Vés al contingut

Bioètica

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Nutrició Humana i Dietètica

Assignatura

Bioètica

Tipologia

Formació Bàsica (FB)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matí i tardacatalàEster Busquets Alibés
Irene-Aida Cambra Badii
G19, semipresencial, matí i tardaespanyolEster Busquets Alibés
Irene-Aida Cambra Badii

Objectius

L'assignatura Bioètica forma part de la matèria Ètica, inclosa dins del mòdul de formació bàsica, i pretén donar a conèixer els continguts essencials tant de la bioètica fonamental com de la bioètica clínica. La bioètica és una disciplina que vol ajudar l'estudiant perquè pugui ser un bon professional de la salut, sobretot des del vessant d'actituds i valors ètics. La primera part de l'assignatura pretén introduir l'estudiant en els coneixements bàsics de la bioètica i d'altres disciplines que hi estan relacionades. En la segona part s'aborden qüestions que plantegen problemes ètics i jurídics en l'àmbit de les ciències de la vida i de les ciències de la salut.

Els objectius de l'assignatura Bioètica són:

  • Comprendre el sentit i l'abast de la reflexió ètica en l'àmbit de la professió.
  • Conèixer i integrar els valors i actituds que configuren la professió i les disposicions pròpies del seu codi deontològic.
  • Identificar i analitzar qüestions ètiques que es plantegen en la professió i aprendre a donar-hi respostes fonamentades.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix els límits legals i ètics de la pràctica dietètica i el maneig de la informació de forma segura.
  • RA2. Identifica problemes ètics en el context de la professió i té la capacitat de donar-hi resposta.
  • RA3. Adquireix els coneixements fonamentals de la bioètica i els aplica a la bioètica clínica a través de l'anàlisi i resolució de conflictes de valors.
  • RA4. Pren consciència de la importància de transformar els valors ètics en actituds ètiques per a un desenvolupament excel·lent de la professió.
  • RA5. Actua amb compromís i responsabilitat en les situacions habituals i en les que són pròpies de la professió.
  • RA6. Analitza èticament situacions d'injustícia i desigualtats i proposa mesures de compensació.
  • RA7. Sap actuar en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions.
  • RA8. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que inclouen reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la nutrició humana i de la dietètica.

Competències

Generals

  • Demostrar compromís amb la professió i els seus valors, amb la millora contínua de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.

Específiques

  • Actuar d'acord amb els principis ètics i manejar la informació sanitària i nutricional de manera segura, tenint en compte que es tracta d'elements essencials de la professió d'un dietista-nutricionista.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís amb els valors democràtics, de sostenibilitat i de disseny universal, a partir de pràctiques basades en l'aprenentatge i servei i en la inclusió social.

Continguts

Mòdul I. Fonamentació ètica

  1. Antropologia
    1. L'ésser humà, un ésser pluridimensional i plurirelacional
    2. La dimensió ètica de la persona humana
    3. La dignitat humana
    4. Els drets humans i la justícia
  2. Ètica
    1. Moral i ètica
    2. Les dues dimensions de la vida moral
    3. Teories ètiques
  3. Deontologia
    1. La deontologia professional
    2. Els deures professionals i l'excel·lència professional
    3. Presentació i anàlisi del Codi deontològic de la professió de dietista-nutricionista

Mòdul II. Bioètica i biodret

  1. Bioètica
    1. Naturalesa i objectius de la bioètica
    2. Criteris i metodologies per prendre decisions
    3. Comitès de bioètica: el paper del dietista-nutricionista
  2. Biodret
    1. Concepte de biodret
    2. Relacions entre ètica i dret
    3. Responsabilitat jurídica del dietista-nutricionista

Mòdul III. Ètica de la relació sanitària

  1. Intimitat i confidencialitat
    1. Intimitat i confidencialitat: concepte i fonamentació ètica
    2. Regulació ètica i jurídica
    3. Excepcions
    4. Dificultats actuals en la protecció de la intimitat i la confidencialitat
    5. Anàlisi de situacions aplicades a la professió de dietista-nutricionista
  2. Decisions compartides: informació i consentiment informat
    1. Dret a la informació i consentiment informat: fonamentació ètica
    2. El consentiment informat: un procés
    3. Excepcions
    4. Els formularis de consentiment informat
    5. Anàlisi de situacions aplicades a la professió de dietista-nutricionista
  3. Final de la vida
    1. Morir avui
    2. Aspectes ètics de les intervencions en el final de la vida: obstinació terapèutica, rebuig del tractament, eutanàsia, suïcidi assistit i cures pal·liatives
    3. Documents de voluntats anticipades i planificació anticipada de decisions sanitàries
    4. Casos pràctics aplicats a la professió de dietista-nutricionista
  4. Inici de la vida
    1. Estatut epistemològic de l'embrió
    2. Aspectes ètics i legals en l'inici de la vida
    3. Casos pràctics aplicats a la professió de dietista-nutricionista

Mòdul IV. Ètica de la investigació, mediambient i indústria alimentària

  1. Investigació amb éssers humans
    1. Problemes ètics a l'entorn de la investigació amb éssers humans
    2. Criteris ètics per a la investigació en la professió de dietista-nutricionista
    3. La investigació amb animals: el debat sobre els "drets dels animals"
  2. Ètica mediambiental
    1. Els grans problemes mediambientals
    2. Naturalesa i objectius de l'ètica mediambiental
    3. Diversitat d'ètiques mediambientals i les seves propostes
    4. Els organismes genèticament modificats
    5. Responsabilitat mediambiental en la professió de dietista-nutricionista
  3. Ètica empresarial
    1. Concepte d'ètica empresarial
    2. Ètica i industria alimentària
    3. Anàlisi de conflictes ètics en l'àmbit de l'ètica empresarial en la professió de dietista-nutricionista

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Examen de lectura (15 %): es fa 1 activitat de lectura (llibre o conjunt de textos). [Activitat individual. Aquesta part és recuperable.]
  • Activitats de resolució de casos pràctics (35 %): es fan 2 activitats de resolució de casos pràctics. [Activitat col·lectiva. Aquesta part no és recuperable.]
  • Examen de síntesi (50 %): inclou els 4 mòduls. [Activitat individual. Aquesta part és recuperable.]

La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. En els exàmens cal que la nota mitjana sigui superior a 5 i que cap examen no tingui una nota inferior a 4,5.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període, sempre que el total de parts no superades de l'assignatura no suposi el 50 % de la nota final.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

Es combinen les activitats presencials, és a dir, les classes expositives (o lectura d'apunts i articles en la modalitat semipresencial) amb activitats com comentari de textos, resolució de casos pràctics, debats... Les activitats autònomes consisteixen a fer l'estudi del temari, la lectura i anàlisi de textos, comentaris de pel·lícules, etc.

Bibliografia

Bàsica

  • Beauchamp, T.L., Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics (8 ed.). Oxford University Press.
  • Boladeras, M. (2022). ¿Puede la bioética poner límites a la ciencia? Tecnos.
  • Cambra-Badii, I., Busquets, E., Terribas-Sala, N., Baños, J.E. (2024). Bioethics. Foundations, applications and challenges. CRC Press.
  • Gracia, D. (2019). Bioética mínima. Triacastela.
  • Sasia, P.M. (Coord)- (2018). La perspectiva ética. Tecnos.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte