Vés al contingut

Pràcticum I

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Pràcticum I

Tipologia

Pràctiques Acadèmiques Externes (PAE)

Curs

2

Crèdits

6,0

Semestre

2n

Professorat responsable

  • Anna Escribà Salvans

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar
  • 5. Igualtat de gènere
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

Els pràcticums o estades clíniques tutelades pretenen oferir una formació que permeti fer una aproximació general al desenvolupament professional de l'estudiant. Amb el Pràcticum I l'estudiant rep una formació preclínica que li permet moure's amb desimboltura posteriorment en l'àmbit sanitari i iniciar la integració dels coneixements, les habilitats, les actituds i els valors adquirits fins a aquest moment en les matèries desenvolupades al llarg del primer curs i de l'inici del segon curs.

Una part de l'assignatura es duu a terme a les instal·lacions de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar i, un cop rebuda la formació preclínica bàsica, l'estudiant fa una estada en centres o institucions sanitàries en les quals l'alumne pot conèixer el rol del professional en l'àmbit sanitari.

Els objectius marcats per a l'assoliment del Pràcticum I són:

  • Aplicar en la seva pràctica els valors de la professió i el codi deontològic i les normes pròpies de la fisioteràpia.
  • Escoltar, consultar i comunicar-se amb tot l'equip multidisciplinari que atén el pacient/usuari i amb la família, i demostrar capacitat per a les relacions interpersonals.
  • Facilitar i portar a terme una comunicació efectiva i adaptada, i adoptar una actitud d'escolta activa que proporcioni un ambient de confiança, privacitat, intimitat i confidencialitat a l'usuari/família, i que permeti identificar i reconèixer la diversitat, i fomentar la integració i la inclusió social.
  • Manifestar respecte a la individualitat, les opinions i les creences de l'usuari/família sense fer judicis de valor.
  • Portar a terme una pràctica reflexiva, acceptar i modificar les accions i actituds en funció de les correccions i indicacions del tutor i dels comentaris dels usuaris/família, i prendre decisions coherents en funció de les evidències del context.
  • Aplicar les normes de seguretat i d'ergonomia necessàries per a la pròpia seguretat i la de l'usuari.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Coneix, identifica i relaciona les situacions de la pràctica clínica amb el codi ètic de la fisioteràpia i actua d'acord amb els drets humans.
  • RA2. Facilita i porta a terme una comunicació efectiva i adaptada i adopta una actitud d'escolta activa.
  • RA3. Actua i proporciona un ambient de privacitat i d'intimitat a l'usuari i comprèn i respecta la confidencialitat.
  • RA4. Manifesta respecte a la individualitat, opinions i creences de l'usuari/família sense fer judicis de valor.
  • RA5. Porta a terme una pràctica reflexiva, i accepta i modifica les seves accions i actituds en funció de les correccions/indicacions del tutor i dels comentaris dels usuaris/família.
  • RA6. Aplica correctament les maniobres de reanimació cardiopulmonar (RCP).
  • RA7. Descriu les diferents tècniques de la termoteràpia i electroteràpia i els seus efectes sobre el cos humà i identifica les principals indicacions, contraindicacions i precaucions.
  • RA8. Demostra l'aplicació correcta dels procediments de termoteràpia i electroteràpia a través de la resolució de casos.
  • RA9. Coneix els principis bàsics de les tècniques de transferències i les maniobres de manutenció de pacients en les posicions de decúbit, sedestació, bipedestació i la marxa amb i sense ajudes.
  • RA10. Planteja intervencions coherents amb els valors democràtics i de desenvolupament sostenible. (T8)
  • RA11. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T8)
  • RA12. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com escrites. (T8)
  • RA13. Aplica estratègies per a la promoció de la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones en l'àmbit professional. (T8)

Competències

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.

Bàsiques

  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.

Continguts

Formació preclínica

Seminari de suport vital bàsic

  • Formació assistencial bàsica
  • Conceptes d'urgències/emergències i sistema d'emergències a Catalunya. Introducció als primers auxilis: hemorràgies, cremades, alteracions respiratòries, alteracions cardíaques, alteracions de la consciència i alteracions metabòliques. La reanimació cardiopulmonar (RCP) i suport vital bàsic. Determinació dels signes vitals
  • L'equip multidisciplinari. Les mesures higièniques en l'entorn hospitalari. Precaucions
  • Embenats compressius i immobilitzadors. Sondatge vesical i nasogàstric. Drenatges i ostomies. Vies endovenoses perifèriques

Seminari de mobilitzacions i transferències

  • Introducció als conceptes bàsics de mobilització i transferència. Evolució del paradigma de les transferències. Concepte i principis bàsics de l'ergonomia
  • Pràctica clínica de transferències: aspectes que cal tenir en compte a l'hora de fer una transferència. Tècniques de redreçament vertical i horitzontal. Transferències de la posició de sedestació. Transferència de sedestació a bipedestació. Transferència de sedestació a sedestació. Redreçament en sedestació
  • Ajudes tècniques bàsiques: demostració de la seva utilització i pràctica als estudiants
  • Conceptes de funcionalitat, moviment humà, aprenentatge motor i consciència corporal (explicació teòrica i pràctica clínica per part dels estudiants)

Seminaris de termoteràpia i electroteràpia

  • Fonaments de la termoteràpia, la vibroteràpia, la pressoteràpia i la crioteràpia. Precaucions i contraindicacions
  • Fonaments de la electroteràpia. La electroteràpia analgèsica. La electroteràpia excitomotriu de músculs normalment innervats i dels músculs parcial o totalment desnervats. Precaucions i contraindicacions

Seminaris de marxa humana i ajudes tècniques

  • Fonaments de la marxa humana normal i de la marxa patològica
  • Estudi de la posturografia
  • Fonaments de les ajudes tècniques utilitzades en les diferents alteracions de la marxa humana normal

Formació clínica

Estada de pràctiques clíniques externes

En aquest Pràcticum I, d'una durada de quinze dies, s'ofereixen a l'estudiant centres de la regió geogràfica de Catalunya. Com que la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya es troba en aquesta regió, es pretén que l'alumne pugui entendre el sistema de funcionament, gestió, programació i l'idioma de les institucions sanitàries del lloc. Com que es tracta d'una assignatura de segon en què encara no s'han assolit continguts teòrics específics de la professió, en aquest Pràcticum I s'ofereix a l'estudiant una tipologia de centre per a l'estada clínica en el qual es treballa la professió de manera més genèrica: hospitals, residències de persones grans i mútues, entre d'altres.

Portafolis

Durant l'estada clínica l'alumne ha de redactar un portafolis en què ha de recollir tota la informació i coneixement que adquireix al llarg del període. Segons la organització del centre, pot ser que el recorregut descrit sigui alternat. Els elements que cal incloure-hi són:

  • Organigrama del centre
  • Descripció detallada en forma de dietari de l'estada clínica amb les reflexions pertinents sobre el contingut. S'hi ha d'explicar l'experiència de la primera estada clínica de Fisioteràpia, que ha d'incloure:
    • Descripció del procés d'elecció del tipus de rehabilitació per a cada pacient en funció del diagnòstic funcional
    • Descripció de les tècniques utilitzades pels fisioterapeutes
    • Reflexió sobre el procés d'aprenentatge adquirit a la Universitat
  • Descripció de la comunicació verbal i no verbal del professional amb el pacient i amb els altres professionals de la salut
  • Autoavaluació de l'estudiant tenint en compte els resultats d'aprenentatge que cal assolir en aquesta assignatura

Simulació clínica

Un cop acabades les estades clíniques del període, l'alumne ha de demostrar l'assoliment de les competències i els resultats d'aprenentatge adquirits mitjançant una prova de simulació d'una situació clínica que es determina el mateix dia de l'execució. Això implica que l'estudiant cal que es prepari tots els casos clínics que es proposen i detallen a la guia de l'estudiant (dossier de l'assignatura inclòs a l'aula de l'assignatura).

Avaluació

L'assignatura es divideix en dos blocs, el bloc teòric i el bloc pràctic.

Bloc teòric

Es compon de dues parts:

  • Assistència als seminaris teòrics: avaluació continuada i assistència a les activitats pràctiques dutes a terme en els laboratoris corresponents. És imprescindible l'assistència al 80 % d'aquestes sessions pràctiques. L'assistència als seminaris compta un 10 % de la nota final.
  • Prova escrita al final del semestre, recuperable. Correspon al 10 % de la nota final.

Bloc pràctic

Es compon de tres parts:

  • L'estada de pràctiques clíniques de 15 dies de durada que té un valor del 30 % de la nota final de l'assignatura. En cas que l'assistència a les pràctiques no arribi al 80 %, l'assignatura queda suspesa i s'ha de fer un altre cop un torn de pràctiques de la mateixa durada que l'anterior. L'assistència a les pràctiques és obligatòria en la seva totalitat. Les possibles absències als centres de pràctiques s'han de notificar amb la màxima antelació possible al centre on es fan i al tutor de la UVic, i cal comunicar-les al professor de pràctiques o a la coordinadora de pràctiques de la FCSB. En cas de malalties llargues o d'absències per motius personals justificats, la recuperació es valora amb el professor de pràctiques o amb la coordinadora de pràctiques de la FCSB.
  • La presentació d'un portafolis de pràctiques. Per poder avaluar aquest portafolis és imprescindible tenir un informe favorable del centre de pràctiques i assistir al 100 % dels dies de pràctiques al centre. El portafolis té un valor del 30 % de la nota final. En cas de suspendre el portafolis, l'estudiant no ha de recuperar el temps d'estada clínica, sinó que ha de refer-la seguint les indicacions del seu tutor o tutora o de la coordinadora de pràctiques en un termini de tres dies. En aquest cas només opta a un 5 com a nota màxima, si el contingut del portafolis és correcte. La no presentació o no rectificació del portafolis comporta suspendre l'assignatura.
  • Simulació clínica. Té un valor del 20 % de la nota final.

Per arribar a la nota global de l'assignatura de Pràcticum I és necessari obtenir un 5 de mitjana, sempre que la nota del centre sigui igual o superior a 5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

Els seminaris teòrics es porten a terme dins de la Facultat, en sessions teoricopràctiques; després de la demostració del professor, els alumnes treballen els coneixements i habilitats necessaris per moure's amb desimboltura en un àmbit sanitari.

L'estada clínica es fa en les institucions sanitàries amb les quals la Universitat té convenis.

Des de la Coordinació de les Pràctiques de la FCSB i, segons la tria de centre que fan els alumnes a Sigma, se'ls assigna un centre sanitari o institució en el qual han de fer l'estada clínica tutelada en un horari acordat i no susceptible de canvi o modificació. Durant aquest període de quinze dies l'estudiant ha de fer el procés d'integració al centre, conèixer la seva estructura física i funcional, conèixer els membres de l'equip i desenvolupar-hi les tasques que se li encomanin.

El seminari de simulació clínica forma part del programa de simulació que es desenvolupa durant tot el grau i que pretén ser un espai per a la integració de coneixements i el desenvolupament de competències, tant específiques com generals i transversals. Aquest programa de simulació serveix per potenciar la reflexió i el raonament clínic. En grups de 5 persones, els alumnes fan unes activitats de simulació basades en casos clínics dissenyats amb aquest objectiu. Abans i després de l'acció de simulació pròpiament dita, es porten a terme sessions de preparació (prebriefing) i de briefing.

Bibliografia

Bàsica

  • Fernández González, M., Fernández Valencia, M., Manso Huerta, M. Á., Gómez Rodríguez, M.P., Jiménez Recio, M. C., Del Coz Díaz, F. (2014). Trastornos musculoesqueléticos en personal auxiliar de enfermería del Centro Polivalente de Recursos para Personas Mayores. Gerokomos.
  • Giraldo JM, Molina R, Mestre J, Carmona F, Cerdà M, Balanzó X et al. (2015). Resum Executiu de les Guies 2015 de l’European Resuscitation Council. Consell Català de Ressuscitació: Consell Català de Ressuscitació. Recuperat de https://www.cercp.org/wp-content/uploads/2015/10/Recomanacions_ERC_2015_Resum_executiu.pdf
  • Molina, F., Carratalá, M. (2020). La marcha humana: Biomecánica, avaluación y patología. Médica Panamericana.
  • Sisinio de Castro (2019). Manual de patología general (8 ed.). Masson.
  • ​ Stack, T., Ostrom, L. T., & Wilhelmsen, C. A. (2016). Occupational ergonomics: A practical approach. John Wiley & Sons. (2016). Occupational ergonomics: A practical approach. John Wiley & Sons. Recuperat de https://www.wiley.com/en-us/Occupational+Ergonomics:+A+Practical+Approach-p-9781118814215

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte