Vés al contingut

Salut Pública

Titulació

Infermeria

Assignatura

Salut Pública

Tipologia

Obligatoris (OB)

Curs

1

Crèdits

6,0

Semestre

2n

GrupLlengua d'imparticióProfessorat
G11, presencial, matícatalàLaura Coll Planas
Estefania De Sancha Sanchez
Meltem Yildirim
G12, presencial, matícatalàSergi Blancafort Alias
Estefania De Sancha Sanchez
Meltem Yildirim
G13, presencial, matícatalàAlicia García Álvarez
Estefania De Sancha Sanchez
Meltem Yildirim

Professorat col·laborador

  • Elisenda Jaumira Areñas
  • Alícia Minaya Freire
  • Queralt Argerich Fornell
  • Núria Gorchs Font

Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

ODS logo
  • 3. Salut i benestar
  • 5. Igualtat de gènere
  • 10. Reducció de les desigualtats
  • 16. Pau, justícia i institucions sòlides

Objectius

Aquesta assignatura transversal pertany al nivell 2: Infermeria Comunitària. S'imparteix en la iniciació de la formació bàsica d'infermeria i es relaciona amb altres assignatures de primer curs i següents. En aquesta assignatura es pretén que l'estudiant conegui, comprengui i apliqui les bases conceptuals de la salut pública amb l'objectiu de promoure i procurar el més alt nivell de benestar físic, mental i social de la comunitat. Per cursar aquesta assignatura no cal cap requisit previ.

Actualment la salut pública pren una posició predominant en els estudis d'infermeria per la seva implicació en la promoció de la salut, la prevenció de la malaltia i el foment d'estils de vida saludables. Seguint les directrius marcades per l'OMS, les infermeres participen en els equips multidisciplinaris i interdisciplinaris d'atenció primària i especialitzada. D'altra banda, el seu àmbit d'actuació s'estén al món laboral i escolar, entre d'altres, i aporta coneixements, actituds i pràctiques per millorar la salut i la qualitat de vida dels diferents grups de població.

L'assignatura Salut Pública té com objectius que l'estudiant sigui capaç de:

  • Comprendre la salut com un concepte ampli i la seva implicació en l'atenció sanitària.
  • Descriure l'abast de la salut pública i les seves accions dirigides a la salut de la població.
  • Definir el sistema sanitari espanyol i català i la seva organització. Comparar-lo amb altres models.
  • Relacionar els factors personals i de l'entorn amb el procés de salut-malaltia i l'atenció d'infermeria.
  • Reconèixer la utilitat de l'epidemiologia, la demografia, la microbiologia, entre altres, en l'àmbit de la salut pública.
  • Identificar les accions preventives adequades als problemes de salut de la comunitat.
  • Conèixer els aspectes polítics i jurídics generals relacionats amb l'atenció sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  • RA1. Analitza diferents sistemes sanitaris i descriu específicament el funcionament dels sistemes català i espanyol.
  • RA2. Coneix els fonaments de l'atenció primària de la salut (APS).
  • RA3. Identifica i analitza els determinants de la salut segons els models teòrics.
  • RA4. Comunica a tot tipus d'audiències (especialitzades o no) en la llengua pròpia i/o en anglès, de manera clara i precisa, coneixements i idees en l'àmbit de les ciències de la salut.

Competències

Generals

  • Demostrar compromís amb la professió, amb els seus valors i amb la millora de la pràctica i buscar l'excel·lència en l'atenció a les persones, les famílies i la comunitat.

Específiques

  • Conèixer el marc que estableix el sistema sanitari, com es financia i els sistemes d'informació sanitària.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions i intervencions de prevenció de riscos i de promoció de la salut que incideixin en diferents factors determinants de la salut (estils de vida, xarxes socials i comunitàries i entorn laboral, entre altres coses), a partir del desenvolupament, manteniment i millora de conductes preventives i terapèutiques.

Bàsiques

  • Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.

Transversals

  • Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
  • Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.

Continguts

  1. La salut i els seus determinants
    • Salut i malaltia. Concepte i definicions. Evolució i enfocaments.
    • Procés de salut-malaltia. Origen, evolució i transmissió de la malaltia.
    • Determinants del procés salut-malaltia.
    • El medi ambient i la salut
      • Coneixement dels factors del medi ambient i la seva influència en la salut de la població. L'atmosfera, l'aigua, el sòl i els seus contaminants.
      • Contaminació per residus sòlids (gestió dels residus sanitaris). Contaminació física: per radiacions i per soroll.
      • Microbiologia bàsica: Interaccions microbianes amb els humans. Malalties transmissibles.
  2. Promoció de la salut
    • Modalitats d'atenció sanitària. Salut pública i salut comunitària: conceptes i evolució. Atenció primària de salut: filosofia i fonaments.
    • Promoció i educació de la salut. Participació comunitària.
    • Prevenció de la malaltia: nivells, cribratges i vacunacions.
  3. Estudi de les poblacions i els seus problemes de salut
    • Mesures en salut pública i fonts d'informació.
    • Demografia: conceptes demogràfics bàsics. Estructura de la població. Dinàmica de la població. Tendències demogràfiques.
    • Epidemiologia: conceptes i usos de l'epidemiologia. Mesures de freqüència de la malaltia: prevalença i incidència. Dissenys d'estudis epidemiològics. Vigilància epidemiològica.
  4. Organització i legislació sanitària
    • Sistema sanitari i models. Sistema sanitari espanyol i Llei General de Sanitat. Sistema sanitari català i Llei d'Ordenació Sanitària. Altres comunitats autònomes. OMS i altres organismes internacionals.
  5. Aspectes jurídics relacionats amb la professió
    • La relació jurídica amb l'usuari. Norma jurídica: concepte, vigència i publicitat. El dret civil: la persona humana. El dret penal: concepte general. Delictes sobre responsabilitat. Llei d'Ordenació de les Professions Sanitàries (LOPS).

Contingut dels seminaris

  • Rentat de mans
  • Utilització de guants, canvi d'apòsits
  • Oxigenoteràpia i inhaladors
  • Administració de medicació no parenteral
  • Introducció a l'envelliment i a la mort
  • Massatges i tacte terapèutic

Avaluació

Segons la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC només hi ha una convocatòria oficial que contempla dos períodes diferents d'avaluació:

  • Període ordinari, que té lloc de forma integrada al procés formatiu i durant el període lectiu.
  • Període d'avaluació complementària, en el qual es pot avaluar l'estudiant altra vegada de les tasques, activitats o proves que no hagi superat satisfactòriament en el marc del primer període.

Període ordinari

Avaluació continuada de les activitats dutes a terme per l'estudiant a través de:

  • Seguiment del treball realitzat: 5 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
  • Prova específica d'avaluació dels continguts teòrics (examen): 40 % de la nota final de l'assignatura; recuperable
  • Realització de treballs o projectes requerits: 35 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable
  • Participació: 5 %
  • Seminaris: 15 %

La qualificació final de l'assignatura és el resultat de la ponderació de les notes obtingudes en cadascuna de les parts. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. L'assignatura només té un examen en què s'avaluen els continguts teòrics. Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota igual o superior a 5 en aquest examen.

Període d'avaluació complementària

L'estudiant que no superi algunes de les activitats considerades recuperables pot recuperar-les durant aquest període. L'avaluació d'aquest segon període no pot suposar més del 50 % de la nota final de l'assignatura.

La qualificació final d'aquest període es calcula fent la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les parts, emprant l'última qualificació obtinguda en l'avaluació ordinària i en la complementària. S'aprova l'assignatura si s'obté una nota ≥5. L'assignatura només té un examen en què s'avaluen els continguts teòrics. Per aprovar l'assignatura cal obtenir una nota igual o superior a 5 en aquest examen.

Important

El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.

Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.

Metodologia

  • Activitats presencials
    • Continguts teòrics exposats magistralment pel professorat, visualització de vídeos i conferències, resolució exercicis, debats/xerrades amb tot el grup classe, exposició dels guions per al desenvolupament de tasques i activitats
  • Activitats dirigides
    • Activitats dinàmiques, converses, participació en grups de discussió, exposicions orals i tutories en subgrups
  • Seminaris
  • Activitats autònomes
    • Estudi del temari, informes/lectures, estudis de casos, cerca bibliogràfica, confecció d'esquemes, presentacions gràfiques, mapes conceptuals, pòsters, treballs d'ampliació i síntesi, disseny de propostes d'intervenció, reflexions, proves, elaboració d'apunts, confecció d'un portafolis, glossari personal, etc.

Les activitats i continguts es detallen millor en el pla de treball de l'assignatura.

Bibliografia

Bàsica

  • Álvarez, C., Peiró, S. (eds.) (2000). La salud pública ante los desafíos de un nuevo siglo: Informe SESPAS 2000. EASP.
  • Hernández-Aguado, I. (dir.) (2021). Manual de epidemiologia y salud pública para grados en ciencias de la salud (3 ed.). Médica Panamericana.
  • Martín Zurro, A., Cano, J.F., Badia, J. (2014). Atención primaria (7 ed.). Elsevier.
  • Piedrola Gil, et. al. (2016). Medicina preventiva y salud pública (14 ed.). Elsevier-Masson.

Complementària

El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.

Contacta amb nosaltres

Si tens algun dubte, tenim la resposta

Contacte