Vés al contingut

Atenció Integrada

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Atenció Integrada

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

4

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matí i tardacatalàAnna Vila Martí
José Antonio Lopez Gomez
Júlia Farré Moya
Júlia Mallafre Cros
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolAnna Vila Martí
José Antonio Lopez Gomez
Júlia Farré Moya
Júlia Mallafre Cros

Objectius

L'assignatura Atenció Integrada forma part de la matèria Desenvolupament Professional i Innovació, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.

No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat les assignatures Dietoteràpia I, II i Bioètica.

L'atenció integrada és un principi de la organització de l'atenció sanitària que busca millorar els resultats de salut en els pacients mitjançant la integració dels processos assistencials. Busca donar coherència i aconseguir sinergies entre els diferents àmbits del sistema sanitari per aconseguir que l'atenció sanitària sigui menys fragmentada, més coordinada, tingui una millor eficiència i sigui de més qualitat.

Els objectius de l'assignatura són:

  • Entendre el sistema sanitari en la seva globalitat.
  • Donar resposta als processos sanitaris que permeten una resposta global al pacient.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Interpreta i integra les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional del pacient i en el seu tractament dieteticonutricional.
  • RA2. Reconeix el treball cooperatiu interdisciplinari com a mètode de treball per a l'atenció integrada.
  • RA3. Sap actuar en contextos d'interacció virtual en el context de les TIC.
  • RA4. Resol problemes i situacions pròpies del desenvolupament professional amb actituds emprenedores i innovadores.
  • RA5. Dissenya intervencions que atenen necessitats d'àmbit multidisciplinari.

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.

Específiques

  • Actuar d'acord amb els principis ètics i manejar la informació sanitària i nutricional de manera segura, tenint en compte que es tracta d'elements essencials de la professió d'un dietista-nutricionista.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

Continguts

  1. Què entenem per atenció integrada? Atenció integrada, integralitat, interdisciplinarietat i intersectorialitat. Recursos bàsics disponibles en el camp de l'atenció integrada
  2. Gestió de casos
    • Cas 1. Atenció integrada al pacient amb TCA (Teràpia Ocupacional)
    • Cas 2. Atenció integrada en el control del pes corporal
    • Cas 3. Atenció integrada al pacient esportista amb malaltia inflamatòria intestinal
    • Cas 4. Atenció integrada al pacient esportista vegetarià
    • Cas 5. Atenció integrada al pacient amb TCA (Infermeria)

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant:

  • Assistència a les sessions de classe presencial: 10 %; no recuperable
  • Resolució de casos
    • Cas 1. Atenció integrada al pacient amb TCA (TO): 20 %; recuperable
    • Cas 2. Atenció integrada en el control del pes corporal: 20 %; no recuperable
    • Cas 3. Atenció integrada al pacient esportista amb malaltia inflamatòria intestinal: 20 %; recuperable
    • Cas 4. Atenció integrada al pacient esportista vegetarià: 15 %; recuperable
    • Cas 5. Atenció integrada al pacient amb TCA (Infermeria): 15 %; no recuperable

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

En aquesta assignatura es treballa la resolució de casos pràctics des de la perspectiva de la visió integrada:

  • Modalitat presencial: la dinàmica és similar en tots 5 casos que es treballen. El primer dia el professor presenta el cas i fa un recordatori sobre el tractament dieteticonutricional. Seguidament, i en parelles, els estudiants han de proposar una resolució que han d'exposar davant del grup classe en la sessió de classe següent. Es valora no només la resolució del cas, sinó també l'assistència a classe i la participació en els debats.
  • Modalitat semipresencial: la dinàmica és similar en tots 5 casos que es treballen. Quan s'obre el cas a l'aula virtual els estudiants troben el marc conceptual del cas en format de vídeo, així com la proposta de cas i les preguntes que cal resoldre. En parelles, que poden ser les mateixes al llarg de tot el curs, els estudiants han de resoldre les preguntes plantejades i establir un debat relacionat amb la resolució al fòrum habilitat per a cada cas. La participació en els fòrums s'avalua com a part de la resolució del cas.

Bibliografia

Bàsica

  • Pagana, K. D., Pagana, T. J. (2008). Guía de pruebas diagnósticas y de laboratorio (8 ed.). Elsevier.
  • Salas-Salvadó, J, Bonada, A., Trallero, R., Saló, M. Engràcia, Burgos, R. (2019). Nutrición y dietética clínica (4 ed.). Elsevier.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte