Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Pràcticum II
Tipologia
Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Professorat responsable
- Marc Vidal Falguera
- Anna Escribà Salvans
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
Mitjançant els pràcticums o les estades clíniques tutelades es pretén oferir una formació que permeti una aproximació general al desenvolupament professional de l'estudiant.
Les practiques externes s'estructuren a través de cinc assignatures: Pràcticum I, Pràcticum II, Pràcticum III, Pràcticum IV i Pràcticum V, entre el segon i quart curs del grau (semestres 4rt, 5è, 6è, 7è i 8è). Aquests períodes segueixen una seqüència progressiva per a l'adquisició de competències, d'acord amb diferents nivells d'aprenentatge de les competències, així com la integració dels continguts de les diferents matèries del grau per a cada un dels diferents períodes programats.
Els pràcticums clínics es fan en organitzacions assistencials en virtut de convenis de col·laboració entre la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya i cadascun dels centres. El rotatori clínic es fa en hospitals, centres sociosanitaris, centres d'atenció primària, mutualitats laborals, centres d'atenció precoç, centres d'atenció social especialitzada i centres de fisioteràpia privats.
Les estades clíniques tutelades pretenen que l'estudiant desenvolupi i integri, de manera continuada i progressiva, les competències necessàries per aplicar en un context real els coneixements adquirits en les diferents matèries que configuren el pla d'estudis.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix, identifica i relaciona les situacions de la pràctica clínica amb el codi ètic de la fisioteràpia i actua d'acord amb els drets humans.
- RA2. Identifica els instruments de valoració subjectiva i objectiva utilitzats al centre.
- RA3. Registra les valoracions funcionals utilitzades.
- RA4. Descriu la situació de funcionament i discapacitat de l'usuari.
- RA5. Identifica la intervenció d'altres professionals de la salut en el procés.
- RA6. Facilita i porta a terme una comunicació efectiva i adaptada i adopta una actitud d'escolta activa.
- RA7. Actua i proporciona un ambient de privacitat i d'intimitat a l'usuari i comprèn i respecta la confidencialitat.
- RA8. Manifesta respecte a la individualitat, opinions i creences de l'usuari/família sense fer judicis de valor.
- RA9. Mostra interès per la dinàmica del servei i les activitats que se li assignen.
- RA10. Col·labora activament en les activitats planificades en el servei.
- RA11. Aplica les normes de seguretat i d'ergonomia necessàries per a la seva pròpia seguretat i la de l'usuari.
- RA12. Mostra interès per aclarir dubtes i reconèixer les diferents fonts d'informació per fomentar el seu desenvolupament com a professional.
- RA13. Fa un bon ús dels recursos seguint les normes establertes amb compromís amb els valors professionals.
- RA14. Porta a terme una pràctica reflexiva, accepta i modifica les seves accions i actituds en funció de les correccions/indicacions del tutor i els comentaris dels usuaris/família, i pren decisions coherents en funció de les evidències del context.
- RA15. Demostra actituds, habilitats, destreses, adquirits en totes les matèries i aplica a la pràctica els coneixements adquirits en l'àmbit formal.
- RA16. Incorpora en la seva actuació les explicacions, recomanacions i els coneixements adquirits al llarg de la seva formació per resoldre les diferents situacions de la professió.
- RA17. Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de desenvolupament sostenible. (T8)
- RA18. Mostra sensibilitat per a una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T8)
- RA19. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com escrites. (T8)
- RA20. Aplica estratègies per a la promoció de la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones en l'àmbit professional. (T8)
Competències
Generals
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
- Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.
Continguts
Durant el període de practiques del Pràcticum II l'estudiant ha d'elaborar un treball (cas clínic) i un e-portafolis (memòria de pràctiques) que s'ha d'estructurar de la manera següent:
El treball del cas clínic ha de seguir les orientacions i normes per a la presentació de treballs acadèmics de la FCSB de la Universitat de Vic. A més a més ha de presentar els continguts següents:
- Breu descripció del centre o servei de pràctiques (màxim 1 full per les dues cares)
- Referències de l'usuari
- Tipologia de pacient
- Edat
- Estatus dels pacients del centre (econòmic, social, cognitiu)
- Referències de l'usuari
- Resum de la història mèdica del procés (màxim 2 fulls per les dues cares)
- Breu descripció del procés patològic (mecanisme lesional)
- Descripció del diagnòstic mèdic
- Proves complementàries
- Història clínica de fisioteràpia. S'hi ha de fer constar:
- Anamnesi
- Exploració subjectiva i objectiva (què es fa al centre)
- Valoració de les capacitats funcionals (com es fa al centre + altres instruments de valoració validats internacionalment)
- Aplicació de la Classificació Internacional del Funcionament, de la Discapacitat i de la Salut (CIF) en el procés
- Diagnòstic de fisioteràpia
- Objectius terapèutics
- Tractament de fisioteràpia i protocols d'intervenció
- Evolució. Nova recollida de dades
- Relació dels professionals de la salut que intervenen en el cas clínic amb una breu descripció del moment de la intervenció i del seu rol
- Reflexió personal en relació amb el procés d'aprenentatge
- Conclusions: han d'explicitar de forma breu els resultats del treball i la seva rellevància tot relacionant-los amb els objectius fixats a l'inici del període de pràctiques.
L'e-portafolis consta de 5 apartats en què cal descriure el centre i el seu funcionament, fer un diari reflexiu i explicar les relacions amb els professionals i els pacients, fer una autoavaluació reflexiva i descriure treball realitzat durant aquest període. Es imprescindible haver fet el curs del portafolis Mahara.
Avaluació
L'avaluació d'aquesta assignatura segueix les pautes següents:
- L'entrega del treball es fa a través del Campus Virtual.
L'avaluació final del període de Pràcticum II té en compte:
- L'avaluació del tutor de pràctiques del centre: 30 % de la nota final
- Treball d'un cas clínic del Pràcticum II: 40 % de la nota final
- Presentació de l'e-portafolis de pràctiques: 30 % de la nota final
Per poder avaluar l'e-portafolis és imprescindible tenir la nota del centre de pràctiques aprovada com a minim amb un 5 i haver assistit al centre el 100 % dels dies de pràctiques.
En cas de suspendre l'e-portafolis, l'estudiant no ha de recuperar el temps d'estada clínica, sinó que ha de refer-lo seguint les indicacions del seu tutor o tutora en un termini de tres dies. En aquest cas només opta a un 5 de nota màxima. La no presentació o no rectificació del portafolis comporta suspendre l'assignatura, encara que la nota de centre estigui aprovada. En cas que l'assistència a les pràctiques no arribi al 80 %, l'assignatura queda suspesa.
En cas de suspendre la part pràctica del centre, queda suspesa l'assignatura sencera.
El treball del cas clínic té una preentrega que corregeix el tutor o tutora de la UVic, en la qual s'indica a l'alumne si tot és correcte o bé s'ha de modificar alguna cosa. El lliurament final del treball del cas clínic és recuperable. Si és el cas, s'ha de refer seguint les indicacions del tutor de pràctiques de la UVic en un termini de tres dies, i només s'opta a una nota màxima de 5, ja que l'estudiant ja l'ha valorat i rectificat en la preentrega. Els lliuraments s'han de fer en les dates establertes (durant el període de pràctiques).
Per aprovar l'assignatura cal que la nota del centre de pràctiques sigui igual o superior a 5. Si en fer la mitjana amb la nota del cas clínic i la de l'e-portafolis, la nota resultant és igual o superior a 5 l'assignatura queda aprovada.
Per poder entrar les notes és indispensable que l'alumne hagi penjat el cas clínic dins de l'e-portafolis i que tant l'e-portafolis com les tasques que s'hi demanen quedin penjades dins de l'espai virtual de l'assignatura. Totes les tasques s'han d'entregar en les dates assenyalades. En cas contrari no es valoren ni corregeixen. Es valora que, en acabar l'assignatura, l'estudiant empleni l'enquesta de la tutorització rebuda.
Important
És imprescindible lliurar totes les tasques. L'estudiant és l'única persona responsable de vetllar perquè el centre empleni l'informe d'avaluació amb la nota obtinguda i les especialitats treballades. En cas de no haver lliurat algun dels documents en el moment d'entrar la nota en les actes, l'assignatura queda suspesa.
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
La metodologia consisteix en:
- Realització de les pràctiques tutelades al centre o servei.
- Realització d'un treball relacionat amb un cas clínic observat durant el període de pràctiques i d'un e-portafolis que ha d'incloure la descripció del centre, un diari reflexiu de pràctiques i una autoavaluació que tingui en compte els resultats d'aprenentatge propis de l'assignatura del Pràcticum II.
L'assignatura és de matins i/o tardes en funció de l'horari laboral del centre o servei assignat.
Bibliografia
Bàsica
- Niaz, Aiman (2019). Essentials of Physiotherapy Clinical Practice: A guide for physiotherapist. Amazon Digital Services LLC - KDP Print US, 2019.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.