Vés al contingut

Valoració i Diagnòstic I

Text original

Aquesta assignatura s'imparteix en català i espanyol. El text original d'aquest pla docent és en català.

Texto traducido

Esta asignatura se imparte en catalán y español. El plan docente en español es una traducción del catalán.

La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.

Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!

Text created with automatic translation

The language of instruction of this subject is Catalan or Spanish. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.

Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!

Titulació

Fisioteràpia

Assignatura

Valoració i Diagnòstic I

Tipologia

Obligatòria (OB)

Curs

1

Crèdits

3,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàDaniel Jiménez Hernández
G15, presencial, tardaespanyolDaniel Jiménez Hernández
Pablo Ventura Martínez
G16, presencial, tardaespanyolDaniel Jiménez Hernández
Pablo Ventura Martínez

Professorat col·laborador

  • Vinicius Rosa De Oliveira
  • Pau Farrés Godayol
  • Ricard Castro Prat
  • Gerard Baulenas Iborra

Objectius

Aquesta assignatura pertany a la matèria Valoració i Intervenció en les Alteracions del Sistema Musculoesquelètic i forma part de l'inici de la formació específica de fisioteràpia. A Valoració i Diagnòstic I l'estudiant té el primer nivell d'aprenentatge teòric dels procediments de valoració i diagnòstic de la situació de funcionament i discapacitat de la persona, del raonament clínic i de la utilització dels tests de valoració de les discapacitats, en el marc d'una mirada biopsicosocial de la fisioteràpia. En l'aspecte pràctic l'estudiant s'introdueix en els procediments de valoració muscular, articular i de la postura.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Explica els diferents punts d'anàlisi de la postura en bipedestació.
  • RA2. Executa el protocol bàsic de balanç articular, muscular, de perimetries i dismetries.
  • RA3. Identifica les diferents fases de la marxa humana.
  • RA4. Descriu l'estructura bàsica de la CIF.
  • RA5. Explica el FIM com a instrument de valoració de la condició de salut de la persona.
  • RA6. Reconeix els punts bàsics del raonament clínic.

Competències

Generals

  • Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
  • Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
  • Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.

Específiques

  • Actuar professionalment d'acord amb els valors inherents a la pròpia professió explicitats al codi d'ètica de la fisioteràpia i respectar el marc legal amb sentit crític.
  • Avaluar d'una manera crítica i reflexiva el pla d'intervenció de fisioteràpia i fer els reajustaments necessaris a partir del diàleg amb els usuaris/pacients i amb el seu entorn.
  • Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
  • Construir i aplicar un pla d'intervenció de fisioteràpia basat en el diagnòstic, en les aportacions d'altres professionals, l'evidència científica disponible i amb la participació de l'usuari/pacient i del seu entorn, tenint en compte aspectes personals, relacionals, metodològics i de seguretat i eficiència.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
  • Fer un diagnòstic de fisioteràpia basat en l'anlàlisi i la interpretació crítica de la informació rellevant i en la valoració efectuada, tot utilitzant les classificacions de funcionalitat, discapacitat i salut reconegudes internacionalment i el raonament clínic com a base per a la presa de decisions.
  • Incorporar la investigació i l'aprenentatge permanent en la pràctica professional a través de la utilització de la millor evidència disponible i de la formulació de qüestions a partir de la pròpia i informar i dissenyar projectes d'investigació.
  • Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
  • Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.

Bàsiques

  • Demostrar posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, que se sol trobar en un nivell que, si bé se sustenta en llibres de text avançats, també inclou alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del camp d'estudi propi.
  • Saber aplicar els coneixements a la feina i en la vocació d'una manera professional i posseir les competències que se solen demostrar mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes en l'àrea d'estudi pròpia.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
  • Esdevenir l'actor principal del propi procés formatiu amb l'objectiu d'aconseguir una millora personal i professional i d'adquirir una formació integral.
  • Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris, complexos i en xarxa, ja siguin presencials o virtuals.

Continguts

Bloc teòric

  1. Presentació de l'assignatura. Objectius, competències i programa docent
  2. De la valoració al diagnòstic
    1. Valoració de sistemes
    2. Model de diagnòstic en fisioteràpia
  3. Classificació Internacional del Funcionament, la Discapacitat i la Salut (CIF)
    1. Introducció a la CIF
    2. Estructura de la CIF
    3. Condicions de la salut de la persona
    4. Concepte de discapacitat i evolució en el temps
    5. Discapacitat com a concepte individual, com a concepte social, com a concepte universal
  4. Test de valoració de les discapacitats: Barthel i FIM
  5. Introducció al raonament clínic
    1. Metodologia
    2. Red flags / Yellow flags

Bloc pràctic

  1. Anàlisi de la postura. Metodologia, objectius i raonament clínic. Pràctica d'anàlisi de la postura en visió anterior, lateral i posterior
  2. Introducció al balanç muscular i articular. Metodologia de valoració muscular i articular. Balanç articular d'una articulació i balanç muscular de la musculatura relacionada
  3. Perimetria i dismetria de les extremitats inferiors. Metodologia de la perimetria, objectius i raonament dels resultats. Proves de valoració de dismetria de les extremitats inferiors, metodologia, objectius i raonament clínic
  4. Introducció a l'anàlisi de la marxa humana. Fases de la marxa

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica de graus de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que preveu dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

L'avaluació es duu a terme a través d'un procés d'avaluació continuada que té en compte els indicadors següents:

  1. Avaluacions en forma de proves escrites de tipus test, de respostes múltiples o casos clínics, del contingut teòric i pràctic de l'assignatura que equival a un 50 % de la qualificació global. Per poder fer mitjana entre les diverses parts que conformen aquesta avaluació escrita, s'ha d'obtenir un mínim de qualificació igual o superior a 4,5.
  2. Prova pràctica que equival a un 40 % de la qualificació global.
  3. Treball d'anàlisi de la postura que equival a un 10 % de la qualificació global.

L'avaluació continuada és el resultat d'aquest procés d'avaluació i és necessari superar cadascuna de les parts amb una nota igual o superior a 5. Si no es compleix un mínim del 80 % d'assistència a les classes pràctiques, l'avaluació continuada es considera no superada i, per tant, queda suspesa. En cas de no superar alguna de les parts de l'avaluació continuada i que aquesta no sigui més del 50 % del total de l'avaluació de l'assignatura, l'assignatura es considera pendent d'avaluar. Cal recuperar la part pendent durant el període d'avaluació complementària. Amb aquest efecte, es consideren activitats recuperables la prova escrita i la prova pràctica.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. En aquest segon període l'avaluació no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota igual o superior a 5.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • Presentació dels continguts teòrics amb el grup classe
  • Seminaris pràctics amb grups reduïts i realització de treballs en relació amb els seminaris

Bibliografia

Bàsica

  • Norkin-White (2006). Goniometría. Evaluación de la movilidad articular. Marban.
  • Hislop H. Daniels & Worthingham (2003). Técnicas de balance muscular (7 ed.). Elsevier.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte