Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Alimentació i Medi Ambient
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | anglès | Feliu López Gelats |
G19, semipresencial, matí i tarda | anglès | Feliu López Gelats |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 12. Consum i producció responsables
- 13. Acció climàtica
Objectius
L'assignatura Alimentació i Medi Ambient forma part de la matèria Estratègies d'Intervenció en l'Alimentació i la Salut, inclosa en el mòdul optatiu corresponent a la formació optativa del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Conèixer els diferents sistemes agroalimentaris.
- Aprendre a interpretar el vincle entre la sostenibilitat del sistema agroalimentari i la salut de les persones.
- Relacionar la sostenibilitat amb les recomanacions alimentàries.
- Conèixer i saber interpretar l'impacte ambiental, social i econòmic de les dietes.
- Desenvolupar i adquirir eines i habilitats per planificar consells i recomanacions sobre una alimentació més sostenible.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Avalua pràctiques professionals en contextos emergents i globals i proposa línies d'intervenció ajustades a les diferents realitats.
- RA2. Dissenya intervencions que atenen necessitats de l'àmbit de manera multidisciplinària.
Competències
Específiques
- Intervenir en el disseny, planificació, anàlisi i avaluació de programes d'educació dieteticonutricional i participar en activitats de promoció, prevenció i protecció de la salut en l'àmbit comunitari.
Transversals
- Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i de recerca.
Continguts
- Sostenibilitat i alimentació
- Sostenibilitat.
- Alimentació i sistemes alimentaris
- Sostenibilitat en l'alimentació: aspectes conflictius
- Sistemes agroalimentaris
- Evolució dels sistemes agroalimentaris
- La producció industrial i la revolució verda
- Producció ecològica
- De l'agroecologia a la sobirania alimentària
- El trilema dieta, salut i sostenibilitat
- Dietes sostenibles
- L'impacte de la dieta en la salut i el medi ambient
- Alguns temes rellevants
- Eines i iniciatives per a una alimentació més sostenible
- Eines
- Iniciatives
- El paper del dietista-nutricionista
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC, aprovada pel Consell de Direcció de la Universitat, només hi ha una convocatòria oficial que inclou dos períodes d'avaluació diferents:
- Període ordinari, que té lloc durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària.
Període ordinari
Es fa l'avaluació contínua de les activitats realitzades per l'estudiant mitjançant:
- Projecte final: 40 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- Resolució d'exercicis, casos i sessions pràctiques obligatoris (en la modalitat d'aprenentatge semipresencial les activitats de caràcter avaluatiu es fan durant la sessió presencial): 60 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi alguna de les activitats considerades recuperables pot recuperar-la durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
L'assignatura s'estructura al voltant de:
- Sessions teòriques a l'aula
- Seminaris de resolució d'exercicis
- Sessions pràctiques
Bibliografia
Bàsica
- Ackerman-Leist, Philip (2013). Rebuilding the Foodshed: How to create local, sustainable and secure food systems. Chelsea Green Publishing.
- Benjamin, Darryl., Virkler, L (2016). Farm to Table: The essential guide to sustainable Food Systems for Students, Professionals and Consumers. Chelsea Green Publishing.
- Nestle, M (2012). Food Politics: How the food industry influences nutrition and Health (10 ed.). University of California Press.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.