Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Nutrició Bàsica
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | català | Jessica Latorre Luque |
Montserrat Serra Mas | ||
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Jessica Latorre Luque |
Montserrat Serra Mas |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 2. Fam zero
Objectius
L'assignatura Nutrició Bàsica forma part de la matèria Nutrició i Farmacologia, inclosa dins del mòdul de Ciències de la Nutrició, la Dietètica, la Salut i la Nutrició Comunitària corresponent a la Formació Obligatòria del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
No hi ha requeriments previs, però es recomanable haver cursat Bioquímica i Estudi del Cos Humà I.
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Conèixer tots els processos que engloben la nutrició humana i comprendre com aquests repercuteixen en el funcionament de l'organisme humà i en l'estat de salut de les persones.
- Conèixer les funcions dels diferents nutrients en l'organisme humà i relacionar-les amb les necessitats corporals i les recomanacions diàries de nutrients en les persones sanes.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix les bases i els fonaments de l'alimentació i de la nutrició humana.
- RA2. Descriu els processos fisiològics i metabòlics a través dels quals les persones reben, transformen i utilitzen els nutrients i relaciona cada nutrient amb les funcions que desenvolupa en l'organisme.
- RA3. Relaciona els requeriments nutricionals de cada etapa del cicle vital amb els canvis fisiològics i metabòlics que es produeixen en cadascuna d'elles.
- RA4. Coneix les bases de l'equilibri nutricional i la seva regulació.
- RA5. Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- RA6. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català, castellà i anglès.
Competències
Específiques
- Aplicar els coneixements bàsics d'anatomia i fisiologia, química, bioquímica, biologia, antropologia i psicologia a la nutrició humana i la dietètica.
- Conèixer els fonaments de la nutrició i l'alimentació humanes per comprendre les funcions, l'ús metabòlic, l'equilibri i la regulació dels nutrients.
- Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
Bàsiques
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
- Introducció
- Conceptes bàsics
- Bases fisiològiques de la nutrició
- Bases bioquímiques de la nutrició
- Hidrats de carboni
- Tipus d'hidrats de carboni i funcions
- Digestió, absorció, distribució i metabolisme dels hidrats de carboni en el període absortiu
- Metabolisme en el període interdigestiu
- Fibra dietètica
- Lípids
- Tipus de lípids i funcions
- Àcids grassos: tipus i repercussions per la salut
- Àcids grassos essencials: metabolisme i funcions
- Digestió, absorció i distribució. Lipoproteïnes: tipus i funcions
- Metabolisme de les lipoproteïnes
- Metabolisme en el període absortiu i en el període interdigestiu
- Proteïnes
- Funcions de les proteïnes i aminoàcids. Aminoàcids essencials
- Digestió, absorció i distribució
- Metabolisme dels aminoàcids
- Metabolisme en el període absortiu i en el període interdigestiu
- Qualitat de les proteïnes i requeriments
- Metabolisme de l'etanol
- Begudes alcohòliques
- Consum d'etanol i efectes
- Absorció i distribució i metabolisme de l'etanol
- Efectes del consum moderat i del consum crònic
- Metabolisme energètic
- Unitats d'energia i contingut energètic dels aliments
- Mètodes per mesurar la despesa energètica
- Balanç energètic i regulació ponderal
- Cronobiologia i crononutrició
- Ritme circadià i sistema circadià
- Cronodisrupció
- Cronobiologia del teixit adipós
- Crononutrició
- Cronoteràpia
- Estrès oxidatiu
- Espècies reactives d'oxigen (ROS): producció i citotoxicitat
- Sistemes de defensa antioxidant
- Característiques generals de les vitamines
- Vitamines hidrosolubles
- Absorció, transport, metabolisme, magatzem i excreció
- Funcions de cada vitamina en l'organisme
- Ingesta recomanada
- Deficiència i toxicitat
- Vitamines liposolubles
- Absorció, transport, metabolisme, magatzem i excreció
- Funcions de cada vitamina en l'organisme
- Ingestes recomanades
- Deficiència i toxicitat
- Aigua, electròlits i minerals majoritaris
- Electròlits: sodi, potassi i clorur
- Alteració de l'equilibri hidroelectrolític
- Calci i fòsfor
- Magnesi
- Sofre
- Elements traça
- Absorció, transport, metabolisme, magatzem i excreció
- Funcions de cada element en l'organisme
- Ingestes recomanades
- Deficiència i toxicitat
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Avaluació dels temes: 50 %; recuperable
- Examen parcial 1: 25 %
- Examen parcial 2: 25 %
- Activitats individuals i qüestionaris a l'aula i/o en línia: 35 %; no recuperable
- Treball col·laboratiu: 15 %; no recuperable
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
Per aprovar l'assignatura cal que es compleixin els punts següents:
- Que la nota de cada examen parcial sigui igual o superior a 4,5.
- Que la mitjana ponderada dels dos exàmens parcials sigui igual o superior a 5,0.
- Que la mitjana ponderada de totes les activitats (recuperables i no recuperables) sigui igual o superior a 5,0.
Els estudiants que cursin la modalitat presencial tenen tots dos exàmens presencials.
Els estudiants que cursin la modalitat semipresencial fan el primer examen en línia i el segon presencial.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables, pot recuperar-les durant aquest període, sempre que no suposin més d'un 50 % de la nota. Per aprovar l'assignatura cal que es compleixin les mateixes condicions que en el període ordinari.
Les proves de l'avaluació complementària són presencials per a totes dues modalitats (presencial i semipresencial).
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
Modalitat presencial
- Presentació de continguts (grup classe)
- Realització d'activitats basades en els temes d'estudi (treball autònom i individual)
- Realització de treball d'ampliació de continguts (treball grupal)
- Realització de qüestionaris en línia
- Tutories grupals de correcció d'exercicis / resolució de dubtes (grup classe)
- Estudi del temari (treball autònom i individual)
Modalitat semipresencial
- Presentació de conceptes clau i d'ampliació (grup classe)
- Realització d'activitats basades en els temes d'estudi (treball autònom i individual)
- Realització de treball d'ampliació de continguts (treball grupal)
- Realització de qüestionaris en línia
- Tutories grupals de correcció d'exercicis / resolució de dubtes (grup classe)
- Estudi del temari (treball autònom i individual)
Bibliografia
Bàsica
- Byrd-Bredbenner, C., Berning, J., Kelley, D., Abbot, J.M. (2022). Wardlaw's Perspectives in Nutrition (12 ed.). McGraw Hill.
- Gil Hernández, A. (2010). Tratado de Nutrición: Tomo I. Bases Fisiológicas y Bioquímicas de la Nutrición (2 ed.). Medica Panamericana.
- Gil Hernández, A. (2017). Tratado de Nutrición: Tomo I. Bases Fisiológicas y Bioquímicas de la Nutrición (3 ed.). Medica Panamericana.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.