Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está desactualizada.
¡Consulta preferentemente el texto original!
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Fisioteràpia Cardiorespiratoria
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r i 2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Ricard Castro Prat |
Helen Margarita Valenzuela Leal | ||
G15, presencial, tarda | espanyol | Ricard Castro Prat |
Helen Margarita Valenzuela Leal | ||
G16, presencial, tarda | espanyol | Ricard Castro Prat |
Helen Margarita Valenzuela Leal |
Professorat col·laborador
- Vinicius Rosa De Oliveira
- Anna Andreu Povar
- Josep Arimany González
- Immaculada Castillo Sanchez
Objectius
Aquesta assignatura desenvolupa els aspectes bàsics dels àmbits de la professió de la pneumologia i la cardiologia, que tenen força punts en comú.
En el transcurs d'aquesta assignatura l'estudiant coneix les patologies i la fisiopatologia de les afeccions respiratòries i cardíaques més rellevants, treballa el coneixement dels programes de rehabilitació pulmonar i, més específicament, de la fisioteràpia respiratòria (FR): «L'art d'aplicar unes tècniques físiques basades en el coneixement de la fisiopatologia respiratòria, juntament amb el coneixement psicoemocional del pacient, per prevenir, curar o, algunes vegades, tan sols estabilitzar les alteracions que afecten al sistema toracopulmonar» (Sangenis, 1994).
En l'assignatura ens centrem més en l'aprenentatge de l'aplicació de tècniques físiques, manuals i mecàniques en les estructures osteotenomusculars i viscerals que intervenen en el moviment respiratori i la fisiologia del sistema cardiopulmonar del pacient, a partir de l'exploració clínica i estetoacústica segons el mètode científic i el paradigma mecanicista i s'integren aquests coneixements amb casos clínics.
D'altra banda, també es treballa en el coneixement dels programes de rehabilitació cardíaca, en els quals el fisioterapeuta és el responsable de la preparació física i de la millora de l'activitat física en aquests tipus de pacients.
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Conèixer i entendre l'anatomia i fisiologia del sistema cardiorespiratori i la biomecànica del moviment ventilatori.
- Conèixer i entendre les patologies i la fisiopatologia de les malalties pneumològiques i cardíaques més rellevants per al fisioterapeuta.
- Conèixer i aplicar eines d'exploració i detecció de les alteracions biofísiques que afecten el sistema cardiorespiratori i el moviment ventilatori.
- Capacitar l'estudiant perquè estableixi un procés d'actuació de fisioteràpia cardiorespiratòria coherent en les alteracions detectades en cada pacient.
- Conèixer els aspectes bàsics de la fisioteràpia i rehabilitació respiratòria i cardíaca i la seva aplicació en tots els àmbits de la medicina relacionats (preventiva i familiar, pediatria, pneumologia, cirurgia, neurologia, geriatria, cardiologia, etc.).
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Descriu i analitza les diferents propietats físiques de l'aparell toracopulmonar, la fisiologia respiratòria i clínica cardiorespiratòria. (B01)
- RA2. Identifica el marc d'actuació de la fisioteràpia cardiorespiratòria i explica els efectes de les principals tècniques de fisioteràpia cardiorespiratòria en la patologia cardiorespiratòria d'alta prevalença. (G1, E10)
- RA3. Aplica les principals eines avaluadores validades internacionalment en els trastorns cardiorespiratoris amb un enfocament biopsicosocial. (E4, E5)
- RA4. Aplica els mètodes fisioterapèutics, validats científicament, en l'abordatge de la patologia cardíaca i respiratòria. (B02, E1, E5)
- RA5. Avalua l'efectivitat de les intervencions terapèutiques i descriu els canvis produïts en la qualitat de vida i la funcionalitat del pacient en un entorn de treball cooperatiu amb altres professionals en ciències de la salut. (T01, T04, T06, G1, E7, E10)
- RA6. Resol casos clínics susceptibles de tractament fisioterapèutic en l'àmbit de les afeccions cardiorespiratòries. (B02, T04, T06, E1, E8)
- RA7. Mostra sensibilitat per a una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones. (T08)
Competències
Generals
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
Específiques
- Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
Continguts
- Patologia i fisiopatologia de l'aparell respiratori
- Patologia i fisiopatologia del sistema cardiovascular
- Rehabilitació respiratòria (conceptes més rellevants)
- Valoració i diagnòstic en fisioteràpia respiratòria (FR)
- Intervenció en fisioteràpia respiratòria
- Tècniques de control de la respiració
- Tècniques de permeabilització de les vies aèries
- Tècniques de reentrenament a l'esforç i a l'activitat física terapèutica
- Tècniques de relaxament
- Rehabilitació cardíaca (conceptes més rellevants)
- Valoració i diagnòstic en fisioteràpia cardíaca (FC)
- Fases i precaucions de la rehabilitació cardíaca
- Àmbits d'intervenció en fisioteràpia cardiorespiratòria: pediatria, cirurgia, EPOC, son, neurologia, UCI (aspiració de secrecions)...
- Sistemes d'avaluació de l'efectivitat, utilitat i validació científica dels processos en fisioteràpia cardiorespiratòria, així com la utilització de guies de bona pràctica clínica
- Raonament clínic
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Treball en grup / coavalaució: 20 % de la nota final de l'assignatura (no recuperable)
- 60 % corresponent a la nota del treball
- 40 % corresponent a la nota de les coavaluacions
- Participació, proves ràpides, exercicis a l'aula, etc.: 15 % de la nota final de l'assignatura (no recuperable)
- Avaluació pràctica: 30 % de la nota final de l'assignatura (recuperable)
- 20 % de faltes no justificades (fins a -25 %)
- 20 % de faltes no justificades (l'avaluació pràctica es considera suspesa amb una qualificació de 0)
- 30 % corresponent a l'actitud, participació (consens entre professors)
- 70 % corresponent a l'avaluació de casos clínics (cal aprovar aquest apartat amb un 5 per poder fer la mitjana)
- Examen escrit global: 35 % de la nota final de l'assignatura (recuperable)
L'assignatura s'aprova si la nota final és un 5 o superior. Per obtenir-la es fa la mitjana de les diferents puntuacions avaluades, sempre que l'avaluació pràctica i l'examen escrit global tinguin una puntuació igual o superior a 5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
- Activitats presencials: continguts teòrics, resolució d'exercicis, debats/xerrades...
- Activitats dirigides: debats, demostracions, practiques de laboratori...
- Activitats autònomes: estudi del temari, informes/lectures/visualització de vídeos, treball en grup, cerques bibliogràfiques, coavaluació, elaboració de continguts...
Bibliografia
Bàsica
- Blandine, C.-G. (2006). Anatomia para el movimiento (T. IV): El gesto respiratorio. La Liebre de Marzo.
- Main, E., Denehy, L. (2016). Cardiorespiratory Physiotherapy: Adults and Paediatrics : formerly Physiotherapy for Respiratory and Cardiac Problems (5 ed.). Elseviere.
- Postiaux, G. (2000). Fisioterapia respiratoria en el niño. McGraw-Hill Interamericana.
- Seco, J. (2018). Sistema respiratorio: Métodos, fisioterapia clínica y afecciones para fisioterapeutes. Médica Panamericana.
- Varis (2024). Normativas SEPAR. Recuperat de https://www.separ.es/?q=node/196
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.