Vés al contingut

Teràpies Complementàries Aplicades a l'Àmbit de la Dietètica

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Teràpies Complementàries Aplicades a l'Àmbit de la Dietètica

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàBlanca Ribot Serra
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolBlanca Ribot Serra

Objectius

L'assignatura de Teràpies Complementàries Aplicades a l'Àmbit de la Dietètica forma part de la matèria d'Estratègies d'Intervenció en Alimentació i Salut, inclosa dins del mòdul d'Optativitat, corresponent a la formació optativa del grau en Nutrició Humana i Dietètica.

Aquesta assignatura optativa pretén donar a conèixer als estudiants les bases conceptuals de les diferents teràpies complementàries i treballar amb l'evidència científica de les teràpies que habitualment s'utilitzen en l'àmbit de la dietètica.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Conèixer les diferents teràpies complementàries d'interès en l'àmbit de la dietètica.
  • Determinar l'evidència científica d'aquestes teràpies complementàries.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Aplica els coneixements adquirits durant la seva formació de forma professional.
  • RA2. Atén les necessitats de salut de col·lectius amb necessitats especials.
  • RA3. Identifica les seves pròpies necessitats formatives i organitza el seu propi aprenentatge amb un elevat grau d'autonomia.
  • RA4. Aplica els fonaments de la reflexió crítica als processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • RA5. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals fonamenta les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes de caire científic o ètic en l'àmbit de la nutrició humana i la dietètica.

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.

Específiques

  • Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.

Transversals

  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Introducció a les teràpies complementàries
  2. Tipus de teràpies complementàries aplicades a l'àmbit de la dietètica. Evidència científica
    1. Flors de Bach
    2. Homeopatia
    3. Nutrició ortomolecular
    4. Fitoteràpia
    5. Acupuntura
    6. Altres
  3. Suplements i/o complements nutricionals

Avaluació

Segons la Normativa de la UVic, aprovada per Consell de Direcció de la Universitat, només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que tindrà lloc durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats següents dutes a terme per l'estudiant:

  • Resolució d'exercicis i casos (individual): 40% de la nota final de l'assignatura (no recuperable)
  • Anàlisi crítica d'un article científic (individual): 10% de la nota final de l'assignatura (no recuperable)
  • Anàlisi d'un tema d'una pàgina de divulgació, comprovació de la vericitat de les afirmacions (grupal): 20% de la nota final de l'assignatura (recuperable)
  • Treball grupal i exposició: 30% de la nota final de l'assignatura (recuperable). 

La no assistència a l'exposició oral penalitza un 10% de la nota del treball grupal.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables podrà recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50% de la nota final.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu Què es considera plagi?) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per facilitar la citació apropiada de textos i materials, cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • Classes magistrals i resolució de casos.
  • Lectura crítica d'articles.

Bibliografia

Bàsica

  • GRECS. Grup de Recerca en Cures de la Salut (2019). Guia de bones pràctiques basada en l'evidència: actualització 2018: Millorem la qualitat de vida i el benestar de les persones mitjançant les teràpies naturals i complementàries. Col·legi Oficial Infermeres i Infermers.
  • Pamplona, J.D. (2004). Enciclopedia de las plantas medicinales (11 ed.). Safeliz.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte