Vés al contingut

Restauració, Creativitat i Gastronomia

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Restauració, Creativitat i Gastronomia

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàFrancesc Molera Fabré

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 12. Consum i producció responsables

Objectius

L'assignatura Restauració, Creativitat i Gastronomia forma part de la matèria d'Estratègies d'Intervenció en Alimentació i Salut, inclosa en el mòdul d'Optativitat, corresponent a la formació optativa del grau en Nutrició Humana i Dietètica. No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat l'assignatura Tecnologia Culinària.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Conèixer estratègies de restauració i creativitat aplicables a la planificació dietètica per millorar els plats i menús prescrits des del punt de vista de qualitat organolèptica i nutricional.
  • Donar eines per adaptar l'oferta gastronòmica a la situació fisiològica o patològica de l'usuari i a les necessitats del centre (escoles, residències, menjadors socials...).

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Atén les necessitats de salut de col·lectius amb necessitats especials.
  • RA2. Utilitza els ingredients i aliments apropiats per al disseny i elaboració de plats i menús creatius adaptats a les necessitats dels usuaris.
  • RA3. Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i actuals.

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.

Transversals

  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

  1. Les cuines del Mediterrani
  2. Cuina de mercat
  3. La cuina dels vegetals
  4. Solucions culinàries per a fenilcetonúria
  5. Solucions en la introducció d'aliments crítics en la infància
  6. Cuina creativa basada en les modificacions de textures
  7. Al·lèrgies i intoleràncies
  8. Processos de creativitat
  9. La cuina d'aprofitament

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Es fa l'avaluació continuada a partir de l'assistència a les sessions pràctiques al Laboratori del Gust i de l'elaboració dels informes corresponents.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

Avaluació

Seguiment d'activitats d'avaluació continuada/pràctiques (no recuperable) (70 %)

L'assistència a les pràctiques és obligatòria.

La nota de les sessions pràctiques del grup presencial es calcula a partir dels ítems següents:

  1. Assistència i puntualitat: l'assistència equival a 10; la falta de puntualitat o marxar abans de l'aula sense causa justificada, a 5; i la no assistència sense causa justificada, a 0.
  2. Higiene i vestimenta de treball: cal dur bata, cabell recollit i mantenir una bona higiene personal; el compliment total equival a 10; el compliment parcial, a 5; i el no compliment, a 0.
  3. Neteja dels espais de treball, reciclatge i gestió d'aliments: la neteja i responsabilitat perquè quedi tot net, recollit i ben conservat equival a 10; la neteja parcial, a 5; i la no implicació en la neteja, a 0.
  4. Memòria de pràctiques: dificultats i resultats obtinguts, valoració organolèptica, opinió personal, documentació extra...
  5. Participació i actitud proactiva: es valora de l'1 al 10.

Activitats (30 %)

  1. Presentació formal (portada, index, fotografies, enllaços, bibliografia): 25 %
  2. Recerca d'informació: 25 %
  3. Elaboració i organització dels continguts (introducció, síntesi de la informació i conclusió): 25 %
  4. Entrega dins del termini establert: 10 %
  5. Inclusió dels ODS previstos en l'assignatura: 15 %

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • Realització de les classes mitjançant activitats pràctiques al Laboratori del Gust
  • Elaboració de les memòries de pràctiques i activitats de cada contingut

Bibliografia

Bàsica

  • Fàbrega, Jaume (-1). La cuina mediterrània. L'Isard.
  • González, Carlos. (2000). Mi niño no me come (5 ed.). Temas de hoy.
  • McGee, Harold., (2007). La cocina y los alimentos. Circulo de lectores.
  • Muncunill i Morales, Èric. (2012). La reposteria de Èric. Nutricia Barcelona: Sant Joan de Déu.
  • This, Hervé. (1996). El secreto de los pucheros. Editorial acribia.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte