Vés al contingut

E-Salut

Text traduït

Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.

La traducció al català està desactualitzada.

Consulta preferentment el text original!

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción del inglés.

La traducción al español está desactualizada.

¡Consulta preferentemente el texto original!

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Original text

This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.

Refer to the original course guide!

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

E-Salut

Tipologia

Optativa (OP)

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G10, presencial, matí i tardaanglèsAnna Ramon Aribau
Sergi Grau Carrión

Objectius

L'E-Salut és l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en el sector de la salut per acomplir objectius administratius, educatius i assistencials. Els serveis d'E-Salut són un element clau en l'atenció dels ciutadans i són un dels pilars sobre els quals s'està basant la transformació del model assistencial actual.

Els objectius principals són:

  • Conèixer les característiques de la informació de la salut en les xarxes socials.
  • Saber identificar i utilitzar les eines TIC més adequades en funció dels objectius plantejats.
  • Ser capaç de dissenyar intervencions en disciplines de ciències de la salut utilitzant les TIC com a eina facilitadora.
  • Saber com gestionar les dades clíniques dels pacients en sistemes d'informació.
  • Conèixer les eines informàtiques més adients per als pacients en tractaments de fisioteràpia.
  • Utilitzar els videojocs, la tecnologia robòtica i la realitat virtual en la teràpia de fisioteràpia.
  • Saber com utilitzar la informàtica de la salut en recerca.

Aquesta assignatura pertany a la matèria d'Estratègies d'Intervenció en Fisioteràpia.

La llengua d'impartició és l'anglès.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Analitza i reflexiona sobre l'ús de les TIC en la informació de salut.
  • RA2. Dissenya intervencions de fisioteràpia utilitzant les TIC com a eina facilitadora.
  • RA3. Demostra habilitats en contextos d'interacció virtual mitjançant l'ús de les TIC.
  • RA4. Desenvolupa tècniques informàtiques innovadores per ser utilitzades en la pràctica professional.
  • RA5. Avalua pràctiques professionals de l'àmbit de la salut en contextos emergents i globals i proposa línies d'intervenció ajustades a les diferents realitats mitjançant l'ús de les TIC.

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
  • Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
  • Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
  • Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
  • Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
  • Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.

Bàsiques

  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per transferir el coneixement a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.

Continguts

  1. eHealth use in physiotherapy
    1. Introduction
    2. Definition of eHealth
    3. Opportunities and advantages of integration of eHealth in physiotherapy
    4. Barriers in the use of eHealth in physiotherapy practice
    5. Recommendations for eHealth in physiotherapy
  2. Electronic Health Record (EHR) systems in physical therapist practice
    1. Benefits of use EHR in physiotherapy
    2. Most useful EHR functionalities for physiotherapic professionals
    3. Managing the privacy of patient data
  3. Use of apps in physiotherapy treatments
    1. Patient education apps and reference guides
    2. Staff/Student education
    3. Clinical use and integration with HIS
  4. Use of video games
    1. Why video games can be useful
    2. Video games key features
    3. Therapeutic use of video games
    4. Comparison with conventional physiotherapy
    5. Most relevant video games solutions
  5. Use of robotics
    1. Why robotics can be useful
    2. History of robotic use in physiotherapy
    3. Basic functionalities
    4. Robots classification
    5. Most relevant robotics solutions
  6. Use of virtual reality technologies
    1. Why use of VR improves patients outcomes
    2. Virtual reality for training professionals
    3. Virtual reality for treatments
    4. Most relevant solutions in VR
  7. eHealth research and future
    1. Research projects description
    2. eHealth. Future in physiotherapy
    3. Most relevant information sources in eHealth

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Per a l'avaluació de procés de l'assignatura es tenen en compte les activitats de treball personal i grupal (el lliurament/execució de totes les activitats de l'avaluació és improrrogable).

La puntuació global de l'assignatura és el resultat de la suma obtinguda de les diferents tasques i de l'examen final. Per a poder fer aquesta suma cal haver aprovat l'examen.

Els percentatges son els següents:

  • Treballs i exercicis en grup: 30 % (no recuperable)
  • Treball individual: 30 % (no recuperable)
  • Assistència i participació a les sessions: 10 % (no recuperable)
  • Examen: 30 % (recuperable)

Per poder fer mitjana entre tots els ítems cal haver aprovat l'examen amb una nota igual o superior a 5. La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50% de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels estudiants de la Universitat de Vic, constitueixen faltes greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura, qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors, Internet o companys de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

La metodologia de treball combina:

  • Sessions teòriques amb el grup classe sencer en les quals s'exposen els continguts del diferents temes de l'assignatura.
  • Sessions pràctiques en les aules d'informàtica
  • Sessions de treball dirigit, tutories individuals i en petit grup o amb grups d'altres universitats

Bibliografia

Bàsica

  • Freeman, Chris T., Rogers, Eric, Burridge, Jane H., Hughes, Ann-Marie, Meadmore, Katie L. (2015). Iterative Learning Control for Electrical Stimulation and Stroke Rehabilitation. Springer.
  • Rivas, H., Wac, K. (2018). Digital Health: Scaling Healthcare to the World. Springer.
  • Sittig, Dean F. (2013). Electronic Health Records: Challenges in Design and Implementation. CRC Press.
  • Tan, Joseph (2005). E-Health Care Information Systems: An Introduction for Students and Professionals. John Wiley & Sons.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte