Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Activitat Física i Salut I
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
4
Crèdits
3,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Carles Parés Martínez |
Marta Solà Serrabou | ||
G15, presencial, tarda | espanyol | Carles Parés Martínez |
Marta Solà Serrabou | ||
G16, presencial, tarda | espanyol | Carles Parés Martínez |
G40, presencial, matí | català | Carles Parés Martínez |
Marta Solà Serrabou |
Professorat col·laborador
- Pau Farrés Godayol
- Meritxell Parareda Ventura
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 3. Salut i benestar
- 5. Igualtat de gènere
Objectius
Aquesta assignatura pretén que l'estudiant pugui utilitzar l'activitat física (AF) i l'exercici físic com a eines terapèutiques tant per al tractament com per a la prevenció de les diferents patologies de la població. Els objectius principals van adreçats a permetre que l'alumne sàpiga fer la valoració i el tractament del pacient des d'una perspectiva global, en consonància amb les seves necessitats, i apropar aquesta valoració i tractament a les motivacions personals del pacient per assolir la màxima continuïtat d'uns tractaments que utilitzin l'exercici físic terapèutic com un recurs més per tenir en compte i per aplicar aquests tractaments en els diferents àmbits de la fisioteràpia.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Identifica i reconeix els beneficis de la pràctica saludable i les adaptacions que aquesta pràctica provoca en l'organisme en els diferents tipus de població. També analitza les capacitats personals i professionals pròpies relacionades amb l'ús de l'activitat física per millorar la salut. (E5, E7, E8, E9, E11)
- RA2. Dissenya programes d'activitat física tenint en compte les particularitats i variacions de la condició física en diferents poblacions, que analitzen èticament situacions de desigualtat i proposen mesures de compensació. (E5, E7, E8, E9, E11)
- RA3. És capaç de seleccionar, administrar i interpretar instruments específics de mesura de la qualitat de vida relacionada amb la salut. (E5, E7, E8, E9, E11)
- RA4. Mostra sensibilitat per una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T8)
- RA5. Aplica estratègies per a la promoció de la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones en l'àmbit professional. (T8)
Competències
Generals
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
- Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
- Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Gestionar, organitzar i optimitzar processos de treball o serveis assistencials de l'àmbit de la fisioteràpia segons les regulacions administratives i legals vigents i incorporar models organitzatius inclusius i participatius.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
- Projectar els valors de l'emprenedoria i la innovació en l'exercici de la trajectòria personal acadèmica i professional.
Continguts
- Conceptes generals d'activitat física (AF) i salut
- Prescripció de l'activitat física
- Promoció de l'activitat física
- Malalties cròniques i activitat física
- Activitat física en poblacions específiques
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
L'estructura d'avaluació de l'assignatura s'adapta a l'enfocament pedagògic, de manera que l'examen convencional de coneixements es combina amb una valoració integral de l'adquisició de les habilitats i actituds treballades de forma pràctica en les sessions i esperades com a resultats d'aprenentatge.
Per tant, la metodologia d'avaluació de l'assignatura es basa en un sistema d'avaluació continuada que té en compte els blocs o apartats següents:
A) Elaboració de treballs, projectes, presentacions d'exercicis, lectures i activitats de treball individual (40 % de la nota final):
- 1a tasca: Les dimensions de l'activitat física (10 % de la nota final)
- 2a tasca: Lectura d'article i elaboració d'un resum/informe (15 % de la nota final)
- 3a tasca: Lectura d'article i elaboració d'un resum/informe (15 % de la nota final)
Aquestes 3 tasques no són recuperables. No obstant això, les persones que hagin presentat tots els exercicis però els quedi aquesta part suspesa, poden optar a presentar una tasca extra (10 % de la nota final) que substitueix la tasca amb la nota més baixa.
B) Observació de la participació: l'avaluació del procés es porta a terme a través de l'assistència, en la qual es valora la participació, l'interès i motivació en les classes pràctiques, en què l'assistència és obligatòria (mínim del 80 % de les sessions programades). (10 % de la nota final, no recuperable)
C) Seguiment del treball dut a terme: es fa mitjançant l'entrega del dossier en què s'expliquen les quatre sessions pràctiques. (20 % de la nota final, no recuperable)
D) Proves específiques d'avaluació: l'avaluació d'aquest bloc es fa mitjançant un examen teòric. Si no se supera amb una nota igual o superior a 5, es pot recuperar en el període d'avaluació complementària corresponent. (30 % de la nota final)
La nota final de l'assignatura s'obté a partir de la mitjana de les diferents notes de cadascuna de les activitats. Per superar satisfactòriament l'assignatura s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. En aquest segon període l'avaluació no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons la Normativa de drets i deures dels estudiants de la Universitat de Vic, constitueixen faltes greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura qualsevol indici de plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (siguin autors, Internet o companys de classe) es tradueix de manera automàtica en un suspens.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
La metodologia del desenvolupament de l'assignatura és la següent:
- Sessions amb el grup classe en les quals s'exposen els continguts teòrics de cada tema.
- Sessions pràctiques en grup reduït en les quals l'estudiant adquireix les habilitats i destreses necessàries per a la realització dels diversos tractaments i abordatges de les diferents patologies.
- Sessions de treball autònom en grup reduït en les quals l'estudiant aprèn a treballar de forma autònoma en grup o individualment, i a solucionar els problemes, aportar idees i relacionar diferents conceptes. Es fan lectures d'articles i recerca d'informació per dissenyar entrenaments per a diferents patologies.
Bibliografia
Bàsica
- Carolyn, K., Lynn, A. C. (2005). Ejercicio terapéutico. Paidotribo.
- Jiménez Gutiérrez, A. (2003). Fuerza y salud: La aptitud músculo-esquelética, el entrenamiento de la fuerza y la salud. Ergo.
- Larry Kenney, W. (1999). Manual ACSM para la valoración y prescripción del ejercicio. Paidotribo.
- Organización Mundial de la Salud (OMS) (2010). Recomendaciones mundiales sobre actividad física para la salud. Organización Mundial de la Salud.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.