Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Biotecnologia
Assignatura
Biologia del Càncer
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | anglès | Gemma Fuster Orellana |
Aleix Noguera Castells |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
Objectius
La ràpida evolució de les tecnologies està canviant el coneixement que tenim sobre les cèl·lules cancerígenes i la manera com es planteja la investigació d'aquesta malaltia. La revolució de l'anàlisi molecular a gran escala (genòmica, proteòmica, metabolòmica, fenotípica, etc.) ha ampliat el nostre coneixement sobre els processos relacionats amb la gènesi dels tumors, els mecanismes de control del cicle cel·lular i la mort cel·lular, els senyals cel·lulars que regulen l'expressió gènica (incloses les cèl·lules canceroses i les cèl·lules estromals) i com aquest flux d'informació està comprometent l'evolució maligna.
L'objectiu d'aquesta assignatura és conèixer la complexitat i la variabilitat dels tumors i les característiques dels processos del càncer, la qual cosa fomenta la investigació per determinar com es pot tractar millor la malaltia. Aquest és el raonament principal de la medicina personalitzada del càncer.
Els objectius específics són:
- Adquirir coneixements i desenvolupar un punt de vista crític de la biologia del càncer i la investigació del càncer, tenint en compte les cèl·lules estromals i tumorals per se. Aquest coneixement ha d'oferir als estudiants l'oportunitat de participar activament en els debats i seminaris.
- Descriure i identificar les principals vies de transducció del senyal i les desregulacions més importants de les funcions de les cèl·lules tumorals. Ser capaç d'identificar dianes terapèutiques en aquestes vies i funcions.
- Desenvolupar habilitats per al treball col·laboratiu, per compartir tasques i poder dur a terme debats científics crítics.
- Desenvolupar habilitats en tècniques útils en un laboratori d'investigació del càncer.
- Elaborar un informe científic en què s'avaluï i es discuteixin els resultats amb arguments i dissenyar alternatives o solucions aplicables.
- Introduir els estudiants en la investigació del càncer per fomentar la carrera professional en recerca del càncer.
Resultats d'aprenentatge
- Coneix les bases biològiques i moleculars del procés del càncer.
- Coneix les estratègies terapèutiques per lluitar contra el càncer.
- Adquireix un punt crític de la biologia del càncer i la investigació del càncer que li ofereix l'oportunitat de participar activament en debats i seminaris.
- Desenvolupa la capacitat de pensament crític relacionada amb els processos associats a la professió.
- Descriu i identifica les principals vies de transducció del senyal i les desregulacions més importants de les funcions de les cèl·lules tumorals.
- Adquireix habilitats per al treball col·laboratiu, per compartir tasques i poder dur a terme debats científics crítics.
- Adquireix habilitats en tècniques útils en un laboratori d'investigació del càncer.
- Elabora un informe científic en què s'avaluen i es discuteixen els resultats amb arguments i dissenya alternatives o solucions aplicables.
Competències
Específiques
- Adquirir la formació científica i tècnica que permeti estudiar les possibilitats d'explotació dels organismes per a la producció de béns i serveis amb valor comercial tenint en compte els aspectes ètics i la normativa de propietat intel·lectual.
- Buscar, obtenir i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques i bibliogràfiques utilitzant eines bioinformàtiques i aplicar tècniques de programació en la solució de problemes.
- Estudiar i manipular els gens i la seva estructura i els mecanismes d'expressió en els diferents contextos professionals i d'investigació.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions. Mostrar inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional, a través del contacte amb diferents realitats de la pràctica i amb motivació envers el desenvolupament professional.
Continguts
Continguts teòrics
Part I. Bases del càncer
Càncer
- Conceptes bàsics en el càncer
- Carcinogènesi
- Oncogens i gens supressors de tumors
Senyalització de cèl·lules canceroses
- Factors de creixement
- Vies de senyalització
- Factors de transcripció
Part II. Característiques i comportament de les cèl·lules tumorals i estromals
- Desregulació del cicle cel·lular i inestabilitat del genoma
- Alteracions metabòliques cel·lulars
- Sistema immunitari i inflamació en el càncer
- Angiogènesi
- Metàstasi
Part III. Diagnòstic i teràpies del càncer
- Teràpies clàssiques i noves
- Resistència a les teràpies
- Introducció a la investigació del càncer
Continguts pràctics
- Fenotip cel·lular: immunofluorescència in vitro i in vivo
- Capacitat cel·lular de créixer en absència d'ancoratge i absència de factors de creixement mitjançant assaig d'agar tou
- Citotoxicitat dels fàrmacs contra el càncer
- Migració cel·lular
- Clonogenicitat
Avaluació
Criteris específics per a Biologia del Càncer
L'avaluació de l'assignatura té en compte l'adquisició de les competències i dels resultats d'aprenentatge.
Es basa en el seguiment continu del treball de l'alumne, que s'avalua al llarg del curs, de l'assistència activa a l'aula, de proves escrites de teoria, de la participació activa en seminaris i en clubs de publicacions, i d'un informe escrit sobre la pràctica.
La nota final de l'assignatura és la mitjana de l'avaluació dels ítems següents:
- Continguts teòrics: 70 %
- Activitat 1. Dues proves escrites: 50 % de la nota final (NF); puntuació mínima per aprovar l'assignatura: 5 punts; recuperable.
- Primer examen: compta un 50 % de l'activitat 1; recuperable
- Segon examen: compta un 50 % de l'activitat 1; combinació de respostes múltiples, respostes a un test i respostes breus i dos problemes o temes desenvolupats; recuperable
- Si se suspèn un dels exàmens (primer o segon) o tots dos, es pot tornar a fer la part suspesa a l'examen del període de recuperació.
- Activitat 2. Exposició de treballs en grup (5 %), glossari (2 %), club de publicacions (8 %): 15 % de la NF entre totes tres activitats; no recuperable i obligatori
- Activitat 3. Assistència i participació activa als seminaris i conferències: 5 % de la NF; nota important: en els exàmens de teoria hi haurà algunes preguntes sobre els seminaris; no recuperable
- Activitat 1. Dues proves escrites: 50 % de la nota final (NF); puntuació mínima per aprovar l'assignatura: 5 punts; recuperable.
- Contingut pràctic: 30 % (l'assistència és obligatòria com a mínim al 50 % de les classes pràctiques; puntuació mínima per aprovar l'assignatura: 5 punts; no recuperable)
- Activitat 4. Participació activa en els processos: 5 % de la NF
- Activitat 5. Competències en el seguiment de protocols tècnics: 5 % de la NF
- Activitat 6. Informe escrit: 20 % de la NF; tasca no recuperable (el retard en el lliurament penalitza el 50 %)
Metodologia
L'assignatura Biologia del Càncer presenta una sèrie de continguts teòrics que s'imparteixen regularment al llarg del curs en sessions de classe i seminaris. Van acompanyats del suport de recursos audiovisuals, documentació escrita i referències bibliogràfiques i s'avaluen mitjançant exàmens escrits.
- Classes de continguts clàssics de teoria (impartides en tres blocs): bases del càncer, característiques i comportaments de les cèl·lules tumorals i estromals, i diagnòstic i teràpies del càncer. Exercicis: glossari i preguntes sobre cada unitat per fer en grups reduïts o individualment i després discutir tots plegats a l'aula.
- Classe inversa: a la segona part de la part teòrica de l'assignatura es transmeten alguns continguts (receptors i vies de senyalització) com a classe inversa. Exercicis: un qüestionari que cal respondre al campus virtual abans d'arribar a classe i després participar en un treball col·laboratiu a l'aula i, a la mateixa aula, fer una breu exposició oral del treball.
- Seminaris s'assisteix i es participa als seminaris i al debat amb ponents multidisciplinaris (clínics, bioquímics, genetistes i biòlegs). Exercicis: cal respondre un qüestionari.
- Sessions pràctiques: en quatre sessions es treballa per saber avaluar i fer alguns assajos experimentals en un laboratori d'investigació del càncer. Exercicis: s'elabora un informe escrit a partir dels resultats obtinguts en sessions pràctiques semblants a un treball científic. L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria.
Bibliografia
Bàsica
- Alberts, B. (2008). Molecular biology of the cell (5 ed.). Garland Science.
- Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., et al. (2002). Molecular Biology of the Cell. Recuperat de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21054/?term=Molecular%20Biology%20of%20the%20Cell
- Weinberg, R. A. (2014). The biology of cancer (2 ed.). Garland Science.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.