Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic II
Tipologia
Obligatòria (OB)
Curs
2
Crèdits
9,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Marc Terradas Monllor |
Marc Vidal Falguera | ||
Oriol Morera Miralta | ||
Xavier Valeri Juncà | ||
G15, presencial, tarda | espanyol | Isabel Codony Arqués |
Marc Terradas Monllor | ||
Marc Vidal Falguera | ||
Xavier Valeri Juncà | ||
G16, presencial, tarda | espanyol | Marc Terradas Monllor |
Isabel Codony Arqués | ||
Marc Vidal Falguera | ||
Xavier Valeri Juncà |
Professorat col·laborador
- Gerard Baulenas Iborra
- Pau Farrés Godayol
- Albert Sole Obradors
- Meritxell Parareda Ventura
Objectius
Aquesta assignatura pertany a la matèria Valoració i Intervenció en les Alteracions del Sistema Musculoesquelètic i forma part de la formació obligatòria del grau en Fisioteràpia. Per seguir correctament aquesta assignatura és recomanable haver cursat Anatomia I, Anatomia II i Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic I.
Els objectius generals d'aquesta assignatura són:
- Introduir l'estudiant en el coneixement, diagnòstic i tractament de les patologies del sistema musculoesquelètic.
- Instruir l'estudiant en la utilització de la teràpia manual ortopèdica en el maneig de les patologies del sistema musculoesquelètic.
- Capacitar l'estudiant en la utilització del moviment i de l'exercici per a la recuperació de la capacitat física muscular i de les capacitats neuromusculars després d'una lesió del sistema musculoesquelètic.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Coneix i utilitza correctament la terminologia mèdica.
- RA2. Descriu la patologia del sistema musculoesquelètic més prevalent i diferencia els tractaments medicoquirúrgics aplicats.
- RA3. Coneix els mètodes de diagnòstic mèdic més utilitzats.
- RA4. Coneix les mesures terapèutiques generals de les diferents malalties del sistema musculoesquelètic.
- RA5. Descriu i relaciona correctament la biomecànica articular: tipus d'articulació, superfícies articulars, eixos i plans de moviment, mitjans d'unió i acció articular de les extremitats superiors (ES) i les extremitats inferiors (EI).
- RA6. Explica els conceptes de translació, rodament, lliscament i els canvis fisiològics que comporten.
- RA7. Aplica correctament els procediments de teràpia manual en les ES i EI amb l'argumentació biomecànica corresponent.
- RA8. Identifica el concepte de restricció articular i aplica i raona les tècniques específiques de valoració i tractament articular.
- RA9. Descriu els principis teòrics i terapèutics de la teràpia amb politges i de la suspensoteràpia.
- RA10. Elabora una programació d'intervenció bàsica de cinesiteràpia tot justificant les seves aplicacions terapèutiques.
- RA11. Descriu i relaciona correctament la musculatura i la seva innervació en relació amb les cadenes musculars.
- RA12. Descriu els principis de la facilitació neuromuscular propioceptiva.
- RA13. Aplica correctament les estratègies de regulació tònica, de facilitació funcional i d'estabilitat postural, de forma personalitzada.
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
- Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.
Específiques
- Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
- Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
- Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
- Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
- Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
- Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.
Continguts
Contingut teòric
- Teràpia manual de les extremitats
- Introducció al concepte global de teràpia manual, valoració, palpació i observació
- Objectius i principis fonamentals
- Concepte de mobilització passiva. Efectes i acció sobre els diferents sistemes
- Posició zero, de repòs, de bloqueig de les articulacions
- Principis de la mobilització passiva específica o analítica: rotació i translació
- Concepte de rodar i lliscar
- Superfícies congruents i incongruents
- Direcció del rodament i lliscament
- Superfície còncava i convexa
- Translació, tracció i lliscament rectilini
- Joc articular
- Slack i graus de tracció. I, II i III
- Test de lliscament i regla còncava-convexa
- End feel i/o sensació terminal
- Regles de tractament. Indicacions i contraindicacions
- Biomecànica articular de totes les articulacions de les extremitats
- Capacitats neuromusculars
- Facilitació neuromuscular propioceptiva
- Definició de PNF (propioceptive neuromuscular facilitation)
- Principis fonamentals de la PNF
- Principis neurofisiològics bàsics (Sherrington, 1947)
- Procediments bàsics per a la PNF
- Tècniques específiques
- Patrons de moviments facilitadors
- Indicacions i contraindicacions
- Patrons de moviment basats en la funció
- Diagonals: primitiva i funcional de les EESS
- Diagonals: primitiva i funcional de les EEII
- Exercici basat en la propiocepció
- Propiocepció i propioceptors
- Importància de l'entrenament propioceptiu
- Material per a la propiocepció
- Exercicis de propiocepció
- Control motor i estabilitat segmentària
- Bases de l'exercici terapèutic basat en el control motor
- Sistemes de control del moviment
- Sistema miofascial
- Rols musculars
- Rigidesa relativa - flexibilitat relativa
- Eficiència muscular
- Facilitació neuromuscular propioceptiva
- Patologia medicoquirúrgica
- Definició
- Història
- Terminologia
- Tècnica complementària
- Exploració
- Les fractures
- Tipus
- Classificacions
- Reparació
- Call ossi
- Remodelació
- Principi dels tractaments
- Tractament conservador i quirúrgic
- Tractaments habituals
- Complicacions de les fractures
- Lesions vasculars i lesions neurològiques
- Infeccions
- La fractura en l'infant: peculiaritats
- Lesions traumàtiques de les parts toves de l'aparell locomotor
- Luxació i subluxació
- Lesions lligamentoses
- Lesions musculars traumàtiques
- Miositis ossificant
- Lesions tendinoses
- Traumatismes de la regió escapular, del colze i de la mà
- Patologia coxofemoral de l'infant i de l'adult
- Lesions del genoll
- Lesions de turmell i de peu
- Patologia del raquis
Contingut pràctic
- Teràpia manual de les extremitats
- Articulació escapulotoràcica
- Test de mobilitat de l'articulació escapulotoràcica
- Mobilització de l'escàpula en sentit craniocaudal
- Mobilització de l'articulació escapulotoràcica en sentit de l'ABD-ADD
- Mobilització de l'escàpula en sentit de la basculació externa-interna
- Articulació glenohumeral
- Test de mobilitat de l'articulació glenohumeral
- Mobilització de l'articulació glenohumeral amb tracció lateral
- Mobilització de l'articulació glenohumeral amb lliscament caudal
- Mobilització de l'articulació glenohumeral amb lliscament posterior o dorsal
- Mobilització de l'articulació glenohumeral amb lliscament anterior o ventral
- Mobilització amb moviment per millorar la flexió/abducció
- Articulacions del colze
- Mobilització anteroposterior del radi respecte a l'húmer
- Tracció del cúbit respecte a l'húmer
- Mobilització anterior o posterior del radi respecte al cúbit (radiocubital superior)
- Articulació del canell
- Mobilització amb lliscament dorsal/palmar de l'articulació radiocarpiana
- Tracció de l'articulació radiocarpiana
- Tracció de l'articulació mediocarpiana
- Mobilitzacions de les articulacions intercarpianes (analítica de cada os)
- Articulacions dels 4 últims dits
- Tracció metacarpofalàngica (4 últims dits)
- Mobilització en lliscament palmar/dorsal de l'articulació metacarpofalàngica (4 últims dits)
- Tracció interfalàngica
- Mobilitzacions en lliscament palmar/dorsal de les articulacions interfalàngiques proximals i distals
- Articulacions del polze
- Test de tracció carpometacarpiana
- Tracció carpometacarpiana
- Test de lliscament de l'articulació carpometacarpiana
- Mobilització amb lliscament cubital
- Mobilització amb lliscament palmar
- Articulació coxofemoral
- Tracció axial de l'articulació coxofemoral
- Tracció lateral de l'articulació coxofemoral
- Mobilització de l'articulació coxofemoral en el sentit del lliscament posterior
- Mobilització amb moviment per a la millora de la flexió de maluc (en càrrega)
- Articulació del genoll
- Tracció diafisària de l'articulació del genoll (a 90º)
- Tracció diafisària de l'articulació del genoll (a 45º)
- Avaluació dels moviments accessoris del genoll (lliscaments anterior/posterior, rotació medial/lateral)
- Mobilització amb lliscament anterior/posterior de la tíbia respecte al fèmur
- Articulacions tibioperoneals
- Mobilització del cap del peroné en sentit del lliscament anterior/posterior
- Mobilització amb moviment per a la flexió de genoll (lliscament lateral)
- Mobilització de la ròtula en tots els sentits de moviment
- Test i mobilització amb moviment de l'articulació femoropatel·lar (lliscament medial)
- Mobilització del mal·lèol peroneal en el sentit del lliscament anterior/posterior
- Articulació tibioperoneoastragalina
- Tracció tibioperoneoastragalina
- Test per a la flexió plantar
- Test per a la flexió dorsal
- Mobilització analítica de l'astràgal en sentit anterior
- Mobilització analítica de l'astràgal en sentit posterior
- Mobilització amb lliscament anterior de l'astràgal (o posterior de la tíbia)
- Mobilització amb lliscament posterior de l'astràgal
- Articulació subastragalina
- Test i tècnica global de mobilitat articular de l'articulació subastragalina
- Mobilització amb lliscament lateral extern del calcani respecte l'astràgal
- Mobilització amb lliscament lateral intern del calcani respecte l'astràgal
- Articulació mediotarsiana o de Chopart
- Mobilització global de l'articulació mediotarsiana
- Mobilització analítica del navicular respecte a l'astràgal
- Mobilització analítica del cuboide respecte al calcani
- Articulació transmetatarsiana o de Lisfranc
- Mobilització global de l'articulació de Lisfranc en 8
- Mobilització de les articulacions intercuneals
- Mobilització analítica dels metatarsians respecte a les cunyes i cuboides
- Articulacions metatarsofalàngiques i dits
- Tracció de les articulacions metatarsofalàngiques
- Mobilitzacions analítiques de les articulacions metatarsofalàngiques (plantar/dorsal, tibial/peroneal)
- Traccions de les articulacions interfalàngiques del peu
- Mobilitzacions analítiques de les articulacions interfalàngiques del peu
- Articulació escapulotoràcica
- Cinesiteràpia, exercici i capacitats neuromusculars
- Bases de la prescripció dels exercicis basats en la força
- Determinants fisiològics de la força muscular i la potència
- Càrrega d'entrenament de força
- Tipus de força
- Avaluació de la força
- Prescripció de l'exercici de força
- Introducció a l'ús de bandes elàstiques
- Introducció a la suspensoteràpia i a la teràpia amb politges
- Principis mecànics i fisiològics de l'exercici en suspensió
- Tipus de suspensions
- Indicacions i contraindicacions
- Principis i rendiment mecànic de les politges
- Col·locació i tipus de circuits
- Bases dels exercicis de propiocepció per a extremitats i tronc
- Bases de l'exercici terapèutic basat en el control motor
- Proves i exercicis de control motor
- Introducció a la facilitació neuromuscular propioceptiva
- Bases de la prescripció dels exercicis basats en la força
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de manera integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període i que constin com a recuperables.
1. Període ordinari
Es fa l'avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Examen del contingut teòric dividit en dos exàmens parcials: 25 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- Examen pràctic de teràpia manual dividit en dos exàmens: 25 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
- Activitats d'avaluació continuada de cinesiteràpia: 25 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
- Resum i lectura crítica d'articles científics: 10 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
- Resolució grupal d'un cas clínic: 10 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
- Assistència i participació a les sessions pràctiques: 5 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
Informació important sobre l'avaluació
- La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
- En el cas del contingut teòric, per superar l'assignatura cal que la nota mitjana dels exàmens sigui igual o superior a 5 i que cap examen parcial no tingui una nota inferior a 4,5.
- Així mateix, per poder fer mitjana ponderada totes les activitats recuperables han de tenir una nota mínima de 5.
- L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. Cal assistir a un mínim del 80 % de les sessions pràctiques per poder aprovar l'assignatura.
2. Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
Es combinen les sessions presencials teòriques mitjançant lliçons magistrals amb activitats dirigides pràctiques i activitats que cal fer com a treball autònom. Tot el contingut es troba descrit i disponible al campus virtual (documents PowerPoint, articles científics, recursos bibliogràfics i vídeos explicatius). L'alumne té el professorat a la seva disposició per poder sol·licitar tutories individuals. Les activitats dirigides estan orientades a l'adquisició d'habilitats que cal fer durant la seva pràctica clínica, amb l'ajuda i col·laboració dels companys. Les activitats autònomes consisteixen a fer la lectura de material complementari sobre el qual han de presentar un treball reflexiu.
Detall de les metodologies docents:
- Lliçons magistrals
- Debats, col·loquis, converses o grups de discussió
- Resolució de casos de manera grupal
- Exàmens i proves pràctiques
- Lectura i comprensió de textos científics
- Preparació individual de proves
Bibliografia
Bàsica
- Adler, S., Beckers, D., Buck, M. (2002). La facilitación neuromuscular propioceptiva. Guia ilustrada (2 ed.). Médica Panamericana.
- Comerford, M., Mottram, S. (2019). Kinetic Control Revised Edition: The Management of Uncontrolled Movement. Elsevier.
- Kaltenborn, F.M. (2001). Fisioterapia manual. Extremidades (10 ed.). McGraw-Hill Interamericana.
- Kapandji, A. I. (2010). Fisiología articular. Tomo I, Tomo II, Tomo III (6 ed.). Panamericana.
- Miralles, R. C. (2005). Biomecánica clínica de los tejidos y las articulaciones del aparato locomotor (2 ed.). Elsevier-Masson.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.