Vés al contingut

Atenció Clínica Integral

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Atenció Clínica Integral

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

4

Crèdits

6,0

Semestre

1r

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàDaniel Jiménez Hernández
Pablo Ventura Martínez
G15, presencial, tardaespanyolDaniel Jiménez Hernández
Pablo Ventura Martínez
G16, presencial, tardaespanyolDaniel Jiménez Hernández
Pablo Ventura Martínez

Professorat col·laborador

  • Daniel Alonso Masmitja
  • Josep Oriol Alarge Marti
  • Laura Crous Parcerisas
  • Meritxell Parareda Ventura
  • Ricard Castro Prat
  • Josep Ortiz Jurado
  • Laura Crous Gonzalez
  • Vinicius Rosa De Oliveira
  • Eva Giro Nieto
  • Ramon Jolis Prat
  • Sandra Rierola Fochs
  • Helena Güell Masramon
  • Anna Parramon Horno
  • Maria Gloria Castello Gil

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 5. Igualtat de gènere

Objectius

Aquesta assignatura pretén integrar coneixements teòrics i actitudinals de l'atenció i intervenció del fisioterapeuta en els àmbits respiratori, musculoesquelètic, de la geriatria, neurologia i pediatria a partir de l'estructuració d'un procés de raonament clínic adequat i de la integració interdisciplinària.

L'assignatura pretén que l'alumne assoleixi els objectius següents:

  • Conèixer la teoria general del raonament clínic.
  • Relacionar el raonament clínic amb la Classificació internacional del funcionament, de la discapacitat i de la salut (CIF) i integrar totes dues coses amb el diagnòstic en fisioteràpia.
  • Integrar l'atenció de fisioteràpia dins de l'equip interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Dissenya intervencions que donen resposta a necessitats de l'àmbit de forma disciplinària.
  • RA2. Adquireix coneixements avançats i comprèn els aspectes teòrics i pràctics de l'àmbit de la fisioteràpia.
  • RA3. Es mou amb desimboltura en situacions complexes o que requereixen el desenvolupament de noves solucions, tant en l'àmbit acadèmic com en el laboral o professional dins de l'àmbit de la fisioteràpia.
  • RA4. Analitza i relaciona els processos del raonament clínic en els diferents àmbits de la fisioteràpia.
  • RA5. Elabora situacions d'intervenció clínica disciplinària i interdisciplinària en els diferents àmbits de la fisioteràpia.
  • RA6. Planteja intervencions en coherència amb els valors democràtics i de desenvolupament sostenible. (T8)
  • RA7. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T8)
  • RA8. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere tant en les produccions orals com escrites. (T8)
  • RA9. Aplica estratègies per a la promoció de la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones en l'àmbit professional. (T8)

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
  • Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
  • Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
  • Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
  • Desenvolupar el rol professional del fisioterapeuta en diferents entorns (mitjà hospitalari, sociosanitari i comunitat, entre altres) i en un marc de polítiques sanitàries i socials des d'una perspectiva d'atenció integrada que permeti la continuïtat i integralitat en l'atenció a les persones.
  • Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
  • Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
  • Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
  • Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
  • Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un grau alt d'autonomia.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
  • Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
  • Interactuar en contextos globals i internacionals per transferir el coneixement a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents i de recerca.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
  • Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.

Continguts

Bloc teòric

  1. Teoria del raonament clínic
  2. Estudi i resolució de casos des d'una perspectiva d'atenció integrada, interdisciplinària i intersectorial
  3. Raonament clínic en la pràctica
  4. Simulació clínica

Bloc pràctic

  1. Seminaris de resolució de casos de fisioteràpia musculoesquelètica, geriàtrica, pediàtrica, respiratòria i neurològica

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Bloc teòric

A aquest bloc li correspon el 50 % del total de l'assignatura.

Els continguts teòrics s'avaluen mitjançant proves escrites (de tipus V/F, test, preguntes curtes i/o cas clínic). Per aprovar, la nota final del bloc teòric ha de ser igual o superior a 5. Les activitats són recuperables.

Bloc pràctic

A aquest bloc li correspon el 50 % del total de l'assignatura. Es distribueix de la manera següent:

  • Actitud per aprendre (10 %): actitud a classe, participació, interacció dins del subgrup de treball, avaluació continuada del professor (no recuperable)
  • Avaluació de la resolució de casos clínics (40 %, recuperable)
    • Resolució del cas clínic de fisioteràpia musculoesquelètica (8 %)
    • Resolució del cas clínic de fisioteràpia respiratòria (8 %)
    • Resolució del cas clínic de fisioteràpia en geriatria (8 %)
    • Resolució del cas clínic de fisioteràpia en neurologia (8 %)
    • Resolució del cas clínic de fisioteràpia en pediatria (8 %)

El contingut pràctic s'avalua a partir de la resolució d'un cas clínic per a cada àmbit de coneixement. L'avaluació del cas clínic de cada àmbit, que correspon al contingut pràctic de l'assignatura, es fa mitjançant el procés de coavaluació entre els grups d'estudiants i el professor o professora corresponent. Si la nota de la coavaluació entre el grup d'estudiants i el professor o professora no difereix de més de 2 punts, el resultat final és la mitjana entre l'avaluació del grup d'estudiants i la del professor o professora. Si el resultat entre les dues avaluacions (la del grup i la del professor o professora) difereix en més de 2 punts, el resultat final és la nota establerta pel professor o professora responsable de la docència de l'àmbit corresponent que s'està avaluant.

Per superar el bloc pràctic s'ha d'aprovar amb un 5 cadascun dels casos clínics de l'avaluació. És a dir, el cas clínic de fisioteràpia musculoesquelètica, el de geriatria, el de pediatria, el de neurologia i el de fisioteràpia respiratòria.

L'avaluació és continuada i per aprovar l'assignatura s'ha de superar cadascuna de les parts, és a dir, el bloc teòric i el bloc pràctic.

Per establir la nota final segons la ponderació dels diferents ítems d'avaluació és necessari que aquests ítems estiguin superats amb la qualificació de 5 o més en les activitats d'avaluació que siguin recuperables.

En el cas de no superar alguna de les parts, l'estudiant pot recuperar el contingut que decideixi en el període d'avaluació complementària, mentre no superi el 50 % de l'assignatura.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant pot recuperar els continguts no superats durant el procés d'avaluació continuada i que no superin el 50 % del total de la qualificació de l'assignatura.

Per aplicar la ponderació de la qualificació final dels ítems avaluats en l'avaluació complementària és imprescindible tenir superats amb la qualificació de 5 o més els continguts següents:

  • Resolució del cas clínic de fisioteràpia musculoesquelètica (8 %)
  • Resolució del cas clínic de fisioteràpia respiratòria (8 %)
  • Resolució del cas clínic de fisioteràpia en geriatria (8 %)
  • Resolució del cas clínic de fisioteràpia en neurologia (8 %)
  • Resolució del cas clínic de fisioteràpia en pediatria (8 %)

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

Es fan sessions amb el grup classe (a l'aula) en les quals es presenten els continguts teòrics de cada bloc a través d'exposicions magistrals, casos clínics, resolució de problemes i treball en grups.

També es fan classes pràctiques amb grups reduïts (en laboratoris) en les quals es desenvolupen els procediments pràctics de cada bloc i es practica la resolució de casos en grups reduïts.

Bibliografia

Bàsica

  • Guzmán, S & Elizondo, R (2022). Anatomía humana en casos clínicos : aprendizaje centrado en el razonamiento clínico (5 ed.). Editorial Médica Panamericana.
  • Seco Calvo,J & Burgos Alonso, N (2022). Fisioterapia comunitaria y salud pública : gestión, administración sanitaria y educación para la salud. Editorial Médica Panamericana.
  • Torres Cueco, Rafael (2008). La columna cervical: Evaluación clínica y aproximaciones terapéuticas. Editorial Médica.

Complementària

El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte