Vés al contingut

Noves Tendències en Productes Alimentaris

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Noves Tendències en Productes Alimentaris

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

4

Crèdits

3,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matí i tardacatalàMíriam Torres Moreno
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolMíriam Torres Moreno

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar
  • 12. Consum i producció responsables

Objectius

L'assignatura Noves Tendències en Productes Alimentaris forma part de la matèria Dietètica, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.

Els objectius generals d'aquesta assignatura són:

  • Entendre què es un sistema alimentari i les principals forces de canvi.
  • Interpretar els principals problemes derivats dels sistemes alimentaris actuals en termes de salut planetària.
  • Entendre les principals tendències actuals i projeccions en l'evolució de la producció d'aliments.
  • Interpretar els principals riscos ambientals i en termes de salut de la producció actual d'aliments.
  • Entendre les principals tendències en l'àmbit de la innovació en la indústria alimentària.
  • Tenir una visió general de què significa dissenyar productes nous en la indústria d'aliments i les principals barreres per al seu desenvolupament.
  • Donar a conèixer els nous ingredients, aliments i productes alimentaris susceptibles de formar part de l'alimentació habitual dels individus.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Domina les eines bàsiques de les TIC utilitzades en l'àmbit de l'alimentació, la nutrició i la dietètica.
  • RA2. Identifica les noves tendències en el sector del desenvolupament agroalimentari.
  • RA3. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  • RA4. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la nutrició humana i dietètica.

Competències

Generals

  • Demostrar compromís amb la professió i els seus valors, amb la millora contínua de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.

Específiques

  • Participar en l'activitat bàsica d'investigació, desenvolupament, comercialització, etiquetatge, comunicació i màrqueting dels productes d'alimentació d'acord amb els coneixements científics i donar resposta als problemes i a les necessitats socials dels consumidors i de les normatives actuals.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

Continguts

  1. Salut planetària i sistemes alimentaris
    Salut planetària. Sistemes alimentaris i forces de canvi
  2. Tendències en el consum alimentari i en la producció d'aliments
    Tendències actuals en el consum i la producció d'aliments. Principals riscos en termes ambientals i de salut del consum i de la producció actual d'aliments
  3. Tendències en innovació i desenvolupament d'aliments per part de la indústria alimentària
    Principals tendències en innovació i desenvolupament de nous aliments. Fases del procés d'innovació. Nous aliments i productes alimentaris

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Es fa l'avaluació contínua de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Participació activa a classe i en els fòrums que es proposin: 10 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
    • Assistència habitual a classe: 5 %
    • Participació en els fòrums de l'assignatura: 5 % a través de la rúbrica de participació en els fòrums
  • Avaluació contínua de les activitats dirigides i autònomes: 90 % de la nota final de l'assignatura
    • Exercici 1. Sistemes alimentaris: individual; 15 %; recuperable
    • Exercici 2. Consum i producció d'aliments: individual; 15 %; recuperable
    • Exercici 3. Nous aliments: individual; 20 %; recuperable
    • Treball de l'assignatura: desenvolupament d'un nou aliment: grupal; 40 %; no recuperable

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi més del 50 % de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

L'assignatura s'estructura al voltant de:

  • Sessions teòriques a l'aula
  • Seminaris de resolució d'exercicis
  • Sessions pràctiques al laboratori

Les sessions de treball es dediquen a l'exposició dels continguts dels diferents temes, a l'estudi de casos o supòsits pràctics, a fer exposicions orals, a fer discussions i comentaris de documents, a fer debats i grups de discussió, a la correcció i revisió d'exercicis i al seguiment del treball de l'assignatura. En el cas dels estudiants presencials són sessions de treball de tot el grup classe amb la professora. Les sessions de tutoria grupal es destinen a fer el seguiment del treball realitzat al llarg de tot el semestre.

Les hores de treball autònom, que cal fer fora de les sessions presencials, s'adrecen a organitzar la informació obtinguda al llarg de les diferents sessions, a visualitzar vídeos i conferències, preparar estudis de cas, preparar exposicions orals, llegir documents recomanats, investigar o ampliar continguts i preparar la feina individual i grupal establerta pel professorat sobre continguts del temari.

Els materials d'estudi estan a disposició dels estudiants a l'aula virtual de l'assignatura. A l'inici de curs es facilita un pla de treball amb el qual l'estudiant pot planificar l'estudi de l'assignatura i en el qual es concreta un calendari amb els continguts que cal treballar en cadascuna de les sessions, així com les tasques que cal fer i les dates de lliurament de cada tasca.

En línia amb la Normativa de la UVic-UCC d'acreditació i demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües, aquesta assignatura està inclosa dins del Pla d'implementació i desplegament de l'anglès en les titulacions de grau de la FCSB (vegeu les normatives i reglaments a l'aula de titulació). Això implica que inclou activitats formatives i d'avaluació en llengua anglesa per acompanyar en l'assoliment d'aquesta competència.

Bibliografia

Bàsica

  • Gil, G. (2017). Innovación alimentaria. Síntesis.
  • Madrid Vicente, A. (2010). Nuevo manual de industrias alimentarias (4 ed.). AMV Ediciones.
  • Potter Norman N., Hotchkiss J.H. (1999). Ciencia de los alimentos. Acribia.
  • Steffen, Will (2021). Introducing the Anthropocene: The human epoch. Ambio 50:1784–1787. Recuperat de https://doi.org/10.1007/s13280-020-01489-4

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte