Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic III
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
3
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Xavier Valeri Juncà |
Jose Ramon Rodriguez Cros | ||
Meritxell Parareda Ventura | ||
Pere Solé Puso | ||
G15, presencial, tarda | espanyol | Xavier Valeri Juncà |
Cynthia Vanesa del Valle Rojas | ||
Josep Ortiz Jurado | ||
Pere Solé Puso | ||
G16, presencial, tarda | espanyol | Xavier Valeri Juncà |
Jose Ramon Rodriguez Cros | ||
Josep Ortiz Jurado | ||
Pere Solé Puso |
Professorat col·laborador
- Jordi Alcaide Altet
- Ramon Jolis Prat
- Josep Arimany González
- Daniel Alonso Masmitja
- Gerard Baulenas Iborra
Objectius
Aquesta assignatura pertany a la matèria Valoració i Intervenció en les Alteracions del Sistema Musculoesquelètic. Mitjançant aquesta assignatura es pretén introduir l'estudiant en el coneixement, el diagnòstic funcional i el tractament de fisioteràpia adreçat a les malalties i alteracions més prevalents en l'àmbit de la traumatologia, la reumatologia i la ortopèdia.
Els objectius principals van adreçats a permetre a l'alumne saber fer la valoració i el tractament del pacient, des de la perspectiva de la fisioteràpia, en les diferents patologies de l'aparell locomotor i identificar el tractament de fisioteràpia més adequat en les diferents etapes de la malaltia o l'alteració funcional del pacient.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Identifica i registra els canvis fisiològics i estructurals que es donen en un pacient amb malalties d'origen traumàtic i reumàtic.
- RA2. Localitza i valora les estructures anatòmiques i les relaciona amb les alteracions funcionals del sistema musculoesquelètic a traves de les diferents maniobres d'observació, palpació i mesura segons criteris de validació.
- RA3. Elabora el diagnòstic de fisioteràpia a partir de les alteracions estructurals, funcionals d'activitat i participació segons les normes reconegudes internacionalment i dissenya objectius terapèutics basats en criteris d'especificitat de valoració de realització i limitació en el temps.
- RA4. Identifica, descriu i aplica els diferents tipus d'exercici terapèutic i aplica els diferents procediments en relació amb la indicació clínica i els objectius establerts.
- RA5. Confecciona i argumenta un programa d'intervenció bàsica a través del raonament clínic en fisioteràpia.
- RA6. Selecciona, argumenta i aplica els mètodes i tècniques de fisioteràpia amb criteris d'efectivitat, evidència i rellevància clínica, per a la prevenció i tractament de les alteracions del sistema musculoesquelètic.
- RA7. Mostra habilitats per a la reflexió critica en els processos vinculats a la teràpia manual i l'exercici terapèutic.
Competències
Específiques
- Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
- Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
- Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
Continguts
Bloc teòric
- Generalitats de la fisioteràpia del sistema musculoesquelètic i conceptes de l'exercici terapèutic i la seva aplicabilitat en les diferents fases del procés de rehabilitació
- Patologies del sistema musculoesquelètic de les extremitats superiors (ES). Exploració, valoració i plantajament de les ES. Tractament de fisioteràpia aplicat a les lesions traumàtiques i reumatològiques de les ES. Exercici terapèutic en la recuperació de les lesions d'ES
- Patologies del sistema musculoesquelètic de les extremitats inferiors (EI). Exploració, valoració i plantajament de les EI. Tractament de fisioteràpia aplicat a les lesions traumàtiques i reumatològiques de les EI. Exercici terapèutic en la recuperació de les lesions d'EI
- Patologies medicoquirúrgiques de reumatologia
- Diagnòstic per la imatge: ecografia i radiologia
Bloc pràctic
- Valoració i diagnòstic funcional de les patologies del sistema musculoesquelètic
- Objectius terapèutics i tractaments més indicats en les seves diferents fases de recuperació de les patologies del sistema musculoesquelètic
- Seguiment del pacient traumàtic i reumàtic i actuació del fisioterapeuta en les diferents fases evolutives utilitzant l'exercici terapèutic més indicat
- Sistemes de contenció i immobilització de les extremitats superiors i inferiors
- Resolució i simulació de casos clínics
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no s'hagin superat satisfactòriament en el marc del primer període i que siguin recuperables.
Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Dues proves escrites dels continguts teòrics que poden ser exàmens de tipus test o preguntes de respostes curtes. Equivalen a un 25 % de la nota final. Recuperable durant el període complementari.
- Raonament crític sobre un article científic en anglès. Equival al 5 % de la nota final i no és recuperable.
- Preparació i simulació d'algun cas clínic durant les classes pràctiques. Equival al 10 % de la nota final i no és recuperable.
- Examen pràctic del contingut explicat en les sessions pràctiques de Fisioteràpia en Traumatologia. Equival al 25 % de la nota final i és recuperable durant període complementari.
- Seguiment del treball dut a terme en les sessions pràctiques d'embenats funcionals. Avaluació continuada que equival al 30 % de la nota final i no és recuperable durant període complementari.
- Assistència i participació a les sessions pràctiques. Assistència obligatòria a un mínim del 80 % de les sessions. Equival al 5 % de la nota final. No és recuperable.
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5. En cas que hi hagi exàmens, cal que la nota mitjana dels exàmens sigui igual o superior a 5 i que cap examen no tingui una nota inferior a 4,5. Així mateix, per poder fer mitjana ponderada les activitats recuperables han de tenir una nota mínima de 5.
Les notes de les parts no recuperables ponderen encara que no estiguin aprovades.
Si no es compleix un mínim del 80 % d'assistència a les sessions pràctiques, l'avaluació pràctica es considera no superada i, per tant, l'assignatura queda suspesa.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi alguna de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot superar més del 50 % de la nota de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
El model d'ensenyament-aprenentatge és presencial. Les classes de contingut teòric es fan amb tot el grup, mentre que en les classes de contingut pràctic el grup es divideix en subgrups de nombre més reduït per poder fer les pràctiques als laboratoris.
Aquestes sessions de pràctiques de laboratori serveixen per adquirir les habilitats i destreses necessàries per aplicar els diversos tractaments del sistema musculoesquelètic.
Es treballa la preparació i simulació de casos clínics basats en l'evidència i també es fan treballs de lectura i raonament d'articles científics relacionats amb la matèria impartida.
Es fan sessions de tutoria individual o en grup, presencials o en línia.
Es fan sessions de treball autònom individual o grupal.
Bibliografia
Bàsica
- Atkinson, K., Coutts, F., Hassenkamp, A. (2007). Fisioterapia en ortopedia: Un enfoque basado en la resolución de problemas (2 ed.). Elsevier.
- Brotzman, S. B., Wilk, K. E. (2005). Rehabilitación ortopédica clínica (2 ed.). Elsevier.
- Carrie, M., Hall, Lori Thein, B. (2006). Ejercicio terapéutico: Recuperación funcional. Paidotribo.
- Kisner, Carolyn (2005). Ejercicio terapútico: Fundamentos y técnicas (5 ed.). Paidotribo.
- Seco Calvo, J. (2017). Afecciones medicoquirúrgicas para fisioterapeutas (sistema músculosquelético-III). Panamericana.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.