Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto con traducción automática
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción automática del catalán.
La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Fisiopatologia II
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
2
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Elvira Catala March |
Xavier de Castro Gutierrez | ||
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Elvira Catala March |
Xavier de Castro Gutierrez |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
Objectius
L'assignatura de Fisopatologia II, juntament amb la I, pertany a la matèria de Fisiologia, inclosa dins del mòdul de formació bàsica del grau en Nutrició Humana i Dietètica.
Els objectius de l'assignatura són:
- Conèixer les diferents malalties i les alteracions i discapacitats que s'ocasionen en les persones i, especialment, els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
- Familiaritzar-se amb els mètodes de diagnòstics generals.
- Conèixer els tractaments mèdics i quirúrgics aplicats i el fonament d'aquesta aplicació.
- Comprendre i utilitzar correctament la terminologia científica i mèdica.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Repassa i coneix l'estructura i funció del cos humà des de nivells moleculars fins als diferents sistemes corporals en totes les etapes de la vida.
- RA2. Explica i relaciona les alteracions fisiopatològiques més importants dels diferents aparells i sistemes corporals.
- RA3. Descriu els aspectes fisiopatològics de les malalties en relació amb la nutrició.
- RA4. Identifica i explica els principals signes i símptomes de les malalties utilitzant la terminologia pròpia de ciències de la salut, així com els principals abordatges terapèutics.
- RA5. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català i castellà.
- RA6. Avalua de manera global els processos d'aprenentatge d'acord amb la planificació i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- RA7. Adquireix i demostra coneixements avançats dels diferents aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la nutrició humana i dietètica.
Competències
Específiques
- Aplicar els coneixements bàsics d'anatomia i fisiologia, química, bioquímica, biologia, antropologia i psicologia a la nutrició humana i la dietètica.
- Dissenyar i implementar plans d'alimentació per a persones i/o grups sans (població infantil, dones embarassades, esportistes, ...) o malalts tenint en compte les diferents tècniques i productes de suport nutricional disponibles i l'àmbit de competència del dietista-nutricionista.
- Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
Mòdul 1. Patologia de l'aparell digestiu
- Record anatomofisiològic de l'aparell cardiovascular
- Patologia de l'esòfag. Esofagitis. Hernia de hiatus. Càncer d'esòfag.
- Patologia de l'estòmac. Dispepsia. Úlcera. Càncer.
- Malalties del fetge. Esteatosi. Hepatitiss. Cirrosi. Hipertensió portal.
- Patologia de les vies biliars. Colelitiasi. coledocolitiasi.
- Patologia del pàncrees. Pancreatitis aguda y crònica. Càncer
- Diarrea aguda i crònica. Malabsorció intestinal
- Malaltia inflamatoria intestinal.
- Patologia del budell gros. Apendicitis aguda. Malaltia diverticular. Càncer colorectal.
- Fisiopatologia de l'oclusió intestinal.
- Restrenyiment
- Patologia ano-rectal
- Fisiopatologia de la vascularitzacño digestiva. Hemorragia digestiva. Isquemia mesentèrica.
Mòdul 2. Al·lèrgies i intoleràncies alimentàries.
- Reaccions adverses als aliments: al·lèrgia, intolerància, intoxicació
- Introducció a l'estudi de les al·lergies. Reaccions de hipersensibilitat. Anafilaxi.
- Al·lèrgies alimentaries: proteïnes de l'ou i de la llet.
- Intolerància als aliments. Gluten (malaltia celíaca)
- Intolerància alimentaria de causa enzimàtica: lactosa i altres
- Intolerància alimentaria de causa farmacològica, química o indeterminada
Mòdul 3. Patologia de l'aparell urinari
- Record anatomofisiològic de l'aparell urinari
- Valoració del pacient amb patologia renal i urinària. Procediments diagnòstics
- Insuficiència renal aguda i crònica
- Malalties renals primàries: glomerulonefritis. Síndrome nefròtica. Necrosi tubular
- Infeccions de l'aparell urinari
- Litiasi renal i urinària
- Tumors de l'aparell urinari. Càncer de pròstata
- Tractament renal substitutiu. Hemodiàlisi. Diàlisi peritoneal. Trasplantament renal
Mòdul 4. Patologia neurològica
- Malalties desmielinitzants. Esclerosi múltiple
- Malalties cerebrovasculars
- Malalties degeneratives. ELA
- Malaltia de Parkinson
- Infeccions del sistema nerviós central
- Traumatismes cranioencefàlics
- Neoplàsies del sistema nerviós central
- Miopaties. Miastènia gravis
- Neuropaties perifèriques específiques
- Demències
- Síndrome epilèptica
Mòdul 5. Patologia pediàtrica
- Patologia del creixement i del desenvolupament: classificació, valoració
- Discapacitat intel·lectual: etiologia, avaluació
- Obesitat infantil: epidemiologia, etiologia, complicacions, tractament
- Vòmits en el nen: RGE. Estenosi hipertròfica de pílor
- Diarrea aguda: epidemiologia. Etiologia. Factors de risc. Deshidratació
- Diarrea crònica: etiopatogenia per edat. Celiaquia
- Fibrosi quística del pàncrees
Avaluació
Segons la Normativa de la UVic, aprovada per Consell de Direcció de la Universitat, només hi haurà una convocatòria oficial que contemplarà dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que tindrà lloc dins del període lectiu
- Període d'avaluació complementària
Període ordinari
Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Avaluació 1er parcial (25 % de la nota final de l'assignatura) recuperable
- Avaluació 2on parcial (25% de la nota final de l'assignatura) recuperable
- Assistència i participació a classe (15% de la nota final de l'assignatura / no recuperable)
- Resolució de casos clínics (30% de la nota final de l'assignatura / no recuperable)
La nota final de l'assignatura serà el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts i s'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. Cal que la nota mitjana dels exàmens sigui superior a 5 i que cap examen tingui una nota inferior a 4,5. Així mateix, les activitats recuperables caldrà que tinguin una nota mínima de 5 per a poder fer mitjana ponderada.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables, podrà recuperar-les en aquest període. L'avaluació en aquest segon període no pot suposar més del 50% de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final en aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i avaluació complementària.
Observació
En cas que l'estudiant hagi d'anar a l'avaluació complementària, aquesta avaluació serà presencial.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de Convivència de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (Què es considera plagi) així com també l'ús indegut o no declarat de la Intel·ligència Artificial en una activitat, es tradueix de manera automàtica en un suspens i/o altres mesures disciplinàries.
Per facilitar la citació apropiada de textos i materials, cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
- Classes teòriques: presentació de continguts
- Resolució de casos clínics (ABP) sobre els continguts treballats a classe
- Lectura i anàlisi d'articles
Bibliografia
Bàsica
- Laso, JM (2020). Introducción a la medicina clínica: Fisiopatología y semiología (4 ed.). Elsevier.
- Pastrana Delgado J. (2023). Fisiopatología y patología general básica para ciencias de la salud (2 ed.). Elsevier.
- Porth, CM (2019). Fisiopatología: Alteraciones de la salud. Conceptos básicos (10 ed.). Lippincott Williams and Wilkins.
- Sisinio de Castro; JL Perez Arellano (2019). Manual de Patología General: Fisiopatología (8 ed.). Elsevier.
- Tortora, GJ (2018). Principios de anatomía y fisiología: Anatomía y fisiología (15 ed.). Panamericana.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.