Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Teràpia Ocupacional
Assignatura
Activitat Artística com a Teràpia
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G19, semipresencial, matí i tarda | anglès | Marco Antonio Raya Ruiz |
Objectius
Activitat Artística com a Teràpia té com a objectiu proporcionar una aproximació bàsica per a la comprensió de la relació entre art i teràpia, i més concretament, sobre l'ús potencial d'eines artístiques a través de la pràctica terapèutica o de la intervenció social. També pretén ser una experiència sobre el recurs terapèutic per als mateixos alumnes, basada en una estructura de propostes pràctiques de taller de mediació artística. Tot i que l'assignatura és adequada per a totes les disciplines que tenen un enfocament sociosanitari, s'estructura sobre la base de la teràpia ocupacional.
Els objectius són:
- Oferir a l'estudiant l'oportunitat d'experimentar les possibilitats de les eines i recursos artístics (escriptura, dibuix, pintura, fotografia...) en una intervenció social i sanitària.
- Proporcionar a l'estudiant la capacitat de distingir clarament les diferents maneres d'abordar les eines analítiques i els objectes de treball de les disciplines de l'artteràpia i la mediació artística.
- Fomentar les habilitats d'anàlisi de projectes, millora de les capacitats de reflexió, establiment d'hipòtesis de treball, avaluació i processament dels resultats.
- Proporcionar a l'estudiant un espai per reflexionar sobre el seu propi procés creatiu i valorar els avantatges i els inconvenients de l'ús d'eines artístiques en la intervenció social/terapèutica.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix els principis bàsics d'alguns recursos artístics diferents per ser utilitzats com a eines en un marc de treball terapèutic i/o social.
- RA2. Coneix els principis de les intervencions socials i terapèutiques com l'artteràpia o la mediació artística i les seves diferències i particularitats.
- RA3. Resol problemes i situacions inherents a la teràpia ocupacional (i d'altres disciplines afins) amb actituds emprenedores i innovadores.
- RA4. Domina l'anglès com a eina de comunicació social i de salut.
Competències
Específiques
- Aplicar l'activitat significativa, l'estudi ergonòmic, les noves tecnologies i la tecnologia assistent en Teràpia Ocupacional en el cicle vital.
- Comprendre i interpretar fonts d'informació, orals i escrites, especialitzades en Ciències de la Salut, en una segona llengua.
- Conèixer, avaluar, analitzar, elaborar i participar en programes d'educació i promoció de la salut dins l'àmbit de la Teràpia Ocupacional per prevenir les disfuncions ocupacionals en general i subseqüents a afeccions mèdiques, quirúrgiques i psiquiàtriques i inadaptació social.
- Realitzar un tractament adequat, respectant les diferents fases i principis bàsics, a través d'ocupacions terapèutiques i basat en coneixements relacionats com la Ciència de l'Ocupació, en les diferents àrees d'exercici ocupacional, analitzant els components d'acompliment i diferents entorns i contextos existents.
- Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
Marc teòric
- Presentació
- Marcs de referència: artteràpia
- Marcs de referència: mediació artística
- Collage
- Dibuix
- Escriptura
- Fotografia
- Altres llenguatges
- Qüestions de la pràctica
- Exemples
Rutes d'experimentació
- Propostes pràctiques a partir de fons teòrics
- Exposició i intercanvi d'experiències sobre la pràctica
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins el període lectiu.
- Període d'avaluació complementaria, en el qual l'estudiant pot ser avaluat altra vegada d'aquelles tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
Activitats individuals (recuperables)
- Projecte artístic final (25 % de la qualificació final)
- La finalitat d'aquesta avaluació és la realització d'un projecte artístic i creatiu personalitzat perquè l'estudiant pugui experimentar el seu propi procés creatiu.
- La proposta és personalitzada, suggerida a partir de l'evolució de cada alumne.
- Notes de camp (25 % de la qualificació final)
- L'objectiu d'aquesta avaluació és fer un diari de camp amb les reflexions i connexions que cada alumne produeix a partir de les propostes pràctiques i de la visualització dels continguts teòrics audiovisuals.
- Cerca bibliogràfica i producció artística inspirada (20 % de la qualificació final)
- L'objectiu és portar a terme una cerca bibliogràfica sobre artistes i, amb aquesta informació, generar una proposta artística pròpia.
- Es valora: la capacitat d'anàlisi de les eines, les aportacions pròpies i l'originalitat i congruència de la proposta. També es té en compte la capacitat per investigar i justificar les fonts consultades, les propostes i els mètodes.
Participació grupal (no recuperable)
- Participació en les propostes virtuals al fòrum (10 % de la qualificació final)
- Es valora la participació en les propostes experimentals dutes a terme pel professor en cadascuna de les sessions setmanals. Com a valoració màxima, es té en compte la comunicació amb la resta d'alumnes a partir de les seves creacions i de exposició virtual.
- «Cadàver exquisit» (20 % de la qualificació final)
- L'objectiu és fer una activitat grupal en el fòrum virtual, de manera que els materials sempre parteixin de la creació prèvia d'un altre o d'una altra estudiant. Es valora la capacitat d'interacció durant la creació i la capacitat de reflexió sobre allò que es produeix.
S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. Per poder fer la ponderació cal:
- Que la nota del projecte final sigui igual o superior a 5.
- Que la mitjana de totes les activitats recuperables (exceptuant el projecte final) sigui igual a superior a 5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
En línia amb la Normativa de la UVic-UCC d'acreditació i demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües, aquesta assignatura està inclosa dins del «Pla d'implementació i desplegament de l'anglès a les titulacions de grau a la FCSB». Això implica que inclou activitats formatives i d'avaluació en llengua anglesa per acompanyar l'estudiant en l'assoliment d'aquesta competència.
La base i guia de desenvolupament de l'assignatura és l'aprenentatge a través dels mòduls d'ensenyament en línia i la participació en els mòduls pràctics en línia. En general, els mòduls es desenvolupen d'acord amb els mètodes d'ensenyament següents:
- Exposició dels conceptes principals de la matèria
- Proposta d'activitats artístiques, reflexió i connexió amb la teoria aportada i amb la pràctica professional sociosanitària
- Experimentació en primera persona de diferents recursos artístics
- Participació en les dinàmiques i propostes, tant individuals com grupals
Les activitats autònomes de l'alumne se centren a atendre el temari, experimentar les propostes, fer treballs de classe, elaborar treballs d'avaluació contínua i fer crítiques pensant en l'experiència, les fonts d'informació i els temes relacionats. Perquè l'alumne i el professor tinguin una referència del progrés i desenvolupament, es proposa un sistema d'avaluació contínua. L'assignatura pretén tenir un ritme dinàmic i promoure una actitud participativa de l'estudiant.
Nota: les persones que tinguin dificultats per seguir la programació proposada han de parlar amb el professor a l'inici del curs o, almenys, avisar amb antelació suficient.
Tutories i consultes
La funció principal del professor conduir el grup i els alumnes, així com crear les sessions, documents i recursos necessaris per al desenvolupament autònom de l'aprenentatge. Per això, a més de la bibliografia, es proporciona un conjunt de materials i recursos que convé utilitzar. Això significa que l'estudiant ha de tenir una actitud activa en el seu procés d'aprenentatge.
L'alumne és el principal responsable d'identificar quan necessita suport personal i directe per respondre preguntes concretes o reprendre el fil conductor de l'assignatura, després d'emprar els recursos individuals disponibles. El treball en equip permet desenvolupar l'esperit de cooperació a través de la posada en comú de dubtes i llacunes, experiències i coneixements.
L'horari de tutories s'estableix a l'inici del semestre i la informació relativa a l'assignatura es pot consultar al Campus Virtual. Es poden fer consultes al professor a través del correu electrònic.
Campus virtual
Al Campus hi ha disponibles tots els materials utilitzats i recomanats i tota la informació sobre el funcionament i dinàmica de l'assignatura. També serveix com a punt de contacte i consulta per a tothom. Cal para atenció tant al Campus com als correus electrònics!
Materials i recursos disponibles
L'estudiant té a disposició el material següent:
- Programa de l'assignatura i pla de treball
- Per a cada mòdul, recursos videogràfics creats pel professor (selecció de conceptes principals)
L'accés a les bases de dades bibliogràfiques de Ciències de la Salut estan disponibles a la Biblioteca de la UVic. També s'hi pot accedir per Internet, entrant al Campus de la UVic-UCC.
Bibliografia
Bàsica
- Case, C., Dalley, T. (2014). The handbook of Art Therapy. Routledge.
- Klein, J.P. (2006). Arteterapia, una introducción. Octaedro.
- Marxen, E. (2011). Diálogos entre arte y terapia. Gedisa.
- Rubin, J. (2010). Introduction to Art Therapy. Routledge.
- Schaverien, J. (1999). The revealing image. JKP.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.