Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Fisioteràpia Esportiva
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G10, presencial, matí i tarda | català | Pere Comet Pascua |
Professorat col·laborador
- Ramon Jolis Prat
Objectius
L'assignatura Fisioteràpia Esportiva, que pertany a la matèria d'Activitat Física, Esport i Salut, pretén que l'estudiant adquireixi els coneixements bàsics per actuar en l'àmbit esportiu, ja sigui per prevenir com per diagnosticar i tractar les lesions esportives.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Descriu les patologies més freqüents derivades de la pràctica esportiva.
- RA2. Identifica les tècniques bàsiques per tractar l'esportista lesionat.
- RA3. Identifica com prevenir i tractar les lesions més freqüents derivades de la pràctica esportiva.
- RA4. Aplica adequadament els diferents mitjans (actius i passius) per a la recuperació de l'esportista.
- RA5. Dissenya un pla d'intervenció adaptat a cada tipus d'esportista lesionat.
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
Específiques
- Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.
Continguts
Bloc 1
- Introducció a la medicina esportiva: indicacions i contraindicacions de la pràctica esportiva. Patologies que es beneficien de la pràctica esportiva
- Introducció a l'esport infantil: lesions esportives més freqüents en l'esport infantil
- Factors que predisposen a la lesió esportiva: factors intrínsecs i factors extrínsecs
- Diagnòstic de les lesions esportives: història clínica. El mecanisme lesional. L'exploració. Les proves complementàries simples i complexes
- Lesions esportives més freqüents: lesions articulars. Lesions musculotendinoses. Lesions lligamentoses
- Tipus de tractaments de les lesions esportives: tractaments funcionals. Tractaments quirúrgics. Treball en un equip multidisciplinari: metge de l'esport; fisioterapeuta; entrenador; preparador físic
- Lesions més freqüents en les diferents modalitats esportives
Bloc 2
- Mètodes de recuperació de la fatiga en l'esportista: la restitució sincrònica o recuperació continuada. La restitució primària o recuperació ràpida. La restitució secundària o recuperació profunda. La restitució en la síndrome del sobreentrenament
- Tractament fisioterapèutic i prevenció de les lesions més freqüents en l'esport: el cruiximent. La distensió muscular. La ruptura fibril·lar. La periostitis tibial. La fascitis plantar. La lumbàlgia
- Protocol d'actuació davant de l'esportista lesionat: tractament de la lesió. Readaptació a l'esforç. Psicologia de l'esportista lesionat
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Els continguts pràctics (15 % de la nota final): s'avaluen de forma continuada durant el procés d'aprenentatge. L'estudiant que no hagi assistit al 80 % de les classes pràctiques ha de fer una prova pràctica de tots el blocs en finalitzar el semestre. No recuperable.
- La presentació d'un treball de seguiment d'un cas clínic d'evidència científica amb recerca bibliogràfica i relacionat amb una lesió esportiva (35 % de la nota final): es lliura al final del semestre. No recuperable.
- Els continguts teòrics (50 % de la nota final): s'avaluen mitjançant una prova escrita feta al final del semestre. Recuperable.
L'avaluació és continuada i per aprovar l'assignatura s'han de superar totes les parts. En cas de no superar alguna de les parts i que la part en qüestió no representi més del 50 % del total de l'avaluació de l'assignatura, aquesta part es considera pendent d'avaluar. Cal recuperar la part pendent durant el període d'avaluació complementària corresponent.
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50% de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels estudiants de la Universitat de Vic, constitueixen faltes greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors, Internet o companys de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
Sessions amb el grup classe en les quals s'exposen els continguts teòrics de cada bloc i classes en dos grups reduïts en les quals es desenvolupen els procediments de cada bloc de forma pràctica i grupal.
Bibliografia
Bàsica
- Kilt, G.S., Snyder-Mackler, L. (2004). Fisioterapia del deporte y el ejercicio. Elsevier Science.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.