Text original
Aquesta assignatura s'imparteix en català. El text original d'aquest pla docent és en català.
Texto traducido
Esta asignatura se imparte en catalán. El plan docente en español es una traducción del catalán.
La traducción al español está actualizada y es equivalente al original.
Si lo prefieres, ¡consulta la traducción!
Text created with automatic translation
The language of instruction of this subject is Catalan. The course guide in English is an automatic translation of the version in Catalan.
Automatic translation may contain errors and gaps. Refer to it as non-binding orientation only!
Titulació
Infermeria
Assignatura
Cures al Final de la Vida
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Núria Gorchs Font |
Montserrat Faro Basco | ||
G12, presencial, matí | català | Montserrat Faro Basco |
Núria Gorchs Font | ||
G13, presencial, matí | català | Montserrat Faro Basco |
Núria Gorchs Font |
Objectius
Aquesta assignatura forma part de la formació bàsica obligatòria del currículum del grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar. La finalitat d'aquest programa de Cures al Final de la Vida (CFV) és oferir als estudiants d'Infermeria elements de reflexió al voltant de la situació de malaltia avançada i terminal i proporcionar-los instruments que permetin donar una resposta professional a les necessitats que plantegen els malalts i les seves famílies en la situació de malaltia avançada i terminal.
En finalitzar l'assignatura l'estudiant ha de ser capaç de:
- Analitzar el rol de la infermera en l'atenció a persones en situació de malaltia avançada i de final de vida i a les seves famílies.
- Desenvolupar habilitats de treball en equip.
- Analitzar la situació de malaltia avançada o de final de vida.
- Analitzar les fases d'adaptació a la situació de malaltia avançada i de final de vida, les reaccions i les respostes del malalt, de la família, de l'entorn i del mateix equip.
- Valorar la família i l'entorn com a sistemes de suport social i natural.
- Valorar i tractar les persones de forma integral, respectant el dret que tenen a participar en la presa de decisions sobre les seves cures.
- Categoritzar els símptomes que presenten les persones amb una malaltia avançada i terminal i les estratègies de control.
- Desenvolupar habilitats i actituds per tenir cura del malalt en situació de malaltia avançada o de final de vida i de la seva família.
- Desenvolupar habilitats de comunicació.
- Aplicar una comunicació eficaç amb les persones ateses i amb l'equip de treball.
- Aplicar habilitats per afrontar situacions difícils.
- Practicar les cures infermeres que permeten proporcionar una atenció de qualitat al malalt i a les seves famílies.
- Reflexionar sobre la idea del morir i de la mort en el nostre entorn sociocultural.
- Debatre els principis de la bioètica que intervenen en la presa de decisions al final de la vida.
- Experimentar amb el procés de dol per poder assumir l'acompanyament a les persones que s'hi troben immerses.
- Sintetitzar informació i comunicar-se de manera escrita i oral.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Desenvolupa habilitats per acompanyar en el procés de final de vida.
- RA2. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que poden incloure, si escau, reflexions sobre temes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la infermeria.
- RA3. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- RA4. Comunica a tot tipus d'audiències, especialitzades o no, coneixements i idees de l'àmbit de ciències de la salut de manera clara i precisa en català, espanyol o anglès.
Competències
Específiques
- Desenvolupar i aplicar estratègies de comfort i de control de símptomes que contribueixin a alleugerir la situació de final de la vida de les persones ateses i del seu entorn significatiu.
Bàsiques
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
- Malaltia crònica avançada i cures pal·liatives
- Història de les cures pal·liatives
- Situació de malaltia avançada o terminal
- Les cures pal·liatives
- L'equip d'atenció
- El model d'atenció a la complexitat
- Comunicació i informació
- Finalitat/objectiu de la comunicació/informació
- Principis bàsics de la comunicació/informació
- El coneixement de la veritat
- Com donar males notícies
- Escoltar professionalment
- Afrontar i abordar situacions difícils
- Impacte emocional de la situació de malaltia avançada i terminal
- Respondre a les reaccions del pacient, de la família i l'entorn i de l'equip
- Mecanismes d'adaptació a la nova situació. Models per a l'anàlisi del procés d'adaptació a la situació de malaltia terminal
- Les cures pal·liatives en el nen i en l'adolescent
- Control de símptomes
- Principis generals del control de símptomes
- Control de símptomes
- Urgències en cures pal·liatives
- Situació d'agonia
- El morir i la mort
- La mort des del punt de vista cultural
- Aspectes ètics i legals del morir i la mort
- Planificació avançada de voluntats
- El procés de dol
- Formació de vincles
- La pèrdua
- El procés de dol
- Grups d'ajuda mútua
Avaluació
D'acord amb la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC, aquesta assignatura es pot superar a través d'una avaluació continuada sumatòria.
Les activitats que serveixen per recollir les evidències per a l'avaluació són les següents:
- Registre i seguiment de les activitats de reflexió a l'aula i de forma autònoma, a través de la reflexió individual o en grup. Aquestes activitats permeten organitzar els coneixements adquirits a partir del treball a l'aula i autònom i de la lectura del material bibliogràfic proporcionat (25 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable). Cal lliurar aquestes activitats a la mateixa aula un cop finalitzada la sessió o a través de «Tasques» de la plataforma Moodle.
- Treball de revisió bibliogràfica com a activitat d'investigació, anàlisi i síntesi, duta a terme en grup reduït (50 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable). Cal lliurar aquesta activitat a través d'una tasca de Moodle.
- Defensa pública del treball de revisió bibliogràfica, a partir d'un pòster, com a activitat de comunicació (20 % de l'assignatura; no recuperable)
- Observació de la participació (5 % de l'assignatura)
Condicions d'avaluació
- Cap de les activitats d'avaluació és recuperable.
- Per poder-se acollir a l'avaluació continuada sumatòria s'exigeix una assistència mínima al 80 % de les sessions.
- Per obtenir la nota final cal haver fet totes les activitats i haver-les superat amb una qualificació de 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
L'assignatura es planteja de manera que els estudiants participin activament en el seu procés d'ensenyament/aprenentatge. S'hi apliquen tècniques i metodologies docents concretes derivades de les propostes que emergeixen de l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior: diàleg reflexiu, treballs individuals, treballs en grup, anàlisi de material audiovisual i altres.
En cada sessió es discuteixen alguns punts centrals de cadascun dels temes sobre la base del material bibliogràfic disponible per a l'assignatura i relacionat amb la temàtica que s'hi desenvolupa. A partir del diàleg reflexiu, del material bibliogràfic i dels exercicis proposats es construeix el coneixement, que ha de permetre arribar a un aprenentatge significatiu per a l'estudiant.
La professora proporciona articles i lectures complementàries, recomanacions, i vincles a pàgines web relacionades amb els continguts de l'assignatura d'utilitat per a l'estudiant.
Les sessions presencials, de contacte amb la professora, s'alternen amb exercicis basats en les metodologies esmentades abans.
El material bibliogràfic de l'assignatura es troba a l'aula virtual.
L'assignatura està organitzada per impartir-la en la modalitat presencial i requereix assistència regular a classe (assistència mínima al 80 % de les sessions). En el cas que excepcionalment no es pugui assistir regularment a classe per motius de feina, abans cal parlar-ne sempre amb la professora per valorar la possibilitat d'establir un pla de treball i una avaluació diferents.
Bibliografia
Bàsica
- Grupo de planes de cuidados de la AECPAL (2014). Planes de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a pacientes y família en procesos avanzados y terminales (2 ed.). Sanidad y Ediciones SL.
- Martínez Cruz, M.B., Montleón, M., Carretero, Y. i García, M.L. (2022). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida (2 ed.). Elsevier.
- Mendiueta, W., Astudillo, C., Astudillo, E. (2018). Cuidados del enfermo en el final de la vida y atención a su familia (6 ed.). EUNSA.
- Murray, K., Thomson, J., & Helguera, A. (2019). Lo Esencial en Cuidados Paliativos Cuaderno de Trabajo: Un recurso práctico en enfermería. Life and Death Matters.
- Watson, M., Campbell, R., Vallath, N., Ward, S., Wells, J. (2020). Manual Oxford de cuidados paliativos (3 ed.). Aula Médica.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.