Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Ajudes Ergogèniques en l'Esport
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | català | Antoni Solà Perez |
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Antoni Solà Perez |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
Objectius
L'assignatura Ajudes Ergogèniques en l'Esport forma part de la matèria de Nutrició Esportiva, inclosa en el mòdul d'Optativitat, corresponent a la formació optativa del grau en Nutrició Humana i Dietètica. No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat l'assignatura Nutrició i Esport.
Els objectius d'aquesta assignatura són:
- Assolir les competències necessàries per assessorar qualsevol individu en qualsevol situació o edat en l'ús de complements alimentaris i d'ajudes ergogèniques nutricionals.
- Conèixer tecnologies aplicades a l'esport que tenen relació amb la nutrició.
- Experimentar com diferents suplements nutricionals poden respondre d'una manera diferent en diferents individus i com poden respondre d'una manera diferent en funció de l'estat nutricional d'aquest individu.
- Conèixer les eines dels laboratoris de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport i de Medicina de l'Esport.
- Valorar la necessitat d'integració amb els graduats en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
En aquesta assignatura optativa els estudiants amplien els coneixements en relació amb les ajudes ergogèniques i els seus efectes sobre el rendiment esportiu, i també sobre els tipus, la classificació i els usos d'aquestes ajudes en les diferents situacions i àmbits esportius.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Planifica estratègies nutricionals tenint en compte els suplements esportius per a situacions especials de la competició esportiva.
- RA2. Identifica les necessitats nutricionals i hídriques que l'esportista pot presentar quan es troba en situacions i ambients especials per a l'adaptació de la seva pauta alimentària i la millora del rendiment.
- RA3. Coneix i sap aplicar diferents eines i tecnologies disponibles per poder millorar l'assessorament en matèria de suplementació nutricional.
- RA4. Adquireix una major capacitat crítica i de raonament en relació amb la suplementació esportiva.
Competències
Específiques
- Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Descripció general de les ajudes ergogèniques
- Criteris de classificació: ajudes permeses i no permeses
- Tipus d'ajudes i efectes sobre el rendiment esportiu
- Contaminació dels suplements nutricionals. Regulació i control antidopatge
- Preparacións gastronòmiques
- Índex glicèmic / càrrega
- Test de lactat (afectació segons la ingesta)
- Test de substrat en repòs i durant l'activitat (resposta segons la ingesta)
- Test de RM (resposta segons la ingesta de cafeïna)
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
La nota global de l'assignatura ve determinada per:
- Assistència global: 10 %
- Participació activa: 10 %
- Pràctica 1: 20 %
- Pràctica 2: 20 %
- Pràctica 3: 20 %
- Pràctica 4: 20 %
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.
- Pràctica 1: recuperable; 20 %
- Pràctica 3: recuperable; 20 %
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
- Classes magistrals
- Resolució de casos
- Pràctiques al Laboratori del Gust
- Pràctiques al Laboratori de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
- Pràctiques a les pistes d'atletisme
- Visites en centres especialitzats
En aquesta assignatura el pes de la teoria és baix, en comparació amb l'alt contingut pràctic. Per tant es fonamental l'assistència a les practiques, tant en la modalitat presencial com en la semipresencial.
Bibliografia
Bàsica
- Domínguez Herrera, Raul., Mata Ordoñez, Fernando., (2017). Nutrición Deportiva Aplicada: Guía para Optimizar el Rendimiento. ICB EDITORES.
- González,.Gross,. María Marcela (2021). Nutricion deportiva: Desde la fisiología a la práctica (2021 ed.). Panamericana.
- Jeukendrup, Asker., Gleeson, Michael., (2019). Nutrición Deportiva: Sport Nutrition, Third Edition. Ediciones Tutor S.A.
- Matabosch,. Pijuan,. Martí (2019). Una nueva línea de entrenamiento: Avance tecnológico al servicio del fútbol (2019 ed.). FDLMART.