Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Nutrició i Esport
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | català | Martí Noguera Soldevila |
Julia Maria Devesa Mulder | ||
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Martí Noguera Soldevila |
Julia Maria Devesa Mulder |
Objectius
L'assignatura Nutrició i Esport forma part de la matèria Dietètica, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
No hi ha requeriments previs, però es recomana haver cursat les assignatures de Nutrició Bàsica i Fonaments de la Dietètica.
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Conèixer les adaptacions fisiològiques i bioquímiques de l'organisme durant la pràctica de l'exercici físic.
- Conèixer i saber interpretar les recomanacions nutricionals i hídriques en l'exercici físic.
- Saber adaptar les recomanacions nutricionals i hídriques a cada tipus d'activitat física o competició.
- Saber interpretar l'evidència científica en relació amb els suplements nutricionals i amb les ajudes ergonutricionals per a l'exercici físic.
- Planificar consells i recomanacions alimentàries adaptades a l'esportista.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Avalua i calcula els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
- RA2. Coneix, detecta precoçment i avalua les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
- RA3. Planifica, du a terme i interpreta l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com amb malaltia.
- RA4. Identifica els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
- RA5. Adquireix habilitats de treball en equip en la unitat en la qual s'estructuren de forma uni-, multi- i interdisciplinària els professionals i altres persones relacionats amb l'avaluació diagnòstica i el tractament de dietètica i nutrició.
- RA6. Prescriu el tractament dietètic adequat segons les necessitats dels esportistes.
- RA7. Coneix les bases de la nutrició esportiva i les adaptacions fisiològiques i metabòliques que es produeixen durant la pràctica esportiva.
- RA8. Aplica els seus coneixements en matèria de recerca bàsica a la cerca d'informació científica actualitzada relacionada amb l'alimentació saludable adaptada a diferents perfils d'usuaris.
- RA9. Aplica els fonaments de la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- RA10. Identifica i resol problemes i situacions pròpies del desenvolupament professional tenint en compte les bases de l'emprenedoria.
Competències
Generals
- Demostrar compromís amb la professió i els seus valors, amb la millora contínua de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Actuar d'acord amb els principis ètics i manejar la informació sanitària i nutricional de manera segura, tenint en compte que es tracta d'elements essencials de la professió d'un dietista-nutricionista.
- Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
- Identificar, classificar i utilitzar els aliments d'acord amb el coneixement de la seva composició química, de les propietats fisicoquímiques, de les característiques organolèptiques, del valor nutritiu i de la biodisponibilitat de nutrients.
- Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
- Càlcul de la despesa energètica
- Necessitats nutricionals en l'exercici físic: hidrats de carboni
- Necessitats nutricionals en l'exercici físic: lípids i proteïnes
- Necessitats hídriques en l'exercici físic
- Composició corporal
- Veganisme i exercici físic
- Suplementació i ajudes ergonutricionals en l'exercici físic
- Nutrició i esport femení
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Examen final: 40 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- Resolució d'exercicis i casos: 60 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable. Aquest apartat s'obté dels exercicis i puntuacions següents:
- Activitat A1. Infografia sobre un article: 10 %
- Activitat A2. Cas pràctic de càlcul de proteïnes: 15 %
- Activitat A3. Presentació oral i planificació d'una cursa: 20 %
- Activitat A4. Activitat d'esport femení: 15 %
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.
* Per poder calcular la mitjana entre l'apartat de l'examen final (40 %) i la resolució d'activitats i casos (60 %) és imprescindible que la nota de cadascuna de les 2 parts sigui de 4,5 o superior.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
L'assignatura s'estructura al voltant de:
- Sessions teòriques
- Sessions pràctiques (càlcul de la taxa de sudoració; taller de gels i barretes; taller de recuperadors nutricionals; mesures de la composició corporal; preparació de suplementació vegana)
- Seminaris de resolució d'exercicis
- Seminaris de resolució de casos
Bibliografia
Bàsica
- Baker, L.B.; Jeukendrup, A (2014). Optimal Composition of Fluid-Replacement beverages. Recuperat de https://www.researchgate.net/publication/261517517_Optimal_Composition_of_Fluid-Replacement_Beverages
- Burke, Louise (2010). Nutrición en el deporte: un enfoque práctico. Médica Panamericana, cop.
- Daries, Hayley (2012). Nutrition and Sport for Exercise. Wiley-Blackwell.
- González., Gross., M. (2021). Nutrición Deportiva: desde la Fisiología a la Práctica (2021 ed.). Panamericana.
- Impey, S.G.; Hearris, M.A.; Hammond, K.M; Bartlett, J.D.; Louis, J.; Close, G.L.; Morton, J.P. (2018). Fuel for the Work Required: A theoretical Framework for Carbohydrate Periodizatioin and the Glycogen Threshold Hypothesis. Recuperat de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29453741