Titulació
Infermeria
Assignatura
Cures al Final de la Vida
Tipologia
Obligatoris (OB)
Curs
3
Crèdits
3,0
Semestre
2n
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G11, presencial, matí | català | Núria Gorchs Font |
Montserrat Faro Basco | ||
G12, presencial, matí | català | Montserrat Faro Basco |
Núria Gorchs Font | ||
G13, presencial, matí | català | Montserrat Faro Basco |
Núria Gorchs Font |
Objectius
Aquesta assignatura forma part de la formació bàsica obligatòria del currículum del grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar. La finalitat d'aquest programa de Cures al Final de la Vida (CFV) és oferir als estudiants d'Infermeria elements de reflexió al voltant de la situació de malaltia avançada i terminal i proporcionar-los instruments que permetin donar una resposta professional a les necessitats que plantegen els malalts i les seves famílies en la situació de malaltia avançada i terminal.
En finalitzar l'assignatura l'estudiant ha de ser capaç de:
- Analitzar el rol de la infermera en l'atenció a persones en situació de malaltia avançada i de final de vida i a les seves famílies.
- Desenvolupar habilitats de treball en equip.
- Analitzar la situació de malaltia avançada i/o de final de vida.
- Analitzar les fases d'adaptació a la situació de malaltia avançada i de final de vida, les reaccions i les respostes del malalt, la família i l'entorn i del propi equip.
- Valorar la família i l'entorn com a sistemes de recolzament social i natural.
- Valorar i tractar les persones de forma integral, respectant el dret que tenen a participar en la presa de decisions sobre les seves cures.
- Categoritzar els símptomes que presenten les persones amb una malaltia avançada i terminal i les estratègies de control.
- Desenvolupar habilitats i actituds per tenir cura del malalt en situació de malaltia avançada o de final de vida i de la seva família.
- Desenvolupar habilitats de comunicació.
- Aplicar una comunicació eficaç amb les persones ateses i amb l'equip de treball.
- Aplicar habilitats per afrontar situacions difícils.
- Practicar les cures infermeres que permeten proporcionar una atenció de qualitat al malalt i les seves famílies.
- Reflexionar sobre la idea del morir i la mort en el nostre entorn sociocultural.
- Debatre els principis de la bioètica que intervenen en la presa de decisions al final de la vida.
- Experimentar amb el procés de dol per poder assumir l'acompanyament a les persones que es troben immerses en ell.
- Sintetitzar informació i comunicar-se de manera escrita i oral.
Resultats d'aprenentatge
- RA1. Desenvolupa habilitats per acompanyar en el procés de final de vida.
- RA2. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les quals pot fonamentar les seves conclusions, que poden incloure, si escau, reflexions sobre temes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit de la infermeria.
- RA3. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
- RA4. Comunica a tot tipus d'audiències, especialitzades o no, coneixements i idees de l'àmbit de ciències de la salut de manera clara i precisa en català, espanyol o anglès.
Competències
Específiques
- Desenvolupar i aplicar estratègies de comfort i de control de símptomes que contribueixin a alleugerir la situació de final de la vida de les persones ateses i del seu entorn significatiu.
Bàsiques
- Tenir la capacitat de recollir i interpretar dades rellevants (normalment dins de l'àrea d'estudi pròpia) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes importants de caràcter social, científic o ètic.
Transversals
- Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions i mostrar compromís pel rigor i la qualitat en l'exigència professional.
- Emprar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
- Malaltia crònica avançada i cures pal·liatives
- Història de les cures pal·liatives
- Situació de malaltia avançada o terminal
- Les cures pal·liatives
- L'equip d'atenció
- El model d'atenció a la complexitat
- Comunicació i informació
- Finalitat/objectiu de la comunicació/informació
- Principis bàsics de la comunicació/informació
- El coneixement de la veritat
- Com donar males notícies
- Escoltar professionalment
- Afrontar i abordar situacions difícils
- Impacte emocional de la situació de malaltia avançada i terminal
- Respondre a les reaccions del pacient, de la família i l'entorn i de l'equip
- Mecanismes d'adaptació a la nova situació. Models per a l'anàlisi del procés d'adaptació a la situació de malaltia terminal
- Les cures pal·liatives en el nen i en l'adolescent
- Control de símptomes
- Principis generals del control de símptomes
- Control de símptomes
- Urgències en cures pal·liatives
- Situació d'agonia
- El morir i la mort
- La mort des del punt de vista cultural
- Aspectes ètics i legals del morir i la mort
- Planificació avançada de voluntats
- El procés de dol
- Formació de vincles
- La pèrdua
- El procés de dol
- Grups d'ajuda mútua
Avaluació
D'acord amb la Normativa acadèmica dels estudis de grau de la UVic-UCC, aquesta assignatura es pot superar a través d'una avaluació continuada sumatòria.
Les activitats que serveixen per recollir les evidències per a l'avaluació són les següents:
- Registre i seguiment de les activitats de reflexió a l'aula i de forma autònoma, a través de la reflexió individual o en grup. Aquestes activitats permeten organitzar els coneixements adquirits a partir del treball a l'aula i autònom i de la lectura del material bibliogràfic proporcionat (25 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable). Cal lliurar aquestes activitats a la mateixa aula un cop finalitzada la sessió o a través de «Tasques» de la plataforma Moodle.
- Treball de revisió bibliogràfica com a activitat d'investigació, anàlisi i síntesi, duta a terme en grup reduït (50 % de la nota final de l'assignatura; no recuperable). Cal lliurar aquesta activitat a través d'una tasca de Moodle.
- Defensa pública del treball de revisió bibliogràfica, a partir d'un pòster, com a activitat de comunicació (20 % de l'assignatura; no recuperable)
- Observació de la participació (5 % de l'assignatura)
Condicions d'avaluació
- Cap de les activitats d'avaluació és recuperable.
- Per poder-se acollir a l'avaluació continuada sumatòria s'exigeix una assistència mínima al 80 % de les sessions.
- Per obtenir la nota final cal haver fet totes les activitats i haver-les superat amb una qualificació de 5.
Important
El plagi o la còpia de treball aliè es penalitzen a totes les universitats i, segons les Normes de convivència de la UVic-UCC, constitueixen faltes greus o molt greus. Per això en el transcurs d'aquesta assignatura el plagi o l'apropiació indeguda de textos o idees d'altres persones (vegeu què es considera plagi) i l'ús indegut o no declarat de la intel·ligència artificial en una activitat es tradueixen de manera automàtica en un suspens o en altres mesures disciplinàries.
Per citar de manera apropiada textos i materials cal consultar les orientacions i pautes de citació acadèmica disponibles a la pàgina web de la Biblioteca de la UVic.
Metodologia
L'assignatura es planteja de manera que els estudiants participin activament en el seu procés d'ensenyament/aprenentatge. S'hi apliquen tècniques i metodologies docents concretes derivades de les propostes que emergeixen de l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior: diàleg reflexiu, treballs individuals, treballs en grup, anàlisi de material audiovisual i altres.
En cada sessió es discuteixen alguns punts centrals de cadascun dels temes sobre la base del material bibliogràfic disponible per a l'assignatura i relacionat amb la temàtica que s'hi desenvolupa. A partir del diàleg reflexiu, del material bibliogràfic i dels exercicis proposats es construeix el coneixement, que ha de permetre arribar a un aprenentatge significatiu per a l'estudiant.
La professora proporciona articles i lectures complementàries, recomanacions, i vincles a pàgines web relacionades amb els continguts de l'assignatura d'utilitat per a l'estudiant.
Les sessions presencials, de contacte amb la professora, s'alternen amb exercicis basats en les metodologies esmentades abans.
El material bibliogràfic de l'assignatura es troba a l'aula virtual.
L'assignatura està organitzada per impartir-la en la modalitat presencial i requereix assistència regular a classe (assistència mínima al 80 % de les sessions). En el cas que excepcionalment no es pugui assistir regularment a classe per motius de feina, abans cal parlar-ne sempre amb la professora per valorar la possibilitat d'establir un pla de treball i una avaluació diferents.
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA
Bàsica
- Grupo de planes de cuidados de la AECPAL (2014). Planes de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a pacientes y família en procesos avanzados y terminales (2 ed.). Sanidad y Ediciones SL.
- Martínez Cruz, M.B., Montleón, M., Carretero, Y. i García, M.L. (2022). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida (2 ed.). Elsevier.
- Mendiueta, W., Astudillo, C., Astudillo, E. (2018). Cuidados del enfermo en el final de la vida y atención a su familia (6 ed.). EUNSA.
- Murray, K., Thomson, J., & Helguera, A. (2019). Lo Esencial en Cuidados Paliativos Cuaderno de Trabajo: Un recurso práctico en enfermería. Life and Death Matters.
- Watson, M., Campbell, R., Vallath, N., Ward, S., Wells, J. (2020). Manual Oxford de cuidados paliativos (3 ed.). Aula Médica.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.