Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto con traducción automática
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción automática del catalán.
La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Noves Tendències en Productes Alimentaris
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
3,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | català | Míriam Torres Moreno |
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Míriam Torres Moreno |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 12. Consum i producció responsables
Objectius
L'assignatura de Noves Tendències en Productes Alimentaris forma part de la matèria de Dietètica, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària, que forma part de la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Entendre què es un sistema alimentari i les principals forçes de canvi.
- Interpretar els prinicpals problemes derivats dels sistemes alimentaris actuals en termes de Salut Planetària.
- Entendre les principals tendències actuals i projeccions en l'evolució de la producció d'aliments.
- Interpretar els principals riscs ambientals i en termes de salut de la producció actual d'aliments.
- Entendre les principals tendències a nivell d'innovació en la indústria alimentària.
- Tenir una visió general del que significa dissenyar nous productes en la industria d'aliments i les principals barreres pel seu desenvolupament.
- Donar a conèixer els nous ingredients, aliments i productes alimentaris susceptibles de formar part de l'alimentació habitual dels individus.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Domina les eines bàsiques de les TIC utilitzades en l'àmbit de l'alimentació, la nutrició i la dietètica.
- RA2. Identifica les noves tendències en el sector del desenvolupament agroalimentari.
- RA3. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- RA4. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la nutrició humana i dietètica.
Competències
Generals
- Demostrar compromís amb la professió i els seus valors, amb la millora contínua de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Participar en l'activitat bàsica d'investigació, desenvolupament, comercialització, etiquetatge, comunicació i màrqueting dels productes d'alimentació d'acord amb els coneixements científics i donar resposta als problemes i a les necessitats socials dels consumidors i de les normatives actuals.
Bàsiques
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Continguts
1. Salut Planetària i sistemes alimentaris.
Salut Planetària. Sistemes alimentaris i forçes de canvi.
2. Tendències en el consum alimentari i en la producció d'aliments.
Tendències actuals en consum i la producció d'aliments. Principals riscs en termes ambientals i de salut del consum i la producció actual d'aliments.
3. Tendències en innovació i desenvolupament d'aliments per part de la industria alimentaria.
Principals tendències en innovació i desenvolupament de nous aliments. Fases del procés d'innovació. Nous aliments i productes alimentaris.
Avaluació
Segons la Normativa de la UVic, aprovada per Consell de Direcció de la Universitat, només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que tindrà lloc durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària.
Període ordinari
Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Participar activament a classe i en els fòrums que es proposin (10% de la nota final de l'assignatura, no recuperable).
Assistència a classe habitual (5%). Participació en els fòrums de l'assignatura (5% a través de rúbrica de participació en els fòrums).
- Avaluació continuada de les activitats dirigides i autònomes (90% de la nota final de l'assignatura).
Exercici 1: Sistemes Alimentaris (individual, 15%, recuperable)
Exercici 2: Consum i producció d'aliments (individual, 15%, recuperable)
Exercici 3: Nous aliments (individual, 20%, recuperable)
Treball de l'assignatura: Desenvolupament d'un nou aliment (grupal, 40%, no recuperable)
La nota final de l'assignatura serà el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables podrà recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu Què es considera plagi?) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per facilitar la citació apropiada de textos i materials, cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
L'assignatura s'estructura al voltant de:
1. Sessions teòriques a l'aula.
2. Seminaris de resolució d'exercicis.
3. Sessions pràctiques al laboratori.
Les sessions de treball es dedicaran a l'exposició dels continguts dels diferents temes, a l'estudi de casos o supòsits pràctics, a fer exposicions orals, a fer discussions i comentaris de documents, a fer debats i/o grups de discussió, a la correcció i/o revisió d'exercicis i seguiment del treball de l'assignatura. Seran sessions de treball amb tot el grup classe amb la professora, en el cas dels estudiants presencials. Les sessions de tutoria grupal es destinaran a fer el seguiment del treball realitzat de l'assignatura que es desenvoluparà al llarg de tot el semestre.
Les hores de treball autònom, que cal fer fora de les sessions presencials, s'adreçaran a l'organització de la informació obtinguda al llarg de les diferents sessions, a la visualització de vídeos i conferències, preparació d'estudis de cas, preparació d'exposicions orals, lectura de documents recomanats, investigació/ampliació de continguts, preparació de la feina individual i grupal establerta pel professorat sobre continguts del temari.
Els materials d'estudi estaran a disposició dels estudiants a l'aula virtual de l'assignatura. A l'inici de curs es facilitarà un pla de treball amb el qual l'estudiant podrà planificar l'estudi de l'assignatura i en el qual es concretarà un calendari amb els continguts que cal treballar en cadascuna de les sessions, així com les tasques que cal fer i les dates de lliurament de cada tasca.
D'acord amb la Normativa de la UVic-UCC d'acreditació i demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües (https://www.uvic.cat/acreditacioB2), aquesta assignatura està inclosa dins el "Pla d'implementació i desplegament de l'anglès a les titulacions de grau a la FCSB" (veure a Aula de Titulació/Normatives i reglaments). Això implica que aquesta assignatura inclou activitats formatives i d'avaluació en llengua anglesa per tal d'acompanyar l'assoliment d'aquesta competència entre l'estudiantat.
Bibliografia
Bàsica
- Gil, G. (2017). Innovación alimentaria. Síntesis.
- Madrid Vicente, A. (2010). Nuevo manual de industrias alimentarias (4 ed.). AMV Ediciones.
- Potter Norman N., Hotchkiss J.H. (1999). Ciencia de los alimentos. Acribia.
- Steffen, Will (2021). Introducing the Anthropocene: The human epoch. Ambio 50:1784–1787. Recuperat de https://doi.org/10.1007/s13280-020-01489-4
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.