Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Multimèdia. Aplicacions i Videojocs
Assignatura
Àudio i Efectes Sonors
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G15, presencial, matí | català | Joan Casas Roma |
Objectius
L'objectiu d'aquesta assignatura és donar a l'estudiant les eines necessàries per poder enregistrar, editar, manipular, construir i experimentar amb el so, ja sigui per crear un producte professional des del punt de vista estètic i tècnic o per potenciar la creació experimental sonoromusical.
Dins del corpus teòric és bàsic que l'estudiant conegui els fonaments del so com a part integrant dels productes audiovisuals i, especialment, de l'àudio digital enfocat a audiovisuals, videojocs, web i recursos interactius multimèdia, així com també que sàpiga quins formats són més adequats per a cada canal de distribució.
En aquesta assignatura s'ofereix una visió del programari i del maquinari que actualment permeten generar so i música i dels elements que configuren un estudi de so i música semiprofessional basat en un sistema informàtic mitjà. Alhora, es pretén que l'estudiant aconsegueixi la capacitat de crear una banda de so per a qualsevol tipus de producció audiovisual i/o digital, combinant correctament ambients, efectes, música i locucions.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix els fonaments del so en general i de l'àudio digital en particular.
- Té capacitat per elaborar un discurs sonor coherent.
- Sap conjuntar diferents elements per elaborar una banda sonora completa per a qualsevol tipus de producció audiovisual, tenint en compte la sincronització amb altres elements, la mescla i la masterització.
- Domina les eines bàsiques en el context sonor.
- Coneix els formats i tipus d'arxius adients per a cada producció.
Competències
Generals
- Mostrar actitud positiva per aprendre permanentment, innovar, crear valor i adquirir nous coneixements.
Específiques
- Conèixer els formats de captura, emmagatzematge i gestió d'àudio, imatge i vídeo digitals per transmetre un missatge que faci ús del llenguatge audiovisual amb criteris artístics.
- Generar i analitzar recursos expressius i narratius aplicats a discursos audiovisuals i fer una èmfasi especial en els entorns multimèdia i els videojocs.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- El so. Introducció
- Fonaments del so. L'àudio digital
- El món analògic-digital. Visualització del so en el domini temporal. Regla i unitats. La informació d'amplitud dB, % i el mesurador de nivells. Programari
- Processament digital del senyal
- L'amplitud. Efectes sobre la freqüència
- Processament de rang dinàmic. Compressors, limitadors, expansors...
- Efectes basats en el retard. Reverberació
- Efectes basats en retards que varien en el temps
- Tècniques avançades de processament. Reducció de soroll
- Formats d'àudio digital
- Format. Còdec. Estàndard. Codificació. Compressió. Àudio MPEG (MP3). Formats d'alta resolució
- Narrativa sonora i musical
- Codis i gèneres. La música i el so com a elements narratius. Música útil
- La banda sonora: diàlegs, ambients, música i efectes de so. El Foley
- El disseny sonor: conceptes teòrics i pràctics
- Especificitats del so als videojocs
- L'àudio en els videojocs
- Audio Engine versus Middleware. Preparació i edició d'arxius, formats i processos. Iteracions
- Consideracions sobre el so multicanal i el so envolvent. Elements en 2D i 3D
- Integració amb Unity. Sessions i projectes en FMOD
- Enregistrament i síntesi del so
- Microfonia, connexions, enregistradores, taules de mescla...
- Síntesi del so i sampling
- So directe i enregistraments. Reproducció. Escolta
- Postproducció i mescla
- Programari multipista
- Mescla. Organització. Processament habitual. Criteris. Producció
- Sincronització àudio-vídeo, premuntatges i premescles
- Sonorització. Masterització. Formats definitius
Avaluació
Per aprovar cal superar tant la part grupal com la part individual. Només es fa mitjana si el projecte i alguns exercicis determinats estan aprovats. La participació activa a classe s'avalua de cara a la nota final.
Exercicis i exàmens individuals: 50 %
- Exercicis d'edició, narrativa i enregistrament: 35 %
- Control del test teòric: 10 %
- Participació activa a classe: 5 %
Projectes (2): 50 %
- Projecte 1 (individual): 20 %
- Tutories: 10 %
- Lliurament final: 10 %
- Projecte 2 (grupal): 30 %
- Informe: 5 %
- Tutories: 10 %
- Pitch: 5 %
- Lliurament final: 10 %
Alguns exercicis individuals i el lliurament final del projecte 2 són recuperables (un total del 45 %).
Metodologia
Tot i que aquesta assignatura és eminentment pràctica, hi ha algunes sessions teòriques. Les classes alternen les sessions pràctiques i les teòriques. El curs s'estructura en dos blocs:
- Presentació teòrica dels conceptes bàsics i pràctiques individuals a classe, al plató i a l'exterior.
- Elaboració del projecte final en sessions tutoritzades.
Bibliografia
Bàsica
- Collins, M. (2004). Herramientas de audio y música digital: Crea y graba midi y audio con los mejores programas. Anaya Multimedia. Medios Digitales y Creatividad.
- Fries, B., Fries, M. (2005). Audio digital práctico: Claves fundamentales para el tratamiento integral del audio y la música digital. Anaya Multimedia. Medios Digitales y Creatividad.
- López Ibáñez, M. (2021). Producción musical y diseño de sonido para videojuegos. Editorial Síntesis, S.A.
- Robinson, C. (2019). Game Audio with FMOD and Unity. Routledge.
- Rumsey, F., McCormick, T. (2009). Sound and Recording: An Introduction. Recuperat de http://biblioremot.uvic.cat/login?url=https://www-sciencedirect-com.biblioremot.uvic.cat/science/book/9780240521633
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.