Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Teràpies Complementàries Aplicades a l'Àmbit de la Dietètica
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Blanca Ribot Serra |
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Blanca Ribot Serra |
Objectius
L'assignatura Teràpies Complementàries Aplicades a l'Àmbit de la Dietètica forma part de la matèria d'Estratègies d'Intervenció en Alimentació i Salut, inclosa dins del mòdul d'Optativitat, corresponent a la formació optativa del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
Aquesta assignatura optativa pretén donar a conèixer als estudiants les bases conceptuals de les diferents teràpies complementàries i treballar amb l'evidència científica de les teràpies que habitualment s'utilitzen en l'àmbit de la dietètica.
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Conèixer les diferents teràpies complementàries d'interès en l'àmbit de la dietètica.
- Determinar l'evidència científica d'aquestes teràpies complementàries.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Aplica els coneixements adquirits durant la seva formació de forma professional.
- RA2. Atén les necessitats de salut de col·lectius amb necessitats especials.
- RA3. Identifica les seves pròpies necessitats formatives i organitza el seu propi aprenentatge amb un elevat grau d'autonomia.
- RA4. Aplica els fonaments de la reflexió crítica als processos vinculats a l'exercici de la professió.
- RA5. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals fonamenta les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes de caire científic o ètic en l'àmbit de la nutrició humana i la dietètica.
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
Específiques
- Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
Transversals
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- Introducció a les teràpies complementàries
- Tipus de teràpies complementàries aplicades a l'àmbit de la dietètica. Evidència científica
- Flors de Bach
- Homeopatia
- Nutrició ortomolecular
- Fitoteràpia
- Acupuntura
- Altres
- Suplements i complements nutricionals
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats següents dutes a terme per l'estudiant:
- Resolució d'exercicis i casos (individual): 40 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
- Anàlisi crítica d'un article científic (individual): 10 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
- Anàlisi d'un tema d'una pàgina de divulgació, comprovació de la veracitat de les afirmacions (grupal): 20 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- Treball grupal i exposició: 30 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
La no assistència a l'exposició oral penalitza un 10 % de la nota del treball grupal.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
- Classes magistrals i resolució de casos
- Lectura crítica d'articles
Bibliografia
Bàsica
- GRECS. Grup de Recerca en Cures de la Salut (2019). Guia de bones pràctiques basada en l'evidència: actualització 2018: Millorem la qualitat de vida i el benestar de les persones mitjançant les teràpies naturals i complementàries. Col·legi Oficial Infermeres i Infermers.
- Pamplona, J.D. (2004). Enciclopedia de las plantas medicinales (11 ed.). Safeliz.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.