Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Fonaments de la Dietètica
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | català | Rosa Maria Espinosa Arboix |
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Rosa Maria Espinosa Arboix |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
Objectius
L'assignatura Fonaments de Dietètica forma part de la matèria Dietètica, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut corresponent a la formació obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
No hi ha requeriments previs, però es recomana haver cursat l'assignatura Nutrició Bàsica i que sigui la primera assignatura cursada de la matèria de Dietètica.
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Conèixer el model i el mètode del procés d'atenció dietètica.
- Conèixer i aplicar adequadament els instruments d'avaluació de l'estat nutricional i de la ingesta del subjecte.
- Conèixer i saber interpretar els estàndards nutricionals i alimentaris vigents en l'actualitat.
- Aprofundir en el coneixement i l'aplicació de les racions alimentàries i de les mesures casolanes de consum habitual del nostre entorn.
- Conèixer les bases de l'alimentació saludable.
- Adquirir habilitat en la calibració de dietes.
- Proposar pautes d'alimentació saludable per a l'individu adult sa sobre la base de les recomanacions nutricionals.
- Planificar consells i recomanacions alimentàries per a individus sans.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix les bases i els fonaments de l'alimentació i de la nutrició humana.
- RA2. Interpreta i maneja les bases de dades i les taules de composició dels aliments.
- RA3. Aplica els coneixements de les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
- RA4. Identifica les bases d'una alimentació saludable (suficient, equilibrada, variada i adaptada).
- RA5. Coneix, detecta precoçment i avalua les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
- RA6. Planifica, aplica i interpreta l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com amb malaltia.
- RA7. Elabora i interpreta una història dietètica en subjectes sans i amb malaltia.
- RA8. Interpreta i integra les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional de l'usuari i en el seu tractament dieteticonutricional.
- RA9. Dissenya i fa valoracions nutricionals per identificar les necessitats de la població en termes d'alimentació i de nutrició i identifica els determinants de salut nutricional.
- RA10. Prescriu el tractament específic corresponent a l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
- RA11. Domina les eines bàsiques de les TIC utilitzades en els camps de l'alimentació, la nutrició i la dietètica.
Competències
Generals
- Demostrar compromís amb la professió i els seus valors, amb la millora contínua de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Actuar d'acord amb els principis ètics i manejar la informació sanitària i nutricional de manera segura, tenint en compte que es tracta d'elements essencials de la professió d'un dietista-nutricionista.
- Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
- Identificar, classificar i utilitzar els aliments d'acord amb el coneixement de la seva composició química, de les propietats fisicoquímiques, de les característiques organolèptiques, del valor nutritiu i de la biodisponibilitat de nutrients.
- Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral que permeti aprendre i conviure en un context respectuós amb la diversitat lingüística, amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
Continguts
- Introducció a la dietètica
- Presentació i introducció a la dietètica. Concepte i objectius de la dietètica
- El procés d'atenció dietètica. L'avaluació nutricional I
- L'entrevista clínica i dietètica, la valoració antropomètrica i la valoració del consum alimentari
- El procés d'atenció dietètica. L'avaluació nutricional II
- Alimentació saludable en l'adult sa. Ingestes i recomanacions dietètiques. Guies alimentàries. Dieta mediterrània
- El procés d'atenció dietètica. El diagnòstic, la intervenció i la monitorització
- Planificació dietètica en l'adult sa. Equilibri qualitatiu i quantitatiu. Metodologies de calibració de dietes. Eines TIC
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Exàmens: 25 % de la nota final; recuperables
- Examen parcial: 10 % de la nota final de l'assignatura
- Examen final: 15 % de la nota final de l'assignatura
- Exercicis i casos: 75 % de la nota final
- A1. Entrevista clínica i dietètica a usuari o usuària: pondera un 10 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
- A2. Valoració de l'estat nutricional: pondera un 20 % de la nota final de l'assignatura; recuperable si s'ha fet l'A1 en període ordinari
- A3. Taller de mesures antropomètriques I i estudi antropomètric: ponderen un 5 % de la nota final de l'assignatura; no recuperables
- A4. Sessió de simulació clínica + taller de mesures antropomètriques II: ponderen un 10 % de la nota final de l'assignatura; no recuperables
- A5. Diagnòstic i intervenció: pondera un 20 % de la nota final de l'assignatura; recuperable si s'ha fet l'A1 en període ordinari
- A6. Segona visita amb l'usuari o usuària per a l'entrega de la planificació dietètica i nutricional: pondera un 5 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
- A7. Visita de seguiment amb l'usuari o usuària: pondera un 5 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
La realització de l'A2 i A5 requereixen l'assistència a la sessió de l'entrevista clínica i dietètica (A1). La realització de l'A7 requereix l'assistència a la sessió d'entrega de la planificació dietètica (A6).
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, sempre que:
- Exàmens: la nota mitjana dels exàmens sigui superior a 5 i cap examen tingui una nota inferior a 4,5.
- Activitats:
- S'hagi assistit als 2 tallers d'antropometria.
- S'hagi assistit a la sessió de simulació clínica.
- S'hagi assistit a la sessió d'entrevista clínica i dietètica, així com a les visites d'entrega de la planificació dietètica i a la visita de seguiment.
- S'hagin lliurat totes les activitats.
Per poder superar l'assignatura el resultat de la ponderació ha de ser de mínim 5. En cas que no es pugui ponderar perquè els exàmens no s'hagin assolit amb un mínim de 5 cadascun, o que no s'assoleixi una ponderació mínima de 5 del global de l'assignatura, s'opta al període complementari.
Període d'avaluació complementària
En cas que no es pugui ponderar per no haver assolit un mínim de 5 en cadascun dels exàmens o no haver assolit una ponderació global mínima de 5 de l'assignatura, es pot optar al període complementari, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura (qualsevol d'elles, inclosos els exàmens i les activitats) no suposi més del 50 % de la nota final.
L'estudiant que durant el període ordinari no hagi assistit a les sessions pràctiques obligatòries no pot optar al període complementari.
*A2 i A5 només són recuperables si s'han entregat en període ordinari seguint els criteris establerts. El no lliurament de les activitats A2 i A5 en període ordinari anul·la la possibilitat de recuperar-les.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
L'assignatura s'estructura al voltant de:
- Sessions teòriques i pràctiques a l'aula
- Seminaris de resolució d'exercicis
- Seminaris de resolució de casos
- Sessions de simulació
- Lectura i revisió crítica de documents científics
Bibliografia
Bàsica
- Cuervo, M ... (2010). Ingestas Dietèticas de Referencia (IDR) para la población española: Federación Española de Sociedades de Nutrición, Alimentación y Dietética (FESNAD). EUNSA.
- Farran, A., Zamora, R., Cervera, P. (2004). Tablas de composición de alimentos: CESNID (2 ed.). McGraw-Hill-Interamericana.
- Gil Hernández, A. (2017). Tratado de Nutrición: Tomo IV: Nutrición Humana en el Estado de Salud (3 ed.). Médica Panamericana.
- Russolillo, G., Marques, I. (2011). Sistema de intercambios para la confección de dietas y planificación de menús. DL.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.