Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Multimèdia. Aplicacions i Videojocs
Assignatura
Emprenedoria i Innovació
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, matí | català | Jaume Miquel March Amengual |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 4. Educació de qualitat
- 8. Treball digne i creixement econòmic
- 9. Indústria, innovació i infraestructures
Objectius
Actualment el concepte "emprendre" té un rol fonamental en el desenvolupament de l'economia i el benestar de les societats. La creació de projectes emprenedors innovadors i responsables socialment permet obtenir productes i serveis nous basats en idees que apliquen coneixement i tecnologies creativament. Tot plegat genera importants beneficis com llocs de treball de qualitat, creació de valor per a la societat, cura del medi ambient... Aquests projectes serveixen per inspirar i desenvolupar l'esperit emprenedor en altres persones. Aquesta assignatura té la finalitat de promoure l'esperit emprenedor dels estudiants i transmetre els coneixements clau que ha de conèixer qualsevol persona que vulgui emprendre.
Objectius
Els cinc grans eixos de l'assignatura són:
- Prendre consciència de la importància de tenir una actitud emprenedora en la vida, tant en l'àmbit personal com professional.
- Aportar coneixements als estudiants per analitzar la viabilitat d'una idea de negoci o d'un projecte empresarial.
- Proporcionar eines i recursos específics que facilitin el procés de creació d'empreses innovadores.
- Facilitar estratègies eficaces per a la venda d'un projecte empresarial davant de clients, inversors i socis.
- Transformar una idea de negoci amb potencial en un projecte empresarial d'alt valor.
Resultats d'aprenentatge
- Mostra habilitats de comunicació.
- Coneix el procediment per a la creació i posada en marxa d'un negoci digital.
- Utilitza estratègies de màrqueting i les valora a través de models estàndards d'avaluació.
- Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos i en àmbits professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
- Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre afers d'índole social, científica i ètica en l'àmbit del seu camp d'estudi.
- Resol problemes i situacions pròpies del desenvolupament professional amb actituds emprenedores i innovadores.
- Utilitza adequadament el llenguatge oral (verbal i no verbal) en la interacció personal i professional.
- Aplica els seus coneixements, la comprensió d'aquests coneixements i les seves capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
- Coneix els conceptes bàsics de la gestió empresarial.
- Sap com elaborar i comunicar un pla de màrqueting.
Competències
Generals
- Mostrar actitud positiva per aprendre permanentment, innovar, crear valor i adquirir nous coneixements.
Específiques
- Demostrar habilitats de comunicació i màrqueting digital, d'emprenedoria i de gestió empresarial.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Presentació del fenomen emprenedor
- Innovació i creativitat per al desenvolupament d'una idea de negoci
- Escenari actual per a les empreses
- L'organització
- Innovació
- Definició d'innovació
- Tipus d'innovació
- Sistematització de la innovació
- Claus per innovar
- Creativitat
- Creativitat i innovació
- Creativitat, persones i organització
- El procés creatiu
- Tècniques de creativitat
- Gestió del talent
- Definició de talent
- Era del talent/coneixement
- La gestió estratègica del talent
- Situació de la gestió del talent a Espanya
- Organització 2.0
- Definició i característiques de la cultura organizacional
- Definició d'empresa 4.0 i cultura innovadora
- Xarxarquia vs jerarquia
- Característiques de les organitzacions 4.0
- Lideratge i gestió del canvi
- Gestió del canvi
- Lideratge
- Estils de lideratge
- Eines per al canvi
- Mentoring
- Coaching
- Eines 2.0 creadores d'entorns innovadors
- Xarxes internes
- Funcionalitats de les eines 4.0
- De la idea al business plan: com desenvolupar el meu pla d'empresa
- Conceptes preliminars
- El problema econòmic
- L'empresa com mecanisme alternatiu al mercat
- Els preus en un mercat competitiu
- Costos d'utilització del mercat: cost de transacció
- L'empresa des del punt de vista macroeconòmic
- Creació de valor
- L'empresa des de la perspectiva interna
- Elements de l'empresa
- Coordinació del factor humà: integració
- Coordinació del factor humà: interconnexió
- Entorn i nivell global. La globalització de l'activitat empresarial
- El canvi tecnològic
- Anàlisi de l'entorn general: macroentorn
- Factors socioculturals
- Factors demogràfics
- Factors econòmics
- Factors legals
- Factors de competitivitat de les empreses d'un país
- Anàlisi de l'entorn específic: microentorn
- Forces competitives bàsiques
- Estratègies competitives
- L'empresari i la funció directiva
- Empresari i característiques
- Els objectius de l'empresa. Creació de valor
- Funcions directives
- Planificació
- Organització
- Direcció de recursos humans
- Control
- El terme "màrqueting"
- Conceptes i definicions de màrqueting. Tipus de màrqueting
- Crítiques al màrqueting
- La gestió de màrqueting en l'empresa
- Màrqueting estratègic
- Màrqueting operatiu
- La funció comercial
- La direcció del màrqueting
- El pla de màrqueting
- L'anàlisi DAFO
- Introducció: concepte de segmentació
- Principals utilitats de la segmentació
- Posicionament
- El disseny d'estratègies de màrqueting
- El producte
- El preu
- La distribució
- La promoció
- Conceptes preliminars
- Establiment d'una marca personal: com vendre la meva idea de negoci mitjançant l'elevator pitch
- Comunicació
- Les funcions i objectius
- Tipus de comunicació: funcions i objectius
- Elements essencials de la comunicació
- Facilitadors de la comunicació
- Problemes de la comunicació: barreres comunicatives
- Consells per superar les barreres en la comunicació
- Desenvolupament de la competència comunicativa
- El discurs en públic
- Què ès un elevator pitch
- Com crear el teu pitch
- El llenguatge corporal
- Alternatives de finançament del meu projecte
- Conceptes d'inversió
- Projecte d'inversió
- Caracterització de la inversió
- Atributs econòmics de la inversió
- Criteris d'acceptació econòmica de projectes d'inversió
- Concepte de capitalització
- Concepte d'actualització
- Avaluació dels atributs econòmics dels projectes d'inversió
- Efecte de la inflació en la rendibilitat financera dels projectes d'inversió
- Efecte de la fiscalitat en la rendibilitat financera
- Costos enfonsats
- Costos d'oportunitat
Avaluació
- AV1. Observació de la participació: 5 % (activitat individual)
- AV2. Seguiment del treball realitzat: 5 % (activitat grupal i individual)
- AV3. Elaboració d'un elevator pitch: 20 % (activitat individual)
- AV4. Exercicis i activitats de comunicació durant el curs: 25 % (activitat individual)
- AV5. Elaboració d'un pla de negoci: 45 % (activitat grupal)
En cas de no superar l'assignatura en la convocatòria ordinària, només es poden recuperar en la convocatòria de recuperació les activitats de l'AV5.
Metodologia
Aquesta assignatura té caràcter multimodal basada amb el model de flipped classroom. Els continguts principals es desenvolupen mitjançant documentació i vídeos diversos. Al llarg del curs els estudiants han d'elaborar un pla d'empresa que reculli el desenvolupament d'un projecte viable econòmicament. Finalment els alumnes han de penjar una presentació (elevator pitch) que el professor analitza i avalua. Durant el quadrimestre es fan diferents exercicis i treballs, a mode de pràctiques, l'avaluació dels quals forma part de la nota final. S'introdueix l'ús de la intel·ligència artificial en la resolució de problemes com a eina de consulta i s'analitzen els seus encerts i limitacions.
Bibliografia
Bàsica
- Downes, L., & Nunes, P. (2014). Big bang disruption: Business survival in the age of constant innovation. Penguin.
- Gómez Gras J.M., Fuentes M., Batista Canino RM, Hernández Mogollón R. (2011). Manual de casos practicos sobre creacion de empresas y emprendimiento en España. Mcgraw-Hill.
- Maqueda Lafuente, J. (2011). Marketing para los nuevos tiempos. McGraw-Hill.
- Ries E. (2011). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses (2 ed.). Crown Business.
- Viki, T., Toma, D., & Gons, E. (2019). The Corporate Startup: How Established Companies Can Develop Successful Innovation Ecosystems. Vakmedianet Management BV.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.