Vés al contingut

Pràcticum III

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Pràcticum III

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

3

Crèdits

6,0

Semestre

2n

Professorat responsable

  • Anna Escribà Salvans
  • Sandra Rierola Fochs

Objectius

Mitjançant els pràcticums o les estades clíniques tutelades es pretén oferir una formació que permeti una aproximació general al desenvolupament professional de l'estudiant.

Les practiques externes s'estructuren a través de cinc assignatures: Pràcticum I, Pràcticum II, Pràcticum III, Pràcticum IV i Pràcticum V, entre el segon i quart curs del grau (semestres 4rt, 5è, 6è, 7è i 8è). Aquests períodes segueixen una seqüència progressiva per a l'adquisició de competències d'acord amb diferents nivells d'aprenentatge de les competències i la integració dels continguts de les diferents matèries del grau per a cadascun dels diferents períodes programats.

Els pràcticums clínics tenen lloc en organitzacions assistencials en virtut de convenis de col·laboració entre la UVic-UCC i cadascun dels centres. El rotatori clínic es fa en hospitals, centres sociosanitaris, centres d'atenció primària, mutualitats laborals, centres d'atenció precoç, centres d'atenció social especialitzada i centres de fisioteràpia privats.

Les estades clíniques tutelades pretenen que l'estudiant desenvolupi i integri, de manera continuada i progressiva, les competències necessàries per aplicar en un context real els coneixements adquirits en les diferents matèries que configuren el pla d'estudis.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Dissenya intervencions a partir de la millora de l'activitat física i el moviment per a la prevenció de riscos i promoció de la salut.
  • RA2. Observa i qüestiona les intervencions de fisioteràpia en la pràctica clínica.
  • RA3. Identifica la millor evidència científica sobre els procediments d'intervenció en fisioteràpia.
  • RA4. Coneix, identifica i relaciona les situacions de la pràctica clínica amb el codi ètic de la fisioteràpia i actua d'acord amb els drets humans.
  • RA5. Interpreta i aplica els diferents elements/instruments de valoració en fisioteràpia per poder fer una valoració clínica.
  • RA6. Descriu la situació de funcionament i discapacitat de l'usuari.
  • RA7. Identifica la intervenció d'altres professionals de la salut en el procés.
  • RA8. Interpreta críticament els elements de valoració en la pràctica clínica i estableix un diagnòstic en fisioteràpia.
  • RA9. Identifica els factors ambientals i personals de l'usuari/pacient i els relaciona amb la seva situació de funcionament i discapacitat.
  • RA10. Interpreta el pla d'intervenció de fisioteràpia proposat i reflexiona sobre les necessitats del pacient/usuari i del seu entorn.
  • RA11. Identifica i aplica els protocols dels procediments d'intervenció de fisioteràpia dins de l'àmbit d'actuació.
  • RA12. Estableix una relació empàtica i d'acompanyament amb els malalts i familiars.
  • RA13. Utilitza una comunicació adequada en funció del context i de l'interlocutor, ja sigui amb l'usuari/pacient, amb la família o amb altres professionals.
  • RA14. Actua i proporciona un ambient de privacitat i d'intimitat a l'usuari i comprèn i respecta la confidencialitat.
  • RA15. Manifesta respecte a la individualitat, opinions i creences de l'usuari/família sense fer judicis de valor.
  • RA16. Fa les tasques que li són assignades en els terminis establerts i participa en la dinàmica del servei.
  • RA17. Col·labora activament en les activitats planificades en el servei.
  • RA18. Organitza, planifica i revisa les tasques que ha de dur a terme.
  • RA19. Aplica les normes de seguretat i d'ergonomia necessàries per a la seva pròpia seguretat i la de l'usuari.
  • RA20. Identifica i aplica els protocols dels procediments d'intervenció de fisioteràpia propis de la institució centrats en les persones i en l'atenció integrada.
  • RA21. Busca els recursos i els mitjans necessaris per a portar a terme la pràctica de manera innovadora i mostrant interès en el seu desenvolupament professional.
  • RA22. Demostra actitud, habilitat i coneixement en el seu rol d'estudiant per poder aplicar procediments de fisioteràpia i utilitza les TIC per complementar les seves habilitats dins el propi rol de la professió.
  • RA23. Fa un bon ús dels recursos seguint les normes establertes amb compromís amb els valors professionals.
  • RA24. Porta a terme una pràctica reflexiva, accepta i modifica les seves accions i actituds en funció de les correccions/indicacions del tutor i els comentaris dels usuaris/família, i pren decisions coherents en funció de les evidències del context.
  • RA25. Identifica la dificultat i troba la manera de superar-la per assolir els objectius proposats.
  • RA26. Demostra actituds, habilitats i destreses adquirits en totes les matèries i aplica a la pràctica els coneixements adquirits en l'àmbit formal.
  • RA27. Avalua i reflexiona sobre les necessitats de salut de la població i proposa intervencions innovadores i dinàmiques per cobrir-les.
  • RA28. Incorpora en la seva actuació les explicacions, recomanacions i coneixements adquirits al llarg de la seva formació per resoldre les diferents situacions de la professió.
  • RA29. Escolta, consulta i es comunica amb tot l'equip multidisciplinari i amb el pacient/usuari i la seva família i demostra capacitat per a les relacions interpersonals.
  • RA30. Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de desenvolupament sostenible. (T8)
  • RA31. Mostra sensibilitat per a una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T8)
  • RA32. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com escrites. (T8)
  • RA33. Aplica estratègies per a la promoció de la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones en l'àmbit professional. (T8)

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
  • Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
  • Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
  • Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
  • Desenvolupar el rol professional del fisioterapeuta en diferents entorns (mitjà hospitalari, sociosanitari i comunitat, entre altres) i en un marc de polítiques sanitàries i socials des d'una perspectiva d'atenció integrada que permeti la continuïtat i integralitat en l'atenció a les persones.
  • Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
  • Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
  • Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
  • Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.

Continguts

Durant el període de pràctiques del Pràcticum III l'estudiant ha d'elaborar un treball de pràctiques, el qual s'ha d'estructurar de la manera següent:

  1. Presentació
  2. Resum de la història mèdica del procés
  3. Història clínica de fisioteràpia. S'hi ha de fer constar:
    1. Anamnesi
    2. Exploració subjectiva i objectiva (que es fa al centre; en el cas que el centre no la faci, l'estudiant ha de presentar una proposta que s'ajusti al diagnòstic mèdic)
    3. Valoració de les capacitats funcionals (que es fa al centre; en el cas que el centre no la faci, l'estudiant ha de presentar una proposta que s'ajusti al diagnòstic mèdic buscant altres instruments validats internacionalment)
    4. Aplicació de la CIF en el procés
    5. Diagnòstic de fisioteràpia
    6. Objectius terapèutics
    7. Tractament de fisioteràpia i protocols d'intervenció
    8. Evolució. Nova recollida de dades
    9. Redacció d'un informe final de seguiment
    10. Descripció del procés de prevenció primària, secundària i terciària en relació amb el cas clínic treballat
  4. Evidència científica en la pràctica clínica. Resum dels articles (abstract) i descripció de l'aplicació a la pràctica del cas clínic escollit (mínim de 3). Cal consultar l'annex 2 "Evidència científica en la pràctica clínica" (màxim 3 fulls per les dues cares).
  5. Conclusions: han d'explicitar de forma breu els resultats del treball i la seva rellevància i s'han de relacionar amb els objectius fixats al començament.
  6. Bibliografia: ha de contenir totes les fonts bibliogràfiques emprades i s'han de fer les cites de forma adequada i completa, d'acord amb les normes de citació bibliogràfica.

També ha d'elaborar el portafolis amb Mahara amb el següent contingut:

  1. Descripció del centre i/o servei de pràctiques
  2. Relació dels professionals de la salut que intervenen en el cas clínic
  3. Diari reflexiu de l'estada de pràctiques
  4. Autoavaluació
  5. Formació realitzada durant l'estada pràctica (opcional, només en el cas que l'estudiant ho hagi fet)

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial. Cal tenir en compte els aspectes següents:

  • L'avaluació final del període del Pràcticum III s'estableix a través del resultat de l'avaluació del tutor de pràctiques de centre (30 % de la nota final, no recuperable), del seguiment del portafoli amb Mahara (20 % de la nota final, no recuperable), del treball del Pràcticum III (20 % de la nota final, no recuperable) i de la simulació d'alta complexitat amb pacient estandarditzat (30 % de la nota final, recuperable).
  • Cal fer el lliurament del treball en el període establert, durant les dues setmanes següents a la finalització de les pràctiques.
  • Si els lliuraments no es fan en les dates establertes, la nota del treball o del portafolis no pot ser superior a 5.
  • En cas de no lliurar els punts 2, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5 i 3.6 del treball dins del límit de la data esmentada de prelliurament, la nota final no pot superar el 5.
  • En cas de suspendre el treball final escrit, queda suspesa l'assignatura sencera de pràctiques, tenint en compte que l'alumne ja ha pogut fer les correccions pertinents posteriors al prelliurament i ha obtingut el feedback del seu tutor acadèmic.
  • En cas de no presentar-se sense prèvia justificació el dia de la simulació, aquesta queda suspesa i, conseqüentment, també hi queda l'assignatura sencera.
  • En cas de suspendre la part pràctica del centre, que no és recuperable, queda suspesa l'assignatura. Cal superar la nota de centre amb una nota mínima de 5.
  • En cas de suspendre el portafolis, l'alumne ha de refer-lo seguint les indicacions del seu tutor acadèmic o tutora acadèmica o del coordinador o coordinadora de pràctiques en un termini de tres dies i, si el treball és correcte, opta a un 5 com a nota màxima. La no presentació o no rectificació del portafolis comporta que l'activitat quedi suspesa i, per tant, també hi quedi l'assignatura.
  • En cas que l'assistència de les pràctiques no arribi al 80 %, l'assignatura queda suspesa i s'ha de fer un torn nou de pràctiques de la mateixa durada que l'anterior.
  • Per aprovar l'assignatura han d'estar aprovades amb una nota igual o superior a 5 cadascuna de les parts de què consta: treball, simulació i estada clínica. En cas que no es compleixi aquest requisit, es pot suspendre l'assignatura. Es valora que l'alumne empleni l'enquesta de la tutorització rebuda durant l'assignatura en el moment en què finalitzi.

Important

És imprescindible fer el lliurament de totes les tasques i és responsabilitat de l'alumne vetllar perquè el centre empleni el formulari amb la nota corresponent i les especialitats fetes. En cas de no haver lliurat algun dels documents en el moment d'introduir la nota en les actes, l'assignatura queda suspesa.

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • Realització de les pràctiques tutelades al centre o servei durant el període corresponent
  • Realització d'un treball relacionat amb un cas clínic observat durant el període de pràctiques
  • Realització d'un informe d'autoavaluació
  • Realització d'una simulació d'alta complexitat amb pacient estandarditzat

La programació horària de l'assignatura és de matins i/o tardes, en funció de l'horari laboral del centre o servei assignat.

Bibliografia

Bàsica

  • Aldridge, Matthew. & Wanless, Stephen. (2012). Developing healthcare skills through simulation. Recuperat de https://sk.sagepub.com/books/developing-healthcare-skills-through-simulation
  • Niaz, Aiman (2019). Essentials of Physiotherapy Clinical Practice: A guide for physiotherapist. Recuperat de https://books.google.es/books/about/Essentials_of_Physiotherapy_Clinical_Pra.html?id=4-KAyAEACAAJ&redir_esc=y

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte