Text traduït
Aquesta assignatura s'imparteix en anglès. El pla docent en català és una traducció de l'anglès.
La traducció al català està desactualitzada.
Texto con traducción automática
Esta asignatura se imparte en inglés. El plan docente en español es una traducción automática del inglés.
La traducción automática puede contener errores y lagunas. ¡Consúltala solo con finalidades informativas!
Original text
This subject is taught in English. The course guide was originally written in English.
Titulació
Publicitat i Relacions Públiques
Assignatura
Disseny de Marca
Tipologia
Optativa (OP)
Crèdits
6,0
Semestre
1r
Grup | Llengua d'impartició | Professorat |
---|---|---|
G21, presencial, matí | anglès | Alberto Planelles González |
G25, presencial, tarda | anglès | Alberto Planelles González |
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
- 5. Igualtat de gènere
- 12. Consum i producció responsables
Objectius
- Understand the concept of "brand", the basic terminology of organizations' corporate language and the Integrated Marketing Communications performance.
- Get an overview of the current situation and trends of brand design through a historical perspective of an evolutionary analysis of brands.
- Assimilate and develop the whole process for the creation of visual identity programs, brand guidelines or brandbooks considering the socioeconomic and cultural environment of a brand.
- Go deeply into visual theories and methodologies in order to interpret image language.
- Be able to perform a graphic analysis of brands decoding the concepts and the meanings they represent.
- Involve students in the strategic thinking, research and decision-making prior to the application of aesthetic options when developing a visual identity program.
- Foster teamwork and strengthen individual attitudes related to design.
- Effectively management of resources and tools in the design of brands, from theoretical knowledge to practical completion.
Resultats d'aprenentatge
- Identificar els principis i conceptes que permeten a empreses i institucions la projecció, el desenvolupament, la implementació i l'avaluació d'un pla de màrqueting d'una organització, d'una marca o d'un producte.
- Transmetre informació, idees, problemes i solucions adequadament i d'acord amb els cànons acadèmics, de forma oral, escrita i audiovisual, a un públic tant especialitzat com no especialitzat i ser respectuós amb la diversitat lingüística i amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Aplicar les diferents tècniques de comunicació publicitària convencional i no convencional per fer arribar amb el nivell més alt d'eficàcia el missatge construït sota els paràmetres de la creativitat i la innovació en un context respectuós amb la diversitat lingüística i amb realitats socials, culturals, de gènere i econòmiques diverses.
- Operar en diferents entorns informàtics i digitals (multidisciplinaris i complexos) vinculats a les disciplines de la comunicació en totes les seves dimensions escrites, visuals i audiovisuals (en llengua pròpia i en llengües estrangeres), a més de les que faciliten noves relacions amb els públics en entorns presencials, virtuals i emergents, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Continguts
The student must have a basic knowledge of design and Adobe software.
- The brand concept
- Corporate identity
- Marketing strategy
- Branding and trends
- History of visual identity
- Visual message in the 20h Century
- The age of information
- Digital revolution and new media
- Perception and representation
- Visual literacy
- Composition
- Chromatic language
- Typography as image
- The creative process
- Orientation. The briefing
- Research and analysis
- Design thinking
- Brand naming
- Visual corporate identity
- Brand construction
- Guidelines
- Corporate applications
- Presentation
Avaluació
The assessment of this course will be continuous and the percentages will be distributed in the following way:
- Final project. Work groups of students develop a Visual Corporate Identity and Guidelines for a new brand. Continuous assessment and final presentation. This section is worth 45% of the final mark. You can resit.
- Classwork & homework. Research, conceptualisation, design and showcase skills. 35%. No resit.
- Highlights test exam. 10%. No resit.
- Involvement in the subject. Attendance, participation, submissions and lectures attention. 10%. No resit.
Metodologia
The four hours of class are divided into two parts: one-hour learning, discussing theoretical content and analysing case studies. The other three-hours are spent on classwork projects under the teacher's supervision.
- Theoretical content to familiarize students with the basics of conceptualisation, creation, planning, implementation and analysis of visual corporate identity guidelines. The final exam deals with all these theoretical issues.
- Quick classwork and homework (individual or team) with collective analysis and discussion.
- Design a visual corporate identity guidelines document in work teams supervised by the teacher throughout the class sessions. This final project will be presented to the classmates through an elevator pitch and finally sent to the teacher in digital format.
Bibliografia
Bàsica
- Cornelissen, Joep. (2014). Corporate Communication: A Guide to Theory and Practice. SAGE.
- Donis A, Dondis. (1974). A Primer of Visual Literacy (2 ed.). MIT Press.
- E. Schroeder, Jonathan., Salzer-Mörling, Miriam., Askegaard, Søren. (2006). Brand Culture. Taylor & Francis.
- Philip B, Meggs., Alston W, Purvis. (2016). Meggs' History of Graphic Design (6 ed.). John Wiley & Sons.
- Wheeler, Alina. (2014). Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding. John Wiley & Sons.
Complementària
El professorat facilita les referències de la bibliografia complementària i de lectura obligatòria en el transcurs de l'assignatura a través del Campus Virtual.