Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic IV
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Cristina Font Jutglà |
Francesc X. Jaile Benítez | ||
G15, presencial, tarda | espanyol | Francesc X. Jaile Benítez |
G16, presencial, tarda | espanyol | Francesc X. Jaile Benítez |
Professorat col·laborador
- Arnau Gustems Morral
- Marc Capdevila Pons
Objectius
L'assignatura Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic IV pertany a la matèria Valoració i Intervenció en les Alteracions del Sistema Musculoesquelètic. La formació corresponent és obligatòria del grau en Fisioteràpia. No hi ha requeriments previs, però és recomanable haver cursat totes les assignatures de Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic: Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic I, II i III.
Els objectius principals d'aquesta assignatura són:
- Formar l'estudiant en el coneixement de la exploració, la valoració i tractament del raquis i de les diferents estructures que hi estan relacionades. Introduir a l'estudiant en el coneixement de l'abordatge del dolor miofascial.
- Facilitar la comprensió i els coneixements globals de la columna vertebral a través de l'anatomia i de la seva biomecànica, gràcies a l'estudi exhaustiu de les vèrtebres en relació amb el tòrax, la cintura pèlvica, la zona lumbar, la cintura escapular i les seves relacions anatòmiques.
- Adquirir els coneixements de les diverses disfuncions musculars i articulars de la columna vertebral i també els coneixements necessaris per fer les exploracions i els tractaments de teràpia manual i utilitzar el raonament clínic per a la revisió de les afeccions del sistema musculoesquelètic, concretament de la columna vertebral.
Resultats d'aprenentatge
Són els indicadors d'avaluació de l'assignatura. És a dir, les habilitats, destreses que l'estudiant ha de demostrar saber i saber fer al final de l'assignatura.
- RA1. Descriu correctament la biomecànica articular i la relaciona amb els canvis fisiològics que comporta.
- RA2. Identifica i entén els canvis d'estructura i funció causats pels diferents processos patològics, localitza i valora les alteracions musculoesquelètiques per mitjà de l'observació, palpació i mesures segons criteris de validació i eficàcia relacionats amb l'alteració de la postura i el moviment.
- RA3. Elabora el diagnòstic de fisioteràpia, localitza i valora les estructures anatòmiques i les relacions amb les alteracions funcionals dels sistema musculoesquelètic per dissenyar objectius terapèutics.
- RA4. Aplica les tècniques específiques del tractament muscular i esquelètic en l'àmbit de la columna vertebral amb l'argumentació biomecànica corresponent.
- RA5. Identifica les indicacions, contraindicacions i precaucions de la teràpia manual de la columna vertebral per confeccionar i argumentar un programa d'intervenció.
- RA6. Demostra els seus coneixements i aplica de manera correcta els procediments de la teràpia manual a través de la resolució de casos, argumentant i aplicant els mètodes i tècniques de fisioteràpia amb criteris d'efectivitat i rellevància clínica, per a la prevenció i el tractament.
- RA7. Adquireix coneixements avançats i comprèn els aspectes teòrics i pràctics de l'àmbit de la fisioteràpia.
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
- Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.
Específiques
- Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
- Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
- Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
Continguts
- Història clínica de fisioteràpia en les disfuncions del raquis
- Anamnesi del pacient
- Exploració del pacient
- Relació pacient-símptoma-disfunció
- Teràpia manual de la columna vertebral
- Introducció a la teràpia manual de la columna vertebral. Objectius i principis
- Anatomia i biomecànica de la columna vertebral
- Proves biomecàniques simples i complexes
- Valoració i abordatge del sistema neurològic i introducció a la neurodinàmica
- Mètodes, conceptes i teràpia manual en l'abordatge de les disfuncions en:
- Cintura pèlvica
- Columna lumbar
- Columna dorsal
- Columna cervical
- Abordatge de l'esfera craniocervical
- Abordatge de les cefalees: descripció de les cefalees. Valoració i tractament de les cefalees
- Introducció a l'anatomia i biomecànica de l'articulació temporomandibular
- Introducció a la relació entre l'articulació temporomandibular i la columna cervical
- Introducció a les tècniques de correcció de l'articulació temporomandibular
- Pràctica clínica: integració
- Introducció teòrica al sistema miofascial
- Introducció al dolor i a la sensibilització central en els processos miofascials
- Seminaris pràctics
- Pràctica de teràpia manual de columna vertebral: exploració i valoració de la columna vertebral i de la pelvis. Abordatge de les parts toves implicades en la columna vertebral. Abordatge de les articulacions de la columna vertebral
- Pràctica de l'esfera cranial: valoració i exploració del crani i l'articulació temporomandibular. Tècniques d'actuació en les cefalees. Abordatge de l'articulació temporomandibular
- Introducció a la pràctica de la neurodinàmia en els principals nervis perifèrics
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i dins del període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període i que siguin recuperables.
1. Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Dues proves de continguts teòrics que poden ser exàmens de tipus test o de preguntes de respostes curtes: 40 % de la nota final; recuperable
- Treball grupal de cerca bibliogràfica d'articles professionals sobre les matèries i continguts de l'assignatura: 20 % de la nota final; no recuperable
- Prova de continguts pràctics i teòrics amb presentació de casos clínics: 40 % de la nota final; recuperable
- Assistència i participació obligatòria a les sessions pràctiques: aquesta part és condició indispensable per ser avaluat en el període ordinari
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. Per poder fer mitjana ponderada cal que les activitats recuperables tinguin una nota mínima de 5.
Si no es compleix un mínim del 80 % d'assistència a les sessions pràctiques, l'avaluació pràctica es considera no superada i, per tant, queda suspesa.
2. Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
L'estratègia metodològica de l'assignatura es desenvolupa en dos blocs diferenciats, el bloc teòric i el bloc pràctic, però alhora intercomunicats per la relació dels temaris, la informació escaient i el coneixement.
L'assignatura s'organitza de la manera següent:
Teoria
- Bloc teòric bàsic en què, mitjançant l'exposició per part del professorat, l'estudiant ha de conèixer i identificar l'anatomia i biomecànica bàsica de la columna vertebral.
- Bloc en què el professor exposa el temari relacionant el contingut teòric d'anatomia i biomecània i el vincula amb la clínica i abordatge terapèutic de la columna vertebral mitjançant la resolució de casos clínics.
Pràctica
- La metodologia pràctica es basa en l'explicació, raonament i demostració per part del professor del conjunt de valoracions, exploracions miofascials i esquelètiques.
- I el seu tractament posterior, seguit de la pràctica per part de l'estudiant.
- En el procés d'aprenentatge d'habilitats la metodologia docent es desenvolupa a partir de grups reduïts en pràctiques de laboratori.
Bibliografia
Bàsica
- Buckup, Klaus (2007). Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular: Exploración, signos y síntomas. Elsevier.
- Chaitow, L., Fritz, S. (2008). Como conocer, localizar y tratar los puntos miofasciales. Elsevier.
- Kapandji, A. I. (2010). Cuardernos de fisiología articular (tomo 3). Elsevier.
- Maitland, G., Hengeveld, E., Banks, K., English, K. (2007). Maitland: Manipulación vertebral. Panamericana.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.