Vés al contingut

Emprenedoria i Comunicació Estratègica

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Emprenedoria i Comunicació Estratègica

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matí i tardacatalàElisenda Tarrats Pons
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolElisenda Tarrats Pons

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 8. Treball digne i creixement econòmic
  • 9. Indústria, innovació i infraestructures

Objectius

L'assignatura Emprenedoria i Comunicació Estratègica forma part de la matèria Desenvolupament Professional i Innovació, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Avançar d'una idea de negoci a un projecte emprenedor mitjançant la utilització de la metodologia Lean Startup.

I els objectius específics:

  • Crear un nou producte alimentari, apte per l'alimentació humana, comercialitzable, innovador, amb impacte medioambiental i seguint la regulació vigent.
  • Aplicar tècniques de creativitat per identificar propostes d'interès.
  • Elaborar un informe tècnic explicatiu del producte que inclogui: descripció del producte, descripció de la naturalesa de les qualitats innovadores, públic objectiu i canals de comercialització, pla de màrqueting, pla economicofinancer...
  • Conèixer les característiques del perfil d'un emprenedor.
  • Saber com arribar al mercat amb el producte o servei escollit.
  • Aprendre a organitzar l'empresa (identificar els processos que cal fer, les tasques, jerarquies, etc. de les persones...).
  • Determinar la forma jurídica més adient a la idea.
  • Analitzar les necessitats de finançament que tindrà el projecte.
  • Calcular quina és la xifra de facturació que el farà viable.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Desenvolupa un pla d'empresa per a la creació d'una consulta nutricional privada.
  • RA2. Aplica els coneixaments de comunicació estratègica per al desenvolupament d'un pla de comunicació per a una consultoria nutricional privada.
  • RA3. Porta a terme activitats de l'àmbit professional de manera autònoma.
  • RA4. Resol problemes i situacions propis del desenvolupament professional amb actituds emprenedores i innovadores.
  • RA5. Utilitza el llenguatge audiovisual i els seus diferents recursos per expressar i presentar continguts vinculats al coneixement específic de l'àmbit.
  • RA6. Aplica els seus coneixements a la resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixin l'ús d'idees creatives i actuals.

Competències

Específiques

  • Comprendre les bases elementals de l'emprenedoria com a estratègia per identificar i resoldre problemes emergents en l'àmbit de l'alimentació i de la nutrició humana.
  • Participar en l'activitat bàsica d'investigació, desenvolupament, comercialització, etiquetatge, comunicació i màrqueting dels productes d'alimentació d'acord amb els coneixements científics i donar resposta als problemes i a les necessitats socials dels consumidors i de les normatives actuals.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.

Transversals

  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.

Continguts

De la idea al model de negoci

  1. Conceptes clau d'emprenedoria
  2. Creativitat i innovació per al desenvolupament d'una idea de negoci basat en un producte
  3. El perfil emprenedor
  4. Crear equips emprenedors d'alt rendiment
  5. De la idea al pla d'empresa. Estructura d'un pla d'empresa

Validació del model de negoci

  1. Introducció a la metodologia Lean Startup
  2. Disseny del model de negoci
  3. Customer development. Identificació d'hipòtesis
  4. Customer development. Validació del problema
  5. Customer development. Validació de la solució
  6. Elaboració d'un informe tècnic explicatiu del producte innovador
    1. Descripció del producte
    2. Descripció de la naturalesa de les qualitats innovadores
    3. Públic objectiu i canals de comercialització
    4. Pla de màrqueting
    5. Pla economicofinancer
  7. Redacció i exposició del producte i del model de negoci
    1. Elevator pitch

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

L'avaluació és contínua i es basa en:

  • 2 exàmens de la matèria desenvolupada a classe (primer examen durant la setmana 7 i segon examen durant les setmanes 16-17). Els exàmens ponderen un 25 % cadascun d'ells. Durant el període de recuperació es pot recuperar un dels dos exàmens (recuperables).
  • Desenvolupament d'un informe tècnic i emprenedor d'un producte innovador i presentació a classe. En aquest cas es valoren tant el procés de desenvolupament a través de tutories com el document final i la presentació que se'n faci (setmana 15). La ponderació de l'informe tècnic emprenedor correspon a un 15 % de la nota total i el 15 % restant correspon a la presentació a l'aula. La nota es determina i comunica quan s'ha exposat el projecte i se n'ha corregit la versió escrita (no recuperable).
  • Elaboració i presentació d'un elevator pitch que pondera un 20 % (no és grupal; cada alumne n'ha de presentar un de propi) (no recuperable).

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts i s'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. Cal que la nota mitjana dels exàmens sigui igual o superior a 5 i que cap examen no tingui una nota inferior a 4,5. Així mateix, per poder fer mitjana ponderada cal que les activitats recuperables tinguin una nota mínima de 5.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

L'assignatura es desenvolupa utilitzant diferents metodologies d'ensenyament-aprenentatge. A través de la metodologia magistral es desenvolupen els conceptes i continguts de la matèria.

La metodologia magistral es combina amb metodologies més actives d'aprenentatge que impliquen la preparació d'un informe tècnic emprenedor en el qual cal fer ús de la metodologia Lean Startup, la resolució de casos i la discussió d'aquests mateixos casos, elements que permeten aproximar l'alumne a la realitat de l'emprenedoria.

Així mateix, aquesta asignatura es desenvolupa de forma transversal amb les assignatures Noves Tendències en Productes Alimentaris i Restauració, Creativitat i Gastronomia, la qual cosa permet la creació d'un producte innovador amb una base nutricional adequada.

Bibliografia

Bàsica

  • Osterwalder, A. & Pigneur Y. (2010). Business Model Generation [DVD]. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken.
  • Ries, E, (2013). El método Lean Start Up. Deusto.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte