Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Dietoteràpia I
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | català | Anna Vila Martí |
Maria Lecha Benet | ||
G19, semipresencial, matí | espanyol | Anna Vila Martí |
Maria Lecha Benet |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 12. Consum i producció responsables
Objectius
L'assignatura Dietoteràpia I forma part de la matèria Dietoteràpia i Nutrició Clínica, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat les assignatures de Fonaments de la Dietètica i Dietètica i Cicle Vital i Fisiopatologia I i Fisiopatologia II.
En aquesta assignatura es pretén fer una introducció a les tasques del dietista-nutricionista en l'àmbit de la nutrició clínica, fent èmfasi en la gestió del codi de dietes hospitalàries i en la nutrició enteral i parenteral.
Els objectius de l'assignatura són:
- Conèixer les competències del dietista-nutricionista en l'àmbit de la nutrició clínica.
- Aprendre a elaborar i interpretar el codi de dietes d'un centre hospitalari o sociosanitari.
- Aprendre a modificar les dietes en funció dels requeriments nutricionals, funcionals o patològics dels centres hospitalaris.
- Conèixer les diferents tècniques d'alimentació artificial i les seves indicacions i contraindicacions.
- Identificar els pacients que requereixen nutrició artificial i aplicar un algoritme adequat de decisions sobre el tipus de nutrició artificial que necessiten.
- Saber com fer la monitorització dels pacients que necessiten nutrició artificial.
- Aplicar la fórmula nutricional adequada segons les necessitats de la persona.
- Adquirir habilitats en la pràctica de la nutrició artificial domiciliària i hospitalària.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Planifica, implanta i avalua dietes terapèutiques per a grups.
- RA2. Coneix la organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
- RA3. Coneix les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
- RA4. Desenvolupa i implementa plans de transició dieteticonutricional.
- RA5. Coneix les tècniques i productes de teràpia mèdica nutricional.
- RA6. Desenvolupa i implementa plans de transició dietètica nutritiva a partir de les necessitats dels pacients seguint sempre l'evidència científica.
- RA7. Identifica i utilitza el vocabulari específic de l'àmbit de la nutrició enteral i parenteral.
- RA8. Interpreta la bibliografia científica específica en una segona llengua.
Competències
Generals
- Demostrar compromís amb la professió i els seus valors, amb la millora contínua de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
- Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Continguts
Mòdul 1. Dietoteràpia hospitalària
- Introducció a la dietoteràpia. Definicions. Terminologia específica
- Restauració hospitalària
- Planificació del manual de dietes hospitalàries
- Dieta basal
- Dieta controlada en diferents nutrients
- Dietes progressives
- Dietes modificades en textura
- Dietes especials
- Dietes per a proves exploratòries
Mòdul 2. Nutrició enteral i parenteral
- Cribratge i valoració de l'estat nutricional. Particularitats del pacient hospitalitzat. Risc de desenvolupar desnutrició
- Requeriments calòrics i proteics. Càlcul de les necessitats. Calorimetria indirecta
- Desnutrició relacionada amb la malaltia. Causes. Prevalença. Conseqüències
- Nutrició enteral (NE). Concepte, indicacions i vies. Fórmules de NE. Complicacions i seguiment
- Nutrició parenteral (NP). Concepte, indicacions i vies. Formulació i solucions de NP. Complicacions i seguiment
- Nutrició artificial domiciliària i organització de les unitats de nutrició hospitalària
- Ètica en nutrició artificial
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Activitats: 55 % (no recuperable)
- Activitats: 15 %
- Elaboració del manual de dietes: 35 %
- Assistència a les activitats pràctiques: 5 %
- Examen: 45 % (recuperable)
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. Així mateix, per poder fer la mitjana ponderada amb la resta d'instruments d'avaluació, la nota de l'examen ha de ser igual o superior a 5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables, pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi més del 50 % de la nota final. Per poder fer la ponderació cal aprovar l'examen amb una nota igual o superior a 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
La docència es fa mitjançant classes magistrals, resolució d'exercicis, lectura d'articles, activitats pràctiques i participació en els fòrums. A causa del caràcter eminentment pràctic d'aquesta assignatura, es recomana l'assistència a totes les classes.
Bibliografia
Bàsica
- Cuervo, M., Ruíz de la Hera, A. (2004). Alimentación hospitalaria: Dietas hospitalarias. Díaz de Santos.
- Gil, A. (2010). Tratado de Nutrición. Tomo IV. Nutrición Clínica (2 ed.). Editorial Panamericana.
- Martínez, A., Astiasarán, I., Muñoz, M., Cuervo, M. (2004). Alimentación Hospitalaria: Fundamentos. Díaz de Santos.
- Planas, M. (2008). Conceptos prácticos en nutrición enteral y parenteral. Ediciones Mayo.
- Salas-Salvado, J., Bonada, A., Trallero, R., Saló, ME., Burgos, R. (2019). Nutrición y dietetica clínica (4 ed.). Elsevier.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.