Titulació
Fisioteràpia
Assignatura
Cultura, Societat i Salut
Tipologia
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Sergi Blancafort Alias |
G15, presencial, tarda | espanyol | Maria Montserrat Fernandez Garcia |
Sandra Ezquerra Samper | ||
Sergi Blancafort Alias |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 5. Igualtat de gènere
- 16. Pau, justícia i institucions sòlides
Objectius
L'assignatura Cultura, Societat i Salut forma part del grup d'assignatures bàsiques, de la branca d'Arts i Humanitats i la matèria d'Antropologia del grau en Fisioteràpia. No hi ha requeriments previs.
L'assignatura vol donar a conèixer l'ésser humà en l'àmbit de la salut, la malaltia i l'atenció. Les ciències socials relacionen el concepte de cultura amb les creences, valors, símbols i estils de vida d'un grup. Les representacions de malaltia i salut dels grups culturals estan íntimament lligades a les pràctiques, com les relacionades amb la cura, que es transmeten de generació a generació. Un aspecte bàsic de l'ensenyament és capacitar per a la reflexió al voltant dels sistemes d'organització social, grups, famílies, comunitats i sistemes de cura de les diferents realitats socioculturals.
L'objectiu d'aquesta assignatura és apropar l'alumne a la comprensió dels continguts teòrics i/o metodològics que les ciències socials han desenvolupat en l'estudi sociocultural dels processos de salut-malaltia-atenció i fomentar l'adquisició d'eines i competències que permetin donar resposta a les diferents necessitats plantejades en un context social i pluricultural.
Objectius específics
- Conèixer les aportacions fetes des de les ciències socials a l'estudi i comprensió sociocultural del procés salut-malaltia-atenció.
- Aprofundir en l'anàlisi de les dimensions cultural i social del procés salut-malaltia-atenció.
- Reconèixer les desigualtats socials i el seu impacte en salut.
- Aprofundir en el gènere com a dimensió d'anàlisi transversal.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Comprèn i valora la interacció dels aspectes socioculturals en el manteniment de la salut o en l'aparició de la malaltia, així com els factors socials, grupals i familiars d'un entorn cultural en societats diverses.
- RA2. Descriu, interpreta i relaciona les diferents formes de representació del procés de salut-malaltia en un context multicultural i en els diferents nivells (individu, família i comunitat, altres professionals, gestors o administradors) per a una comunicació efectiva.
- RA3. Identifica, analitza i relaciona les variables socials i culturals dels determinants de la salut en un context individual i grupal, en l'àmbit local, nacional i internacional per participar com a fisioterapeuta en el seu entorn professional.
- RA4. Analitza i interpreta críticament la informació rellevant sobre els pacients i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial dins el procés de salut-malaltia-atenció.
- RA5. Analitza coneixements propis de l'àmbit cultural i la seva contextualització en entorns nacionals i internacionals.
- RA6. Mostra sensibilitat per a una pràctica professional equitativa i igualitària entre homes i dones.
- RA7. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com escrites.
- RA8. Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de la fisioteràpia.
Competències
Generals
- Atendre les necessitats de salut de la població i els reptes del propi col·lectiu professional mitjançant actituds innovadores i dinàmiques.
- Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora contínua de la pràctica tot buscant l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.
- Interactuar amb altres persones amb empatia i demostrar habilitats en les relacions interpersonals.
Específiques
- Comprendre i actuar segons el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat i del context social i multicultural i respectar les opinions, creences i valors de les persones, la seva intimitat i la confidencialitat i el secret professional tenint en compte el cicle vital.
- Comunicar-se amb els pacients/usuaris, amb l'entorn significatiu o família i amb altres professionals, gestors o administradors. Utilitzar un registre i un canal de comunicació adient a les necessitats i característiques de l'interlocutor i del context comunicatiu.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de l'activitat i del moviment en un entorn biopsicosocial.
- Participar com a fisioterapeuta en un entorn interdisciplinari i incorporar la coordinació amb altres professionals i la participació en equips de treball en la pràctica habitual.
- Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l'usuari/pacient i el seu entorn des d'un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d'avaluar i fer una valoració clínica sobre les alteracions funcionals, de l'activitat o de la participació.
Bàsiques
- Ser capaç de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Adquirir estratègies per promoure i intervenir en la igualtat de gènere i l'equitat entre les persones.
- Exercir la ciutadania activa i la responsabilitat individual amb compromís pels valors democràtics i de desenvolupament sostenible.
- Interactuar en contextos globals i internacionals per transferir el coneixement a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents i de recerca.
Continguts
BLOC 1. DIVERSITAT SOCIOCULTURAL I SALUT
Tema 1. Ciències socials i salut
Disciplines medico-socials i ciències socio-mèdiques
Antropologia de la salut
Dimensions de la malaltia
Tema 2. Definicions de salut i models interpretatius
Definicions de salut
Model biomèdic
Model antropològic
Tema 3. Sistemes mèdics com a sistemes culturals
Eficàcia terapèutica
Pluralisme mèdic i assistencial
Itinerari terapèutic
Medicalització
TEMA 4. Comunicació i interculturalitat
Models explicatius
Competència cultural i infermeria transcultural
BLOC 2. DESIGUALTAT I SALUT
Tema 5. Estructura social i eixos de desigualtat
Estructura social
Eixos de desigualtat
Tema 6. Causes de les desigualtats en salut
Determinants socials de la salut
Tema 7. Gènere i salut
Sistema sexe-gènere
Baixos de gènere en medicina
Violències de gènere
Tema 8. Estigma i malaltia
Discapacitat
Salut mental
Malalties infeccioses
Avaluació
Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:
- Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
- Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.
Període ordinari
Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:
- Activitats a l'aula/participació: 15 % de la nota final de l'assignatura, no recuperable
- Proves específiques d'avaluació / exàmens: 40 % de la nota final de l'assignatura, recuperable
- Realització de treballs/projectes: 45 % de la nota final de l'assignatura, no recuperables
La nota final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. En el cas dels exàmens, cal que la nota mitjana sigui igual o superior a 5 i que cap examen no tingui una nota inferior a 4,5.
Període d'avaluació complementària
L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.
La qualificació final d'aquest període s'obté fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes durant el període ordinari i, si s'han recuperat algunes activitats, en l'avaluació complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, constitueixen faltes greus o molt greus. És per això que en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu Què es considera plagi?) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per facilitar la citació apropiada de textos i materials, cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica, disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
La metodologia que s'utilitza consisteix a fer sessions magistrals amb el grup classe amb el professor/a, sessions de treball dirigit amb grups reduïts amb el professor/a, de tutoria individual amb el professor/a, de tutoria en grup amb el professor/a, de treball autònom individual i de treball autònom en grup.
Els materials d'estudi estan a disposició de l'alumnat a l'aula virtual de l'assignatura. A l'inici de curs es facilita un pla de treball gràcies al qual l'estudiant pot planificar el seguiment i estudi de l'assignatura, en què es concreta un calendari amb els continguts que cal treballar en cadascuna de les sessions, així com les tasques que cal dur a terme i les dates de lliurament d'aquestes tasques.
En línia amb la Normativa de la UVic-UCC d'acreditació i demostració dels coneixements i les competències en terceres llengües, aquesta assignatura està inclosa dins del «Pla d'implementació i desplegament de l'anglès en les titulacions de grau de la FCSB» (vegeu les Normatives i reglaments a l'Aula de titulació). Això implica que aquesta assignatura inclou activitats formatives i d'avaluació en llengua anglesa per aconseguir l'assoliment d'aquesta competència.
Bibliografia
Bàsica
- Abbott, Pamela, Payne, Geoff (2004). New Directions in the Sociology of Health. The Falmer Press.
- Benach, Joan, Muntaner, Carles (2005). Aprender a mirar la salud: Cómo la desigualdad social daña nuestra salud. El Viejo Topo.
- Frigolé, Joan (1995). Antropologia social. Proa.
- Martínez Hernández, Ángel (2008). Antropología médica: Teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad. Anthropos.
- Valls Llobet, Carme (2020). Mujeres invisibles para la medicina: Desvelando nuestra salud. Capitán Swing.
Complementària
El professorat facilitarà les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria al llarg del desenvolupament de l'assignatura i a través del Campus Virtual.