Vés al contingut

Psicologia de l'Alimentació

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Psicologia de l'Alimentació

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matí i tardacatalàMiriam Molas Tuneu
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolMiriam Molas Tuneu

Objectius

L'assignatura Psicologia de l'Alimentació forma part de la matèria d'Estratègies d'Intervenció en Alimentació i Salut, inclosa dins del mòdul d'Optativitat, corresponent a la formació optativa del grau en Nutrició Humana i Dietètica.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Dominar les estratègies psicològiques necessàries per a l'abordatge del canvi d'hàbits en la conducta alimentària.
  • Conèixer les bases psicològiques i socials que intervenen en la conducta alimentària.
  • Dominar estratègies, individuals i grupals, que permetin implementar estils de vida saludables en matèria d'alimentació.
  • Saber identificar i conèixer les característiques dels principals trastorns de la conducta alimentària.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix les principals funcions de l'alimentació i les seves bases psicològiques i la relació amb les emocions humanes.
  • RA2. Aplica les bases psicosocials de la conducta alimentària per a l'abordatge dietètic en l'atenció de l'usuari.
  • RA3. Coneix els principals models explicatius d'adquisició del canvi en els hàbits i en la dieta alimentària.
  • RA4. Coneix i aplica l'estratègia d'entrevista motivacional i els principals conceptes teòrics que hi estan relacionats.
  • RA5. Coneix els principals trastorns existents de la conducta alimentària i de la ingesta d'aliments.
  • RA6. Utilitza recursos i aplica adequadament tècniques d'intervenció grupal i individual.

Competències

Específiques

  • Participar activament en la planificació i desenvolupament de polítiques alimentàries i de nutrició d'acord amb el coneixement del funcionament local, estatal i internacional dels diferents sistemes sanitaris i de les polítiques de salut i de nutrició.

Bàsiques

  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Continguts

  1. Introducció a la psicologia de l'alimentació
    1. Evolució de l'alimentació
    2. Funcions bàsiques de l'alimentació
    3. Factors psicosocials i bases psicològiques de l'alimentació
    4. Emocions i alimentació
  2. Aproximació a la teoria del canvi
    1. Recursos personals relacionats amb el canvi
    2. Models explicatius d'adquisició del canvi
    3. Factors de la comunicació personal com a professional de la salut
  3. Entrevista motivacional
    1. Concepte d'ambivalència
    2. Fases del canvi
    3. Tècnica d'entrevista motivacional
  4. Resistència i procés de canvi
    1. Passos a seguir i abordatge d'imprevistos en la consulta
  5. Trastorns de la conducta alimentària i de la ingesta d'aliments
    1. Definició, símptomes i factors de risc
    2. Síntesis dels principals trastorns de la conducta alimentària

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

1. Període ordinari

Té lloc durant el període lectiu. Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant. Per a l'avaluació de procés de l'assignatura es tenen en compte les activitats de treball personal i grupal. (El lliurament/execució de totes les activitats de l'avaluació és improrrogable.)

La puntuació global de l'assignatura és el resultat de la suma obtinguda de les diferents tasques i de l'examen final. Per poder fer aquesta suma cal haver aprovat l'examen.

Els percentatges són els següents:

  • Treballs i exercicis individuals: 20 %; no recuperable
  • Treball en grup: 30 %; no recuperable
  • Examen: 50 %; recuperable

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. Per poder fer mitjana entre tots els ítems cal haver aprovat l'examen amb nota igual o superior a 5.

2. Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

La metodologia de treball combina:

  • Sessions de treball presencial a l'aula ordinària amb tot el grup de classe
  • Sessions de treball dirigit, tutories individuals i en petit grup
  • Sessions teòriques dels continguts dels diferents temes de l'assignatura
  • Anàlisi i lectura crítica de textos, amb la finalitat d'aprofundir i treure'n les conclusions que se'n derivin
  • Plantejament de problemes a partir de casos clínics
  • Tallers teoricopràctics amb participació conjunta

Bibliografia

Bàsica

  • Miller, William R.; Rollnick, Stephen (2015). La entrevista motivacional: Ayudar a las personas a cambiar (3 ed.). Paidós.
  • Ogden, J. (2005). Psicología de la alimentación: comportamientos saludables y trastornos alimenticios. Morata.
  • Ogden, J. (2018). Health Psychology (6 ed.). Open University Press.
  • Ogden, J. (2018). The Psychology of Dieting (The Psychology of Everything). Taylor&Francis.
  • Wansink, B. (2011). Mindless Eating: Why we eat more than we think. Random House.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte