Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està actualitzada i és equivalent a l'original.
Si ho prefereixes, consulta el pla docent original!
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Nutrició i Cooperació en Situacions d'Emergències Nutricionals
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | anglès | Carme Roure Pujol |
G19, semipresencial, matí i tarda | anglès | Carme Roure Pujol |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 2. Fam zero
Objectius
Hi ha milions de persones a tot el món amb un accés limitat a aliments, la qual cosa no els permet portar una vida sana i activa. El desenvolupament físic i mental dels nens se’n ressent. Moltes criatures moren abans dels cinc anys a causa de malalties que als països desenvolupats es poden prevenir i controlar. Segons l'Organització Mundial de la Salut, el 45 % de la mortalitat infantil és causada per problemes relacionats amb la desnutrició. Lluitar contra les crisis alimentàries va més enllà d'aportar aliments. Les causes de l'escassetat són diverses i cal buscar constantment estratègies adequades i adaptar-se a cada context.
L'objectiu d'aquesta assignatura és introduir els contextos d'inseguretat alimentària i mostrar als professionals de la nutrició, de la infermeria i de la medicina com es pot gestionar la desnutrició.
Els objectius específics de l'assignatura són:
- Presentar un marc conceptual sobre les causes de la desnutrició.
- Definir què és la seguretat alimentària i com es mesura.
- Identificar diferents tipus de desnutrició, incloses les deficiències de micronutrients.
- Utilitzar mètodes estàndard per avaluar la desnutrició aguda individualment i col·lectivament.
- Conèixer les diferents estratègies nutricionals per prevenir i tractar la desnutrició aguda.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Demostra coneixements avançats sobre la nutrició humana en termes d'alimentació, dieta i salut, en els àmbits biològic, social i polític.
- RA2. Interpreta i sintetitza diferents tipus de dades utilitzades per analitzar i avaluar problemes nutricionals individuals i poblacionals.
- RA3. Identifica i formula respostes i estratègies d'intervenció adequades per abordar els problemes nutricionals, tenint en compte els contextos de salut pública i de política social.
- RA4. Aplica el coneixement del treball en equip eficaç i les habilitats comunicatives per resoldre problemes i assolir objectius específics.
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
Específiques
- Intervenir en el disseny, planificació, anàlisi i avaluació de programes d'educació dieteticonutricional i participar en activitats de promoció, prevenció i protecció de la salut en l'àmbit comunitari.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- Introducció a la desnutrició
- Tendències globals en la desnutrició
- Causes i conseqüències de la desnutrició
- Introducció i avaluació de la seguretat alimentària
- Tipus de desnutrició. Classificació
- Avaluació individual: introducció a les mesures i els índexs antropomètrics
- Avaluació col·lectiva: introducció a les avaluacions nutricionals
- Intervencions nutricionals
- Introducció a les avaluacions nutricionals: prevenció i tractament
- Introducció a la gestió de la desnutrició aguda (SAM i MAM)
- Productes nutricionals especialitzats
Avaluació
No hi ha diferències entre la modalitat presencial i la modalitat semipresencial.
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC, aprovada pel Consell de Direcció, només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
Període ordinari: es fa l'avaluació contínua de les activitats dutes a terme per l'estudiant mitjançant:
- Activitats derivades de la lectura d'articles, visionat de vídeos, exercicis i participació en debats: 30 % de la nota final; no recuperable
- Presentació oral i escrita d'un cas pràctic: 30 % de la nota final; la presentació escrita és recuperable
- Prova individual (en forma de preguntes breus i de resposta múltiple): 40 % de la nota final; recuperable
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, sempre que la nota de la prova individual sigui igual o superior a 5. L'assignatura es considera aprovada sempre que la mitjana de totes les activitats sigui igual o superior a 5.
Període d'avaluació complementària: l'estudiant que no superi algunes activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.
Nota
El professorat pot modificar les activitats de l'assignatura segons la dinàmica i circumstàncies de cada grup.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès i l'avaluació és en aquesta llengua.
La metodologia és activa i participativa. Combina les classes teòriques amb la resolució i estudi de casos pràctics, tant individualment com en grup.
- Exercicis pràctics / treballs a partir de casos, lectura d'articles, visualització de vídeos (treball individual o grupal)
- Estudi dels continguts (individual)
Es fan tutories a iniciativa del professorat o dels estudiants. En el darrer cas s'ha de concertar l'hora a través del correu electrònic.
Bibliografia
Bàsica
- Beaglehole, R., Bonita, R., Kjellstrom, T. (2006). Basic Epidemiology: 2nd edition. Recuperat de http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43541/9241547073_eng.pdf?sequence=1
- Emergency Nutrition Network (ENN) (2024). ENN is working with programmers, policy makers and researchers to strengthen knowledge and evidence to overcome malnutrition. Recuperat de http://www.ennonline.net
- FAO, IFAD, UNICEF, WFP and WHO. (2023). The State of Food Security and Nutrition in the World 2023: Urbanization, agrifood systems transformation and healthy diets across the rural–urban continuum. Rome, FAO. Recuperat de https://openknowledge.fao.org/handle/20.500.14283/cc3017en
- World Food Programme (WFP) (2009). Emergency Food Security Assessment Handbook (EFSA): Food Security Analysis Service. Recuperat de http://documents.wfp.org/stellent/groups/public/documents/manual_guide_p roced/wfp203246.pdf
- World Health Organization (2019). Nutrition in universal health coverage. Recuperat de https://www.who.int/publications/i/item/WHO-NMH-NHD-19.24
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.