Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Nutrició Humana i Dietètica
Assignatura
Estudi del Cos Humà II
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí i tarda | català | Juan Tony Da Sousa Valente |
Belén Canet Lorente | ||
G19, semipresencial, matí i tarda | espanyol | Juan Tony Da Sousa Valente |
Belén Canet Lorente |
Objectius
Aquesta assignatura i la d'Estudi del Cos Humà I formen part conjuntament de la matèria d'Anatomia Humana, inclosa dins del mòdul de Formació Bàsica. Totes dues proporcionen coneixements sobre les estructures de l'organisme i la seva funcionalitat. Per al desenvolupament d'aquest assignatura no es requereixen coneixements previs específics.
L'assignatura Estudi del Cos Humà II té com a objectius principals:
- Adquirir coneixements generals de l'estructura i funcionament del cos humà.
- Adquirir coneixements bàsics sobre histologia i embriologia humana.
- Adquirir coneixements de les diferents parts de l'anatomia humana.
- Adquirir coneixements de fisiologia i fisiopatologia del cos humà.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix l'estructura i funció del cos humà des del nivell molecular fins a l'organisme complet, en les diferents etapes de la vida.
- RA2. Descriu, explica i relaciona de forma correcta les funcions dels diferents aparells i sistemes del cos humà.
- RA3. Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català i en espanyol.
- RA4. Utilitza correctament la terminologia científica i mèdica.
- RA5. Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord amb les planificacions i els objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
- RA6. Adquireix i demostra coneixements avançats dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en l'àmbit de la nutrició humana i dietètica.
Competències
Específiques
- Aplicar els coneixements bàsics d'anatomia i fisiologia, química, bioquímica, biologia, antropologia i psicologia a la nutrició humana i la dietètica.
- Integrar els coneixements de ciències bàsiques i dels aliments tenint en compte els aspectes biopsicosocials en l'avaluació de l'estat nutricional i dels problemes dieteticonutricionals dels individus sans (població infantil, dones embarassades, esportistes...) i/o malalts.
- Mostrar coneixements sobre l'activitat investigadora bàsica i l'aplicació del mètode científic per a la resolució de problemes i comprendre la importància i limitacions que tenen en matèria sanitària i nutricional.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
- Sistema nerviós
- Generalitats anatòmiques
- Neurofisiologia: potencial de membrana en repòs, potencial graduat, potencial d'acció, propagació de l'impuls nerviós, transmissió sinàptica i neurotransmissors
- Organització dels centres nerviosos: encèfal i medul·la espinal; vies espinals (ascendents i descendents)
- Sistema nerviós autònom
- Sentits especials: gust, olfacte, oïda i vista
- Sistema cardiovascular
- El cor: aspectes mecànics i elèctrics
- Cicle cardíac
- Sistema vascular: artèries i venes
- Intercanvi capil·lar
- Resistència perifèrica
- Regulació de la circulació, pressió arterial i resistència perifèrica
- Circulacions especials
- Termoregulació
- Sistema digestiu
- Generalitats anatòmiques
- Masticació, deglució. Motilitat de boca i esòfag. Digestió salival
- Digestió gàstrica
- Digestió intestinal
- Estructura i funció del fetge i de la vesícula biliar
- Pàncrees exocrí: secrecions d'enzims digestius
- Trànsit i absorció intestinal. Defecació
- Metabolisme: aprofitament dels nutrients. Principals vies metabòliques
- Sistema endocrí
- Principis fonamentals de l'endocrinologia. Glàndules endocrines
- Hormones: tipus, receptors hormonals i mecanismes d'acció. Control de la secreció hormonal
- Hipotàlem i hipòfisi (adenohipòfisi i neurohipòfisi): anatomia, hormones, funcions i regulació de la secreció
- Glàndula tiroides: hormones, funcions i regulació de la secreció
- Regulació del metabolisme del calci: PTH, calcitonina i vitamina D
- Glàndules adrenals: escorça adrenal (mineralocorticoides i glucocorticoides), medul·la adrenal (epinefrina i norepinefrina)
- Pàncrees endocrí
- Sistema respiratori
- Estructura i funció del sistema respiratori
- Desenvolupament pulmonar, aparició de la ventilació colateral i del surfactant pulmonar
- Mecànica de la respiració
- Ventilació pulmonar: volums i capacitats
- Intercanvi de gasos: respiració externa i respiració interna
- Transport d'oxigen i transport de diòxid de carboni
- Relació ventilació-perfusió
- Distribució del flux sanguini pulmonar
- Control de la respiració
- Sistema renal
- Generalitats anatòmiques
- Funcions del ronyó
- Mecanismes de filtració, reabsorció i secreció
- Activitat osmòtica del ronyó
- Funcions del ronyó en la regulació de l'equilibri àcid-base
- La micció
L'ordre dels temes es pot veure modificat per necessitats de l'assignatura.
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període d'avaluació ordinària, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant de les tasques, activitats o proves recuperables que no hagi superat satisfactòriament en el marc del període ordinari. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura. La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. Per establir aquesta nota final es pren com a referència l'última qualificació obtinguda per l'estudiant.
L'avaluació de l'assignatura es fa d'acord amb els criteris següents:
1. Avaluació ordinària
- Activitats d'avaluació individuals: 60 %
- Examen parcial 1: 25 %; recuperable
- Examen parcial 2: 25 %; recuperable
- Altres activitats individuals: 10 %; no recuperable
- Activitats d'avaluació grupals: 40 %
- Treball cooperatiu: 25 %; no recuperable
- Altres activitats grupals (ABP, ACC, etc.): 15 %; no recuperable
Per aprovar l'assignatura cal que es compleixin els quatre requisits següents:
- Que la nota de cada examen parcial sigui ≥4,5.
- Que la mitjana ponderada dels exàmens parcials sigui ≥5,0.
- Que la mitjana ponderada de totes les activitats d'avaluació individuals sigui ≥5,0.
- Que la mitjana ponderada de totes les activitats d'avaluació (individuals i grupals) sigui ≥5,0.
Els estudiants que cursen la modalitat presencial tenen tots dos exàmens parcials presencials.
Els estudiants que cursen la modalitat semipresencial fan el primer examen parcial en línia i el segon examen parcial presencial.
2. Avaluació complementària
- Les activitats o proves recuperables que no s'hagin superat satisfactòriament en el període ordinari es poden recuperar sempre que no representin més del 50 % de l'assignatura.
- Per aprovar l'assignatura cal que es compleixin els mateixos requisits que en el període ordinari.
- Les proves d'avaluació complementària són presencials per a totes dues modalitats.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
- Sessions magistrals (grup classe)
- Realització d'exercicis a partir dels continguts teòrics presentats a classe (treball autònom i individual)
- Sessions pràctiques amb models anatòmics i d'anatomia virtual en 3D (SECTRA) al Laboratori de Simulació Transversal i SECTRA
- Pràctica d'anatomia humana i dissecció al Laboratori d'Anatomia Clínica i Dissecció (grup classe)
- Tutories de correcció d'exercicis (grup classe)
- Realització de treballs d'ampliació i síntesi (grup classe)
- Estudi del temari (treball autònom i individual)
Bibliografia
Bàsica
- Gilroy, A.M., Schulte, E., Schumacher, U., Schünke, M., MacPherson, Brian R. i Ross L.M. (2022). Prometheus. Atlas de Anatomía (4 ed.). Médica Panamericana S.A.
- Marieb, E., Keller, S. (2017). Fisiología Humana (12 ed.). Pearson Educación.
- Tortora, G.J., Derrickson, B. (2018). Principios de Anatomía y Fisiología: Principios de Anatomía y Fisiología (15 ed.). Médica Panamericana S.A.
- Young, B., O'Dowd, G. & Woodford, P. (2014). Wheater Histología Funcional: Texto y Atlas en Color (6 ed.). ELSEVIER ES.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.