques
    7. Els objectius de l'empresa. Creació de valor
    8. Funcions directives
      1. Planificació
      2. Organització
      3. Direcció de recursos humans
      4. Control
    9. El terme "màrqueting"
    10. Conceptes i definicions de màrqueting. Tipus de màrqueting
    11. Crítiques al màrqueting
    12. La gestió de màrqueting en l'empresa
    13. Màrqueting estratègic
    14. Màrqueting operatiu
    15. La funció comercial
    16. La direcció del màrqueting
    17. El pla de màrqueting
    18. L'anàlisi DAFO
    19. Introducció: concepte de segmentació
      1. Principals utilitats de la segmentació
    20. Posicionament
    21. El disseny d'estratègies de màrqueting
      1. El producte
      2. El preu
      3. La distribució
      4. La promoció
  4. Establiment d'una marca personal: com vendre la meva idea de negoci mitjançant l'elevator pitch
    1. Comunicació
    2. Les funcions i objectius
    3. Tipus de comunicació: funcions i objectius
    4. Elements essencials de la comunicació
    5. Facilitadors de la comunicació
    6. Problemes de la comunicació: barreres comunicatives
    7. Consells per superar les barreres en la comunicació
    8. Desenvolupament de la competència comunicativa
    9. El discurs en públic
    10. Què ès un elevator pitch
    11. Com crear el teu pitch
    12. El llenguatge corporal
  5. Alternatives de finançament del meu projecte
    1. Conceptes d'inversió
    2. Projecte d'inversió
    3. Caracterització de la inversió
    4. Atributs econòmics de la inversió
    5. Criteris d'acceptació econòmica de projectes d'inversió
    6. Concepte de capitalització
    7. Concepte d'actualització
    8. Avaluació dels atributs econòmics dels projectes d'inversió
    9. Efecte de la inflació en la rendibilitat financera dels projectes d'inversió
    10. Efecte de la fiscalitat en la rendibilitat financera
    11. Costos enfonsats
    12. Costos d'oportunitat

Avaluació

  • AV1. Observació de la participació: 5 % (activitat individual)
  • AV2. Seguiment del treball realitzat: 5 % (activitat grupal i individual)
  • AV3. Elaboració d'un elevator pitch: 20 % (activitat individual)
  • AV4. Exercicis i activitats de comunicació durant el curs: 25 % (activitat individual)
  • AV5. Elaboració d'un pla de negoci: 45 % (activitat grupal)

En cas de no superar l'assignatura en la convocatòria ordinària, només es poden recuperar en la convocatòria de recuperació les activitats de l'AV5.

Metodologia

Aquesta assignatura té caràcter multimodal basada amb el model de flipped classroom. Els continguts principals es desenvolupen mitjançant documentació i vídeos diversos. Al llarg del curs els estudiants han d'elaborar un pla d'empresa que reculli el desenvolupament d'un projecte viable econòmicament. Finalment els alumnes han de penjar una presentació (elevator pitch) que el professor analitza i avalua. Durant el quadrimestre es fan diferents exercicis i treballs, a mode de pràctiques, l'avaluació dels quals forma part de la nota final. S'introdueix l'ús de la intel·ligència artificial en la resolució de problemes com a eina de consulta i s'analitzen els seus encerts i limitacions.

Bibliografia

Bàsica

  • Downes, L., & Nunes, P. (2014). Big bang disruption: Business survival in the age of constant innovation. Penguin.
  • Gómez Gras J.M., Fuentes M., Batista Canino RM, Hernández Mogollón R. (2011). Manual de casos practicos sobre creacion de empresas y emprendimiento en España. Mcgraw-Hill.
  • Maqueda Lafuente, J. (2011). Marketing para los nuevos tiempos. McGraw-Hill.
  • Ries E. (2011). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses (2 ed.). Crown Business.
  • Viki, T., Toma, D., & Gons, E. (2019). The Corporate Startup: How Established Companies Can Develop Successful Innovation Ecosystems. Vakmedianet Management BV.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte