Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto con traducción automática
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción automática del catalán.
La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Dietoteràpia III
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | català | Anna Vila Martí |
Dolores García Arenas | ||
Júlia Mallafre Cros | ||
Maria Antentas Peraile | ||
Maria Jose Sendros Madroño | ||
Marta Comas Martinez | ||
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Anna Vila Martí |
Dolores García Arenas | ||
Júlia Mallafre Cros | ||
Maria Jose Sendros Madroño | ||
Marta Comas Martinez |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
Objectius
L'assignatura Dietoteràpia III forma part de la matèria de Dietoteràpia i Nutrició Clínica, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica. No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat les assignatures de Fonaments de Dietètica i Dietètica i Cicle Vital, Fisiopatologia I i II i Dietoteràpia I i II.
En aquesta assignatura es desenvoluparan els tractaments dieteticonutricionals de diferents patologies.
Els objectius que cal assolir són:
- Fer la valoració de l'estat nutricional del pacient.
- Saber planificar la intervenció dieteticonutricional segons diferents patologies.
- Avaluar la intervenció dietètica i planificar el seguiment i l'alta del pacient.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Aplica les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
- RA2. Coneix, detecta de forma precoç i avalua les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
- RA3. Planifica, porta a terme i interpreta l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes i/o grups amb patologia.
- RA4. Identifica els problemes dieteticonutricionals del pacient i també els factors de risc i les pràctiques inadequades.
- RA5. Elabora i interpreta una història dietètica en individus malalts.
- RA6. Interpreta de forma correcta una història clínica.
- RA7. Interpreta i integra les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
- RA8. Planifica, implanta i avalua dietes terapèutiques per a individus.
- RA9. Prescriu el tractament específic corresponent a l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
- RA10. Participa en l'equip multidisciplinari d'una unitat de suport nutricional.
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
- Demostrar compromís amb la professió i els seus valors, amb la millora contínua de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
- Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.
Específiques
- Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
- Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
- Trastorns de la conducta alimentària
- Malalties reumatològiques
- Malalties neurològiques: accident vascular cerebral, malalties demencials...
- Atenció nutricional al pacient cremat
- Errors innats del metabolisme: definició, classificació, epidemiologia, etiologia, diagnòstic, complicacions i tractament
- Al·lèrgies i intoleràncies alimentàries: definició, classificació, epidemiologia, etiologia, diagnòstic, complicacions i tractament
- Crononutrició
- Nutrigenòmica i nutrigenètica. Dietes personalitzades
- Tractament nutricional del pacient oncològic
- Malalties infeccioses: atenció nutricional al pacient amb VIH
Avaluació
Segons la Normativa de la UVic, aprovada per Consell de Direcció de la Universitat, només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que tindrà lloc durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària.
Període ordinari
Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Resolució de casos i activitats: 40 % (no recuperable)
- Assistència a les sessions pràctiques: 10 % (no recuperable)
- Examens: 50 % (recuperable sense dret a pujar nota)
- Examen 1r parcial: 20 %
- Examen 2n parcial: 30%
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. En relació al bloc d'exàmens, cal que la nota mitjana dels exàmens sigui igual o superior a 5 i que cap examen no tingui una nota inferior a 4,5. Així mateix, per poder fer mitjana ponderada, les activitats recuperables han de tenir una nota mínima de 5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables, podrà recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de les parts no superades de l'assignatura no suposi el 50% de la nota final.
La qualificació final en aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i avaluació complementària en aquelles activitats que s'hagin recuperat. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu Què es considera plagi?) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per facilitar la citació apropiada de textos i materials, cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
La docència es farà mitjançant classes magistrals, resolució d'exercicis i casos pràctics a l'aula així com activitats pràctiques de caràcter obligatori al laboratori del gust.
Bibliografia
Bàsica
- Gil, A. (2010). Tratado de Nutrición. Tomo III (2 ed.). Editorial Médica Panamericana.
- Salas-Salvadó, J. (2019). Nutrición y dietética clínica (4 ed.). Elsevier.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.