Titulació
Multimèdia. Aplicacions i Videojocs
Assignatura
Àudio i Efectes Sonors
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, matí | català | Joan Casas Roma |
Objectius
L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a l'estudiant les eines necessàries per poder enregistrar, editar, manipular, construir i experimentar amb el so, ja sigui per crear un producte professional des del punt de vista estètic i tècnic o per potenciar la creació experimental sonoromusical.
Dins del corpus teòric és bàsic que l'estudiant conegui els fonaments del so com a part integrant dels productes audiovisuals i, especialment, de l'àudio digital enfocat a audiovisuals, videojocs, web i recursos interactius multimèdia, així com també que sàpiga quins formats són més adequats per a cada canal de distribució.
En aquesta assignatura s'ofereix una visió del programari i del maquinari que actualment permeten generar so i música i dels elements que configuren un estudi de so i música semiprofessional basat en un sistema informàtic mitjà. Alhora, es pretén que l'estudiant aconsegueixi la capacitat de crear una banda de so per a qualsevol tipus de producció audiovisual i/o digital, combinant correctament ambients, efectes, música i locucions.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix els fonaments del so en general i de l'àudio digital en particular.
- Té capacitat per elaborar un discurs sonor coherent.
- Sap conjuntar diferents elements per elaborar una banda sonora completa per a qualsevol tipus de producció audiovisual, tenint en compte la sincronització amb altres elements, la mescla i la masterització.
- Domina les eines bàsiques en el context sonor.
- Coneix els formats i tipus d'arxius adients per a cada producció.
Competències
Generals
- Mostrar actitud positiva per aprendre permanentment, innovar, crear valor i adquirir nous coneixements.
Específiques
- Conèixer els formats de captura, emmagatzematge i gestió d'àudio, imatge i vídeo digitals per transmetre un missatge que faci ús del llenguatge audiovisual amb criteris artístics.
- Generar i analitzar recursos expressius i narratius aplicats a discursos audiovisuals i fer una èmfasi especial en els entorns multimèdia i els videojocs.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- El so. Introducció
- Fonaments del so. L'àudio digital
- El món analògic-digital. Visualització del so en el domini temporal. Regla i unitats. La informació d'amplitud dB, % i el mesurador de nivells. Programari
- Processament digital del senyal
- L'amplitud. Efectes sobre la freqüència
- Processament de rang dinàmic. Compressors, limitadors, expansors...
- Efectes basats en el retard. Reverberació
- Efectes basats en retards que varien en el temps
- Tècniques avançades de processament. Reducció de soroll
- Formats d'àudio digital
- Format. Còdec. Estàndard. Codificació. Compressió. Àudio MPEG (MP3). Formats d'alta resolució
- Narrativa sonora i musical
- Codis i gèneres. La música i el so com a elements narratius. Música útil
- La banda sonora: diàlegs, ambients, música i efectes de so. El Foley
- El disseny sonor: conceptes teòrics i pràctics
- Especificitats del so als videojocs
- L'àudio en els videojocs
- Audio Engine versus Middleware. Preparació i edició d'arxius, formats i processos. Iteracions
- Consideracions sobre el so multicanal i el so envolvent. Elements en 2D i 3D
- Integració amb Unity. Sessions i projectes en FMOD
- Enregistrament i síntesi del so
- Microfonia, connexions, enregistradores, taules de mescla...
- Síntesi del so i sampling
- So directe i enregistraments. Reproducció. Escolta
- Postproducció i mescla
- Programari multipista
- Mescla. Organització. Processament habitual. Criteris. Producció
- Sincronització àudio-vídeo, premuntatges i premescles
- Sonorització. Masterització. Formats definitius
Avaluació
Per aprovar cal superar tant la part grupal com la part individual. Només es fa mitjana si el projecte i alguns exercicis determinats estan aprovats. La participació activa a classe s'avalua de cara a la nota final.
Exercicis i exàmens individuals: 50 %
- Exercicis d'edició, narrativa i enregistrament: 35 %
- Control del test teòric: 10 %
- Participació activa a classe: 5 %
Projectes (2): 50 %
- Projecte 1 (individual): 20 %
- Tutories: 10 %
- Lliurament final: 10 %
- Projecte 2 (grupal): 30 %
- Informe: 5 %
- Tutories: 10 %
- Pitch: 5 %
- Lliurament final: 10 %
Alguns exercicis individuals i el lliurament final del projecte 2 són recuperables (un total del 45 %).
Metodologia
Tot i que aquesta assignatura és eminentment pràctica, hi ha algunes sessions teòriques. Les classes alternen les sessions pràctiques i les teòriques. El curs s'estructura en dos blocs:
- Presentació teòrica dels conceptes bàsics i pràctiques individuals a classe, al plató i a l'exterior.
- Elaboració del projecte final en sessions tutoritzades.
Bibliografia
Bàsica
- Collins, M. (2004). Herramientas de audio y música digital: Crea y graba midi y audio con los mejores programas. Anaya Multimedia. Medios Digitales y Creatividad.
- Fries, B., Fries, M. (2005). Audio digital práctico: Claves fundamentales para el tratamiento integral del audio y la música digital. Anaya Multimedia. Medios Digitales y Creatividad.
- López Ibáñez, M. (2021). Producción musical y diseño de sonido para videojuegos. Editorial Síntesis, S.A.
- Robinson, C. (2019). Game Audio with FMOD and Unity. Routledge.
- Rumsey, F., McCormick, T. (2009). Sound and Recording: An Introduction. Recuperat de http://biblioremot.uvic.cat/login?url=https://www-sciencedirect-com.biblioremot.uvic.cat/science/book/9780240521633
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.